۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۳۲۲۰۴۵
عضو شورای حوزه علمیه مازندران:

آیین چهارشنبه سوری با اصول و مبانی دینی ما در تضاد است

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای حوزه علمیه مازندران آیین خرافی چهارشنبه سوری را ترویج آتش پرستی در جامعه اسلامی دانست و گفت: این آیین بدعت آمیز با هیچ یک اصول و مبانی دینی ما سازگاری ندارد.
امام جمعه نوشهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در غرب مازندران، حجت الاسلام محمود مشایخ، عضو شورای حوزه علمیه مازندران امروز در جلسه شورای اداری نوشهر با اشاره به در پیش بودن آخرین چهارشنبه سال به خطرات و آسیب های این روز اشاره کرد و با تأکید بر فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به جامعه در این باره، گفت: نقش دستگاه های فرهنگی در آگاه ساختن جامعه نسبت به خطرات و آسیب های این مراسم و آیین خرافی بسیار مهم است.

 

وی با تأکید براین که باید نسبت به خرافه بودن این فرهنگ غلط اطلاع‌رسانی شود، افزود: همه نهاد های فرهنگی و دینی باید با ارائه مستندات دینی مردم به ویژه جوانان را از غلط بودن این مراسم آگاه سازند.

 

امام جمعه نوشهر با بیان این که چهارشنبه سوری با دانایی همخوانی نداشته و نوعی جهل محسوب می‌شود، تصریح کرد: در این آیین آتش پرستی بدعت و خرافه موج می زند.

 

وی با بیان این که نباید از برخی آیین ها و برنامه های خرافی که در گذشته رواج داشته تقلید کنیم، گفت: تقلید کورکورانه به صراحت نفی شده و حتی خداوند متعال نیز به دلیل اهمیت مسأله تقلید در قرآن به نفی تقلید کورکورانه و بی اساس پرداخته و افکار بی ریشه را همانند درخت بی ریشه تشبیه کرده است.

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران خاطرنشان کرد: تقلید یک نوع تکرار است و حال اگر تقلید کورکورانه و بی منطق باشد یک شرکت به حساب می آید و اگر دارای بنیان و خوب و مناسبی باشد مورد توجه قرار می گیرد.

 

امام جمعه نوشهر، آیین خرافی چهارشنبه سوری را ترویج آتش پرستی در جامعه اسلامی دانست و تصریح کرد: این آیین بدعت آمیز با هیچ یک اصول و مبانی دینی ما سازگاری ندارد.

 

وی ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز برای رفع این مسأله تلاش بسیاری کردند و حتی خطاب به کسانی که از آتش پیروی می کردند فرمودند، نماز خواندن در مقابل آتش جایز نیست که این نشان دهنده خرافی بودن آیین چهارشنبه سوری است.

 

وی همچنین گفت: عده ای که برای رفع مشکلات خود چیزی جز خداوند متعال را واسطه قرار می دهند، شرک است و عده ای که سلامت خود را با روشن کردن آتش و سر دادن شعار دنبال می کند مرتکب اقدامی بسیار غیر عقلی می شوند.

 

حجت الاسلام مشایخ با اشاره به ناهنجاری های ناشی از مراسم خرافی چهارشنبه سوری در کشور، افزود: ایجاد رعب و وحشت آلودگی صوتی و بهم زدن نظم اجتماعی و همچنین هنجار شکنی ظلم به خود در جایگاه یک انسان و شرکت محض است و به نوعی ضایع کردن حق الناس است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود از تعطیلی زودهنگام برخی ادارات در استان در آستانه سال جدید انتقاد کرد، گفت: متأسفانه یک هفته مانده به آغاز سال جدید برخی کارمندان در محل کار خود حضور ندارند و این حضور به دو هفته بعد از سال جدید موکول می شود.

 

امام جمعه نوشهر با بیان این که این تعطیلی ها و عدم حضور کارمندان در محل کارشان موجب عقب ماندگی و عدم توسعه و پیشرفت کشور و استان می شود، تصریح کرد: باید با نظارت بیشتر از این روند نامناسب جلوگیری شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سخنان مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص انقلابی بودن، ماندن و عمل کردن اشاره کرد و بیان این که انقلابی ماندن کار سختی است، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی ها که در نهضت و پس از آن نیز نقش داشتند در مقاطع حساس این کشور نتوانستند انقلابی  بودن خود را حفظ کنند.

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران، حفظ روحیه استکبار ستیزی و تبعیت محض از ولایت فقیه را رمز انقلابی ماندن دانست و خاطرنشان کرد: باید در راه آرمان های انقلاب و نظام اسلامی با تبعیت از رهبری گام برداشت.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره در پیش بودن ایام تعطیلات بر ضرورت رعایت عفاف و حجاب در سواحل دریا تأکید کرد و گفت: نباید به بهانه عید و مسافرت شاهد بی بندوباری در مناطق توریستی باشیم./950/202/ب1

ارسال نظرات