۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۳۲۳۲۱۰
حجت‌الاسلام والمسلمین ری‌شهری:

حفظ آبرو برای مومن از فضائل انسانی است

خبرگزاری رسا ـ تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی گفت: روایت است مومن می‌تواند هر کاری را انجام دهد اما اجازه ندارد آبروی خود را از بین ببرد و یا کاری کند که آبرویش برود، همچنین باید در برابر حفظ آبرویش در برابر شایعات از خود دفاع کند و این امری ضروری و لازم و از فضائل انسانی محسوب می‌شود.
آيت الله ري شهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری‌شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مفسر قرآن کریم، امروز در درس خارج فقه که در مدرسه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: قصب به معنای عیب‌جویی و دشنام است.

 

وی افزود: فلانی قصب می‌کند فلانی را، یعنی آبروی او را می‌برد و با الفاظ زشت او را یاد می‌کند، امام سجاد(ع) در فرازی از دعای مکارم الاخلاق توانایی تکذیب عیب جویی و دشنام گویی بدخواهان را از خداوند متعال درخواست می‌کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین ری‌شهری در رابطه با دعای امام سجاد(ع) در مکارم الاخلاق، تصریح کرد: منظور از این فراز از دعای مکارم الاخلاق آن است که انسان توانایی داشته باشد تا شایعاتی را که بر علیه او منتشر می‌شود را تکذیب کند.

 

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: قدرت و تکذیب شایعات، دفاع از خود در برابر شایعه سازان و چگونگی تکذیب شایعات از امور مهم در عدم انتشار شایعات به شمار می‌آید؛ توانایی حفظ و دفاع از آبرو برای انسان بسیار قابل ستایش است.

 

وی افزود: از امام صادق(ع) نقل است که فرمودند زمانی آبروی کسی ریخت جمع کردن آن بسیار دشوار است، به همین سبب در حفظ آبروی خود و دیگران بسیار باید کوشید.

 

حجت الاسلام والمسلمین ری‌شهری اظهار داشت: روایت است مومن می‌تواند هر کاری را انجام دهد اما اجازه ندارد آبروی خود را از بین ببرد و یا کاری بکند که آبرویش برود و همچنین باید در برابر حفظ آبرویش در برابر شایعات از خود دفاع کند و این امری ضروری و لازم و از فضائل انسانی محسوب می‌شود./813/202/ب3

 

ارسال نظرات