۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۳۲۲۰۲۸
استاد حوزه علمیه:

امت اسلامی مورد رحمت ویژه الهی هستند

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیات و روایات امت اسلامی را مورد رحمت ویژه الهی ذکر کرد.
حجت الاسلام ضيايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسن ضیایی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، امروز در ادامه مباحث تهذیب نفس یا مدیریت بر خویشتن از کتاب وسایل الشیعه جلد یازدهم، در جمع طلاب مدرسه علمیه مرحوم آیت الله خویی، در بیان الطاف حضرت حق به مسلمانان، ابراز کرد: به فرمایش امام صادق (ع)، خداوند تبارک و تعالی 9 تکلیف را از دوش امت اسلامی برداشته است.

 

وی با بیان این که خدا خطای غیر عمدی مسلمان را خواهد بخشید افزود: همچنین فراموشی حکم خدا نظیر خوردن و آشامیدن سهوی در زمان روزه؛ کاری را از روی اجبار انجام دادن مثل فردی که جانش در خطر بوده و مجبور به کاری شده خدا او را خواهد بخشید.

 

حجت الاسلام ضیایی با اشاره به این که خدا به مسلمان امری که به آن طاقت و تحمل ندارد را واجب نکرده، تأکید کرد: خداوند در حد توان و ظرفیت هرکسی از او می خواهد و نیز به آن چه که به آن اضطرار دارد نیز مؤاخذه نخواهد شد.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان به بیان سه تکلیف دیگر پرداخت و تأکید کرد: این سه تکلیف تا وقتی بر زبان جاری و فاش نشده گناه کبیره و حرام نیست نظیر حسد؛ وقتی که در ذهن خطور کرده، فال بد زدن و فکر و وسوسه بد در مورد مردم داشتن است.

 

وی دائم الذکر بودن را راه جلوگیری از وسوسه های ذهنی ذکر و تصریح کرد: دائم الذکر بودن فقط در زبان نیست بلکه ترک گناهان و انجام معروفات در فکر و عمل دائم الذکر می باشد که ذهن را از فکر و فال بد دور می کند.

 

حجت الاسلام ضیایی در خصوص ابا و انجام ندادن امر الهی گفت: دو نوع ابا وجود دارد، ابای اول ابای استکباری مثل ابای ابلیسی است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان ابای ابلیس را تشریح کرد: خدا به ابلیس گفت تو هم مثل دیگر فرشته ها بر آدم سجده تکریم کن، ابلیس ابای استکباری کرده، سجده تکریم نکرد، ملعون الی الابد شد.

 

وی به ابای دیگر، ابای اشفاقی پرداخت و ابراز کرد: آسمانها و زمین امانت الهی را نپذیرفتند و اذعان کردند ما ظرفیت و لیاقت این امانت الهی را نداریم؛ وقتی انسانی ظرفیت ندارد نباید تکلیفی را قبول کند. ابای اشفاقی از آیات الهی است.

 

حجت الاسلام ضیایی خاطرنشان کرد: برخی امانت الهی را امامت معنا کرده که منظور پیامبر اکرم (ص) و دوازده امام می باشند، در امامت رجل بودن شرط بوده و شامل حضرت زهرا(س) نمی شود.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: برخی دیگر امانت الهی را ولایت معنا کرده؛ ولایت منظور چهارده معصوم(ع) بوده پس حضرت فاطمه(ع) را شامل کرده است.

 

ولایت فاطمی محیط بر همه ولاهاست
وی با بیان اینکه ولایت فاطمی مقدم بر همه ولاهاست ابراز کرد: پیامبر اکرم (ص) اسوه حسنه همه مسلمانان و از همه بالاتر که این تقدم، تقدم رتبی می باشد.

 

حجت الاسلام ضیایی در ادامه افزود: ولی در تقدم شرفی حضرت زهرا (س) اسوه حسنه بوده و مرتبتشان از پیامبر اکرم (ص) و دوازده معصوم (ع) هم بالاتر است به همین خاطر پیامبر (ص) به ایشان لقب ام ابیها دادند و ولایت فاطمی محیط بر همه ولاهاست یعنی هرچه می گوید باید همه عمل کنند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان به مبحث تکلیف و بار گران پرداخت و گفت: طبق آیه 286 سوره بقره، حضرت ابراهیم(ع) از خدا درخواست می کند خدایا ما را مؤاخذه و عذاب نکن، ما طاقت بار تکلیف سخت و گران را نداریم.

 

وی با بیان این که به جز در زمان پیامبر (ص) تکلیفی که برعهده پیروان ادیان بسیار سنگین بوده است، به مقایسه سه تکلیفی که بر دوش امت حضرت موسی(ع) بوده ولی از دوش امت اسلام برداشته شده اظهار کرد: در زمان حضرت موسی(ع) نماز واجب 51 رکعت بود ولی نماز مسلمانان17 رکعت است.

 

حجت الاسلام ضیایی به دومین لطف خداوند به امت اسلامی اشاره و افزود: در زمان حضرت موسی(ع) کسی که گناه می کرد به امر خدا بر سر در منزل و پیشانیش نقشی بسته می شد و همه می فهمیدند که او گنه کار است ولی گناه مسلمان به خاطر صفت ستارالعیوبی خداوند تبارک و تعالی نشان داده نمی شود.

 

وی در پایان اضافه کرد: در امت پیامبر (ص) آب مطهر و پاک کننده تمام نجاسات است ولی در زمان حضرت موسی(ع) آب مطهر نبود و اگر قسمتی از بدن به نجاستی آغشته می شد باید آن تکه از بدن جدا می شد پس به خوبی می توان دریافت امت اسلامی در رحمت ویژه خداست./861/202/ب1

ارسال نظرات