۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۵
کد خبر: ۳۲۱۹۵۴
مدیر حوزه علمیه قزوین:

انقلاب اسلامی مظهری از آیات الهی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه قزوین با بیان این‌که انقلاب اسلامی یکی از حجت‌های الهی است، گفت: انقلاب اسلامی مظهری از آیات الهی است.
حجت الاسلام علي عباسي
معاون تهذيب حوزه علميه قزوين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی عباسی، مدیر حوزه علمیه قزوین امشب در مسجد امام خمینی(ره) قزوین با اشاره به تفسیر آیات 35 تا 38 سوره الرحمن گفت: در این آیات قرآن به بیان عذاب‌های الهی برای جن و انسی که مجرم هستند و از صراط مستقیم حق خارج شده‌اند می‌پردازد.

 

وی در ادامه با اشاره به ترجمه آیات منتخب، افزود: خداوند در این آیات می‌فرماید بر شما آتشی خالص فرستاده می‌شود که دودی همراه آن نیست پس نمی‌توانید همدیگر را یاری و نصرت کنید آنجا فقط عمل انسان او را یاری می‌کند پس کدام یک از نعمت‌های پروردگارتان را تکذیب می‌کنید.

 

این استاد تفسیر در ادامه افزود: خداوند در دو آیه دیگر می‌فرماید پس هنگامی که آسمان در روز قیامت شکافته می‌شود مانند گلی می‌شود که به صورت روغن روان است و به شکل مایع در می‌آید پس کدام یک از نعمت‌های پروردگارتان را انکار می‌کنید.

 

اگر تهدید از جانب خداوند نباشد انسان نمی‌تواند به درستی بندگی خداوند را به جا آورد

مدیر حوزه علمیه قزوین در ادامه با اشاره به پیام‌های مهم این دو آیه، اظهار کرد: نخستین پیام این است که تهدید در تربیت انسان موثر است اگر تهدید از جانب خداوند نباشد انسان نمی‌تواند به درستی بندگی خداوند را به جا آورد در کنار تهدید تشویق هم اهمیت بالایی در تربیت معنوی انسان دارد آیات بهشت تشویق است و آیات جهنم تهدید.

 

وی تشویق و تهدیدهای قرآنی را برای تربیت و کمال معنوی انسان ضروری دانست و گفت: انسان تحت تأثیر تشویق و تهدید می‌تواند به شایستگی به فضیلت و کمال مطلوب برسد، در جامعه اسلامی هم ارتش و نیروی انتظامی به واسطه تشویق و تهدید مردم را کنترل کرده و به این ترتیب زمینه بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهند.

 

مردم به علت ضعف مشترک نمی‌توانند در روز قیامت یکدیگر را یاری کنند

 حجت الاسلام عباسی با اشاره به پیام دوم این آیات اضافه کرد: مردم به علت ضعف مشترک نمی‌توانند در روز قیامت یکدیگر را یاری کنند چون در آن روز همه افراد گرفتار اعمال خود هستند و تلاش می‌کنند جان خود را نجات دهند.

 

این استاد اخلاق با بیان مورد سوم و چهارم از پیام آیات شریفه، تصریح کرد: سومین پیام آیه این است که قدرت خداوند مافوق فهم بشری است، تصور آسمان و عظمت آن که نمونه‌ای از قدرت خداوند است به فهم بشر بسیار سخت و سنگین است، چهارمین پیام آیه این است که تشویق در انتقال مفاهیم بسیار مؤثر است، نعمت‌های خداوند تشویقی است برای انسان که لازم است انسان به آن توجه کند.

 

با اتمام حجت کسی در قیامت معذور نیست

حجت الاسلام عباسی در ادامه افزود: پیام آخر این آیه شریفه این است که با اتمام حجت کسی در قیامت معذور نیست، همه حجت‌ها و ادله بیان شده که راه هر گونه عذر بر انسان بسته شود، یکی از مهم‌ترین حجت‌ها، انقلاب اسلامی است که با حق بودنش حجت را بر همه تمام کرده است، اگر انقلاب اسلامی ناحق بود هیچ‌گاه شخصیتی همچون امام خمینی نمی‌توانست در دنیا این گونه تحول ایجاد کند.

 

وی در پایان گفت: در هر انقلابی که پایه اسلامی داشته باشد افرادی خیانتکار در آن وجود خواهند داشت تا زمانی که شیطان هست خیانت هم وجود دارد، از این رو بسیاری از اتفاقاتی که در انقلاب افتاد همه مظهری از آیات الهی بود مانند واقعه طبس که اگر چه اقدامات دشمن کارشناسی شده و برنامه ریزی شده بود اما با مدد و یاری خداوند این حادثه خنثی شد./873/202/ب2

ارسال نظرات