۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
کد خبر: ۳۲۱۹۷۲

نشست نقد کتاب مدیریت منابع انسانی با رویکرد اسلامی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست نقد کتاب مدیریت منابع انسانی با رویکرد اسلامی با حضور عبد الله توکلی عضو هیأت تألیف این کتاب از سوی انجمن علمی مدیریت اسلامی حوزه علمیه با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.
نشست نقد کتاب مدیریت منابع انسانی با رویکرد اسلامی برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شب گذشته نشست علمی نقد کتاب مدیریت منابع انسانی با رویکرد اسلامی با ارائه عبدالله توکلی عضو هیأت تألیف این کتاب و عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و نقادی محمد تقی نوروزی عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در سالن همایش دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه برگزار شد.


در آغاز این نشست علمی عبدالله توکلی به بیان نظرات خود پرداخت و اظهار داشت: برخی سطح بررسی مباحث مدیریت سازمانی را به کلان، خورد و میانه و از جهت کاربردی نیز به تئوریک و کاربردی تقسیم می کنند و با تلفیق این موارد 6 خانه ساخته اند؛ منابع انسانی یک دوره ویژه کاربردی و در عین حال دارای سطح خورد است.

 

وی ارائه بحث های اسلامی در زمینه مدیریت را دشوار دانست و بیان داشت: از جهت صحنه عمل به دلیل وجود منابع و سرگردان نبودن بیان این گونه مباحث سهل است اما به جهت نبودن پیشینه علمی در این زمینه با مشکلات فراوانی روبه رو هستیم.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: امروزه بحث منابع اسلامی در مراحل سه گانه کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه ارائه می شود بنابراین نیاز جدی در این زمینه و به ویژه در زمینه علمی احساس می شود.

 

وی در زمینه تدوین کتاب منابع انسانی بیان داشت: تدوین این کتاب در سال 1379 آغاز و در سال 1383 در دو جلد 200 صفحه ای به چاپ رسیده است و در این نشست علمی بخش گزینش که 100 صفحه این کتاب را به خود اختصاص داده است مورد نقد قرار می گیرد.

 

رییس انجمن مدیریت اسلامی حوزه علمیه ادامه داد: برای تدوین این کتاب در مرحله نخست سؤال های اساسی در حوزه گزینش مانند اهمیت گزینش نیروی انسانی، منظور از گزینش و موارد دیگر مطرح و در مرحله بعد با عرضه این سؤال ها به متون دینی پاسخ مناسب آنها بیان شده است.

 

وی با اشاره به معیارهای گزینش در اسلام اظهار داشت: درمنابع مدیریت مواردی مانند دین، نژاد، جنسیت و مذهب دخالتی در گزینش ندارند که در کتاب منابع انسانی نیز این نظریه مورد بررسی قرار گرفته است؛ از نظر اسلام اقلیت مذهبی که اهل ذمه شناخته می شوند در برابر تعهدات خود به جامعه اسلامی مانند سایر افراد از امتیاز شغل برخوردار هستند.

 

توکلی اضافه کرد: در زمینه اشتغال بانوان برخی به گونه کامل مخالف، برخی موافق و برخی قائل به تفصیل هستند که پس از بررسی روایات اهل تسنن و تشیع در این کتاب نتیجه گرفته شده است اشتغال بانوان منعی ندارد البته در صورتی که با تکالیف شرعی تعارض نداشته همچنین اشتغال آنها در سطح مدیریت کلان نباشد.

 

در ادامه این نشست علمی محمد تقی نوروزی به بیان نظرات خود در زمینه کتاب منابع انسانی پرداخت و گفت: این کتاب نیازمند مقدمه ای است که به بیان شیوه سازماندهی بحث مطرح شده بپردازد زیرا در منابع انسانی دیدگاه های متفاوتی وجود دارد همچنین برخی عنوان های مطرح شده در این کتاب در کتاب های دیگر مطرح نشده اند.

 

وی دوگانگی در کتاب منابع انسانی را یک آسیب دانست و اظهار داشت: در این کتاب دوگانگی های متعددی مانند ارجاع درون متنی و زیرنویس، ذکر منابع در جلد نخست و ذکر نکردن آنها در جلد دوم، ذکر مؤلف به گونه فارسی در برخی صفحات و ذکر مولف به گونه لاتین در صفحات دیگر و موارد دیگری مشاهده می شود.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان خاطرنشان کرد: در بخش گزینش کتاب منابع انسانی به واژگان کلیدی اشاره شده است در این صورت باید مطالب براساس آنها بیان شوند در حالی که در بسیاری موارد ارتباطی میان واژگان و مطالب وجود ندارد./1324/پ202/ی

ارسال نظرات