۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۳۲۱۹۸۰

تکرار ژنو سوری ضروری است

خبرگزاری رسا ـ آنچه در غرب بهتر درک می‌‌شود و بهتر پاسخ می‌گیرد، منطق قدرت است که در آموزه‌های اسلامی منطق اقتدار است.
ژنو

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، تکرار ژنو سوری ضروری است آنچه در غرب بهتر درک می‌‌شود و بهتر پاسخ می‌گیرد، منطق قدرت است که در آموزه‌های اسلامی منطق اقتدار است. مذاکره در زمانی که کارت بازی در دست ندارید، با غرب فقط به یک نتیجه می‌رسد و آن هم باخت است. اگر دست پر در مذاکره حاضر شدید و به آنچه دارید اطمینان داشتید، مذاکره و نتیجه آن عزتمندانه می‌شود. وقتی تروریست‌های سوریه و حامیان مصمم آنها در شرایط برتر بودند، حاصل آن ژنو یک شد ولی سه عنصر روسیه، ایران و مقاومت، معادله قدرت را در سوریه بر هم زد.

 

از دیروز که هیئت‌های مذاکراتی به ژنو3 رفته‌اند تا دور جدید گفت‌وگوها را دنبال کنند، براساس معادله میدانی که هم تروریست‌ها و هم حامیان آنها در شرایط هزیمت به سر می‌برند و به قول دمیستورا هیچ جایگزینی هم به جای ژنو3 سوریه وجود ندارد و اوباما در مصاحبه اخیرش بغض ترکانده و می‌گوید عده‌ای دنبال این هستند که امریکا را وارد جنگ بزرگ و شکست خورده! کنند، حاصل کار مشخص است. دستور کار مذاکره در اولین گام در مورد حکومت وحدت ملی است که با آنچه تروریست‌ها برای خلافت اسلامی تروریستی می‌خواستند یا حامیان تروریسم از آن به عنوان حکومت انتقالی سخن می‌گفتند، متفاوت است.

 

دستور کار دوم و سوم هم که تدوین قانون اساسی و انتخابات در سوریه است، از نگاه طرف سوری که دست برتر دارد، به پس از تشکیل حکومت فراگیر و نظر آحاد مردم سوریه باز می‌گردد و زمانبندی‌های دی‌میستورا در آن نقشی ندارد. از ابتدای بحران هم بشار اسد عده‌ای از معارضان داخلی را به داخل کابینه فرا خواند و پس از ژنو هم در بدترین شرایط، باید یک حکومت وحدت ملی شکل گیرد تا در مورد تغییرات و اصلاحات مختلف تلاش کنند و مردم هم در مورد آن اصلاحات نظر بدهند. تکلیف تروریست‌های باقی‌مانده در سوریه هم براساس دیپلماسی هوشمندی که به اجرا گذاشته شده روشن است و عمر زیادی نخواهند داشت.

 

مدل دیپلماسی اجرا شده در ژنوهای سوریه آنچنان روشن است که اگر با مدل مذاکراتی برجام مقایسه شود و نتایج نسیه و اجرای تعهدات امریکایی غیرکامل و هجوم بی‌ثمر غربی‌ها به اقتصاد ایران را در نظر بگیریم، باید به دنبال تکرار دیپلماسی ژنو سوری باشیم.

 

غربی‌ها و تروریست‌ها و ارتجاع عرب می‌دانند که از کجا ضربه خورده‌اند و به همین دلیل، در سه جبهه هماهنگ از یکسو به دنبال خارج کردن روسیه از سوریه هستند و غرب‌زده‌های داخل ایران هم با منطق و نگاه تاریخ مصرف گذشته، جنگ سردی، رفتار و همپیمانی با روسیه را به چالش کشیده‌اند که ما نباید پیاده‌نظام سیاست‌های روسی باشیم و ارتجاع عرب هم در تلاشی مأیوسانه با اتهام تروریستی به حزب‌الله و مقاومت، به دنبال خارج کردن حزب‌الله از سوریه است. رئالیسم غربی فقط زمانی تسلیم می‌شود که امکان استکبار و زورگویی نداشته باشد و ابزارهای بازی آن ناکارآمد شوند.

 

اوباما در مصاحبه‌اش اعتراف کرد که در سوریه پلان نظامی ندارد و شرکای آن هم شکست خورده و حامی تروریسم هستند، لذا جرقه‌های تماس قبایلی آل‌سعود با حوثی‌ها در یمن شروع شده و در ژنو سوریه هم در کنار یأس نظامی میدانی، در هیچ نقطه‌ای از دستور کارهای ژنو، فرصت مانور برای تروریست‌ها باقی نمانده و ژست صهیونیستی شدن وهابی‌ها هم به جز رسوایی راه به جایی نبرده و عراق با همه مشکلات سیاسی و اقتصادی برای بستن پرونده تروریست‌های داعش در موصل آماده می‌شود.

 

ژنو3 سوریه با محتوای فعلی مسیر سریعی را طی نخواهد کرد و همین زمان مذاکراتی، فرصتی برای فرسایش بیشتر تروریست‌هاست. ما در ایران نیاز به برجام 2 و 3 نداریم بلکه نیاز به منطق ژنو3 و 4 و مدل دیپلماسی هوشمند و انقلابی و مقاوم داریم./998/102/ب2

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات