۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۳۲۱۹۸۱
مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران:

عافیت طلبی و تسخیر قدرت ویژگی معارضان اهل بیت بود

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران با بیان این که نگاه معارضان اهل بیت(ع) در تاریخ تسخیر قدرت به بهانه مصلحت و حکومت اسلامی بود، گفت: ایجاد شبهه در خلافت امیرمؤمنان(ع) نیز کار همین افراد بود.
حجت الاسلام ناصر شکريان، مدير کل تبليغات اسلامي مازندران،

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ناصر شکریان، مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران امروز در هشتمین و آخرین نشست مدیران و رؤسای تبلیغات اسلامی استان در محمود آباد در تحلیلی از تاریخ پرفراز و نشیب اسلام، گفت: معارضان اهل بیت(ع) در طول تاریخ اسلام چهار دسته بودند که همه این دسته های معارض از پیوستگی های دسته های اول تا چهارم ایجاد شد.

 

وی تجدید نظر طلبان را نخستین گروه معارض با اهل بیت(ع) معرفی کرد و با بیان این که این انگیزه، روش و تاکتیک این گروه با دیگران معارضان متفاوت بودند، افزود: این معارضان در واقع زمینه ساز و بستر ساز ایجاد معارضان جدید در طول ادوار تاریخ شدند.

 

حجت الاسلام شکریان با بیان این که این گروه از معارضان  از زمان پیامبر گرامی اسلام تا خلافت امیرمؤمنان(ع) فعال بودند، گفت: این دسته محور و مرجع را پیامبر می دانستند و هر چه پیامبر می گفتند قبول می کردند اما تبعیت آنها تا زمانی بود که حضرت رسول در قید حیات بودند.

 

وی با اشاره به این که این گروه از معارضان پس از رحلت نبی مکرم اسلام از فرمایشات ایشان صرف نظر کردند و از مسلمات پیامبر دوری گزیدند، گفت: این گروه از معارضان اهل بیت(ع) اسلام و ولایت را بعد از پیامبر تئوریزه کردند.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران با بیان این که این گروه معارض پس از جریان غدیر در برابر حضرت علی(ع) ایستادند، ادامه داد: همه این افراد در دوران عمر خود سوابق مبارزاتی درخشانی داشتند.

 

وی با بیان این که شعار این دسته سنت و کتاب بود و به مسأله ولایت اهمیتی نمی دادند، افزود: آنها تنها سنت پیامبر را کافی می دانستند و اطلاعت از علی را بعد از پیامبر نمی خواستند و می گفتند نظر امیرمؤمنان شرط کافی نیست و نظر خودشان را مهم و ارجع می می دانستند.

 

حجت الاسلام شکریان با اشاره به این که این گروه از معارضان تنها تواضع زبانی به اهل بیت(ع) داشتند، ادامه داد: انحراف آنها آنجا بود که قداست اهل بیت(ع) را در و واقعه هتک حرمت به خانه امیرمؤمنان شکستند.

 

وی با بیان این که نگاه این گروه تسخیر قدرت به بهانه مصلحت و حکومت اسلامی بود، تصریح کرد: ایجاد شبهه در خلافت امیرمؤمنان(ع) نیز کار همین افراد بود.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران مهم ترین ویژگی دسته نخستی را مردم سالاری و انتخاب بر اساس آراء مردم دانست.

 

حجت الاسلام شکریان صدارت طلبان و مقام طلبان را جریان دوم معارض با اهل بیت(ع) در طول تاریخ معرفی کرد و گفت: این جریان بزرگ ترین جریانی بود که به فتنه جمل ختم شد. کسانی که برای دریافت قدرت، ثروت، کانون های نفوذ و موقعیت های سیاسی در دوران امیرمؤمنان برای خود تلاش های بسیاری کرده بودند.

 

وی با بیان این که هدف گروه دوم نفوذ به جریان های حکومتی برای رسیدن به قدرت بود، ادامه داد: امیرمؤمنان در طول عمر پربرکت خود برای جذب این گروه مماشات بسیاری کردند، اما انتظارات این گروه بسیار زیاد و غیر منطقی بود.

 

استاد حوزه علمیه مازندران ادامه داد: این گروه دوم کسانی بودند که قدرت و ثروت را به اهل بیت(ع) ترجیح دادند.

 

وی در ادامه سخنان خود عزلت نشین ها و گوشه نشین ها را سومین گروه معارض با اهل بیت(ع) معرفی کرد و با بیان این که این گروه در دوران حکومت امام علی(ع) و معاویه، نه علی و نه معاویه را قبول نداشتند و یک شیوه جدید را دنبال می کردند، گفت: این گروه تجدید نظر طلبان بودند و بحث حکمیت را این افراد در دوران علی مطرح کردند و همه ویژگی آنها کناره گرفتن از جنگ و پایبندی به فنون و مذاکره بود.

 

حجت الاسلام شکریان با بیان این که شیوه این جریان این بود که جنگ را با اصل قبله حرام می دانستند، ادامه داد: از شاخص های دیگر این گروه ولایت گریزی است و عافیت طلبی و برجسته کردن مذاکرات برای رسیدن به خواسته های خود را همواره دنبال می کردند.

 

وی همچنین افزود: مهم ترین ویژگی فردی آنها نداشتن روحیه مقاومت و ایستادگی بود.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران در ادامه سخنان خود تحجر گرایان و آشوب گرایان را چهارمین دسته معارض با اهل بیت(ع) در طول تاریخ معرفی کرد و با بیان این که این دسته از دل سه دسته قبل پدید آمد، گفت: این ها عمداً قاریان قرآن آن زمان و معروف به عابدان اسلامی بودند و ظاهری مقدس نما داشته و بسیار خطرناک بودند.

 

حجت الاسلام شکریان با بیان این که حامیان اصلی این جریان معاویه بود و مصداق بارز آنها امروز داعش است، گفت: این گروه ظاهری مسلمان داشتند اما مروج اسلام آمریکایی و غربی بودند.

 

وی با بیان این که این دسته دچار التقاطات فکری و انحرافی بودند، ادامه داد: این دسته ولایت علی را در کل تکفیر می کردند و کج فهمی و لجاجت از ویژگی های بارز آنها بود.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران در پایان گفت: این دسته فوق العاده حیله گر و ظاهر بین بودند و امروز نیز خطر بزرگی برای جهان اسلام به شمار می روند./950/202/ب1

ارسال نظرات