۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۳۲۳۰۱۶
در قالب طرح آرامش بهاری صورت گرفت؛

بازدید 77 هزار زائر از امامزاده‌های خراسان شمالی/ اسکان 12 هزار مسافر در بقاع متبرکه

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: در ایام تعطیلات نوروزی و در قالب طرح ملی آرامش بهاری بیش از 77 هزار زائر و مسافر از امامزاده‌ها و بقاع متبرکه این استان بازدید و زیارت کردند.
حجت الاسلام سهرابي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت‌الاسلام سیف‌الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، صبح امروز در جمع خبرنگاران به تشریح نتایج اجرای طرح ملی آرامش بهاری در امامزاده‌ها و بقاع متبرکه استان پرداخت و افزود: این طرح هم‌زمان با تعطیلات نوروزی، در راستای خدمات‌دهی به مسافران و زائران در 29 امامزاده شاخص و بین‌راهی خراسان شمالی با مشارکت 43 روحانی مبلغ فرستاده‌شده از حوزه‌های علمیه قم و مشهد و مدارس علمیه داخلی استان اجرا شد.

 

وی با بیان اینکه در قالب این طرح خدماتی از قبیل اجرای آیین لحظه تحویل سال و برنامه‌های ویژه نوروزی، برپایی خیمه‌های معرفت، امکان اسکان موقت زائران، برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی، مسابقات قرآنی، توزیع بسته‌های فرهنگی، اجرای سخنرانی، ارائه مشاوره‌های قرآنی، برگزاری ادعیه و اقامه نماز جماعت ارائه می‌شد، اضافه کرد: افزون بر این در این طرح پاسخ‌گویی به سؤالات و شبهات شرعی مسافران و زائران، مشاوره خانواده، برپایی غرفه امر به معروف و نهی از منکر و خیمه وقف در راستای تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف و هدایت واقفان به سوی نیازهای روز جامعه، برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی و مسابقات قرآنی، توزیع بسته‌های فرهنگی، اجرای سخنرانی و برپایی غرفه‌های عفاف و حجاب، احکام و مسائل شرعی و کودک و نوجوان نیز پیش‌بینی شده بود.

 

حجت‌الاسلام سهرابی ادامه داد: در مدت اجرای این طرح در مجموع بیش از 77 هزار مسافر و زائر از اماکن و بقاع متبرکه استان خراسان شمالی بازدید کردند که این میزان بازدید به نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

 

وی اظهار کرد: بیش‌ترین بازدیدها و زیارت از امامزاده‌های استان در ایام نوروز مربوط به حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر (ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا (ع)، امامزاده ابراهیم (ع) انصار در شهرستان مانه و سملقان، امامزاده حمزه رضا (ع) در شیروان، امامزاده جعفر (ع) سیاهدشت در فاروج و امامزاده سیداسماعیل (ع) باباامان در بجنورد است.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی گفت: در لحظه تحویل سال نو نیز، مراسم آغاز سال جدید در 23 امامزاده شاخص و بین راهی استان برگزار شد که بر اساس برآوردها بیش از 30 هزار نفر در برنامه آغاز سال نو در امامزاده‌های خراسان شمالی شرکت داشته‌اند.

 

حجت‌الاسلام سهرابی خاطرنشان کرد: همچنین در این ایام با توجه به وضعیت جوی و بارش برف و باران، بیش از 12 هزار مسافر و زائر در قالب طرح آرامش بهاری در امامزاده‌های استان اسکان موقت یافتند که این میزان نیز به نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش 10 درصدی داشته است.

 

وی با اشاره به اینکه در طرح آرامش بهاری برای مسافران و زائران امامزاده‌های استان به ویژه کودکان و نوجوانان انواع برنامه‌های فرهنگی از جمله مسابقات مختلف، نقاشی و رنگ‌آمیزی در نظر گرفته شده بود، افزود: در این راستا به بیش از پنج هزار کودک و نوجوان جوایزی اهدا شد.

 

حجت‌الاسلام سهرابی با بیان اینکه همچنین در تعطیلات نوروزی امسال افزون بر پنج هزار کتابچه با هدف ترویج فرهنگ وقف، معرفی امامزادگان و بقاع متبرکه استان در بین مسافران نوروزی توزیع شد، خاطرنشان کرد: افزون بر این در تعطیلات نوروزی امسال بیش از پنج هزار بسته فرهنگی به ارزش 200 میلیون ریال شامل معرفی بقاع متبرکه استان و آشنایی با فرهنگ وقف و همچنین معرفی استان در بین مسافران نوروزی توزیع شد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی گفت: افزون بر این در قالب طرح آرامش بهاری بیش از هزار جلد کتابچه معرفی بقاع متبرکه و امامزاده‌های استان و بیش از دو هزار جلد کتابچه درزمینه ترویج فرهنگ وقف در بین مسافران و زائران امامزاده‌ها و بقاع متبرکه خراسان شمالی توزیع شد.

 

وی در مورد شمار وقف‌های جدید ثبت شده در استان خراسان شمالی در ایام تعطیلات نوروزی نیز اظهار کرد: در این ایام در مجموع 11 وقف جدید در شهرستان‌های مختلف استان به ثبت رسید که از این تعداد پنج مورد در شهرستان شیروان، سه مورد در اسفراین و در شهرستان‌های مانه و سملقان، گرمه و فاروج نیز هر کدام یک وقف ثبت شد.

 

حجت‌الاسلام سهرابی افزود: بر این اساس اکنون شمار موقوفات استان خراسان شمالی به پنج هزار و 400 مورد و شمار رقبات به 9 هزار و 800 رقبه افزایش یافته است./9314/202/ب1

ارسال نظرات