۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۹
کد خبر: ۳۲۳۴۰۵

اخبار کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

خبرگزاری رسا ـ جایگزینی طرح «سطح‎بندی قاریان» رقابت‌‎های کاذب را به ارتقاء کیفیت‎ تلاوت تبدیل می‌‎کند، بهره مندی 175 هزار نفر زائر از طرح آرامش بهاری در امامزاده‌های خراسان شمالی، نایب رییس کمیسیون اصل 90 مجلس از عملکرد اوقاف در اجرای طرح آرامش بهاری قدردانی کرد، از اخبار کوتاه سازمان اوقاف و امور خیریه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا، غلامرضا شاه‎ ‏میوه، قاری پیشکسوت کشورمان درخصوص ارزیابی وضعیت قرآنی سال 94 اظهار کرد: اگر بخواهم یک نگاه کلی و اجمالی به مسائل مربوط به بخش قرائت و صوت و لحن و بحث فنی تلاوت و... داشته باشم باید گفت که از یک جهاتی در مجموع فعالیت ‎ ‏های قرآنی پیشرفت داشته ‎ ایم و آن اینکه کیفیت بسیاری از قاریان کشورمان از لحاظ فنی و اجرا افزایش چشمگیری داشته و تسلط بیشتری در اجرا پیدا کرده‌اند، استرس ‎ شان نیز کمتر شده و از لحاظ دانش فنی نسبت به مسائل مربوط به صوت و لحن و تجوید و... مجهزتر شده ‎ اند.

 

وی ادامه داد: اما آنچه که به عنوان آفت این رشته محسوب می‌شود، وارد شدن بیش از اندازه برخی قاریان به جزئیات است؛ به ‎ گونه ‎ ای که آن حس و در واقع معنویتی که باید در تلاوت وجود داشته و قرائت قاری تأثیر معنوی خود را در روح و روان انسان ‎ ها برجای بگذارد، چندان احساس نمی‌ ‎ شود.

 

 رقابت های کاذب ، کیفی شد

شاه‎ ‏میوه تأکید کرد: متأسفانه این امر نیز بیشتر شامل قاریان درجه عالی است که بیش از حد به بحث مقامات و الحان و ترکیبات آن ‎ ها پرداخته ‎ اند. بنده یکی از افرادی هستم که نخستین بار این جزئیات را که به عنوان مسائل آموزشی برای سطوح بالاتر قرائت در کشور مطرح کردم، ولی امروز مشاهده می‌کنم که نوجوانان و جوانان که از نظر تقلید در سطح مطلوبی نیستند به صورت افراطی به این موضوعات می ‎ پردازند که باید برای آموزش در سطوح مختلف تفکیک قائل شویم و این نوع مسائل باید در سطوح عالی قرائت مطرح باشد.

 

این استاد قرآن برای ارتقای فرهنگ قرآنی در کشور، توجه به ارتباط حلقه ها را مهم دانست و افزود: جایگزینی طرح «سطح ‎ بندی قاریان» به‌جای رتبه ‎ بندی توسط سازمان اوقاف و امورخیریه که به طور حتم رقابت‌ ‎ های کاذب را به کیفیت تلاوت تبدیل می‌ ‎ کند، یکی از اصلی‌ترین و مهمترین حلقه‌های ارتقای فرهنگ قرآنی است که اگر از این طرح حمایت شده و اجازه داده شود که چند سالی از روند آن بگذرد به مرور آن رقابت‏‌ ‎ های کاذب جای خودش را به بالا بردن سطح تلاوت می‌دهد و سطح ‎ بندی می ‎ تواند جایگزین خوبی برای رتبه ‎ بندی شود.

 

مدیران از جامعه قرآنی حمایت کنند!

وی درخصوص پیش ‎ بینی سال 95 نیز اظهار کرد: خوش ‎ ‏بین هستم که در سال پیش ‎ رو و سال‌ ‎ های آینده بتوانیم از نظر فنی پیشرفت قابل توجهی داشته باشیم؛ رهبر معظم انقلاب حمایت ‎ های بسیار خوبی از جامعه قرآنی دارند، اما متأسفانه این حمایت ‎ ‏ها در سطوح پائین‏ ‎ تر مدیریتی کشور خیلی کمتر دیده می ‎ شود و این ایرادی است که از ابتدا بوده و هست.

 

مدیرکل اوقاف کرمان مدیر نمونه اقتصاد مقاومتی و گردشگری شد

آیت الله سید یحیی جعفری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان در نخستین نشست شورای اداری استان کرمان در سال جاری با اشاره به نامگذاری سال 95 به "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" از سوی مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: همه اقتصاد مقاومتی را قبول داریم و تا زمانی که اقتصاد، مقاومتی نشود، در برابر زورگویان عالم مشکل خواهیم داشت.

 

آیت الله سید یحیی جعفری با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی یک شبه حاصل نمی شود تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی باید بر اساس برنامه ریزی مناسب اجرایی شود زیرا اقتصاد مقاومتی زمان بر است و باید درسال های آینده همواره مد نظر باشد.

 

وی بر حفظ وتوجه به آثار تاریخی و فرهنگی براساس حدیث امیرالمومنین علیه السلام تاکید و یادآورشد: بسیار خوب است که مردم وقتی از اماکن تاریخی و فرهنگی ما بازدید می کنند به نظم و مسلمان بودن ما پی ببرند.

 

وی گفت: بازسازی موقوفه باغ فتح آباد در استان کرمان با همت استاندار وهمراهی مدیریت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اقدامی شایسته و قابل تقدیر است.

 

دراین مراسم علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان با اشاره به نامگذاری سال جدیدتصریح کرد: مقام معظم رهبری در هشت سال اخیر با نامگذاری سال ها با عناوین اقتصادی نشان داده است که موضوعات اقتصادی از دغدغه های اصلی نظام به شمار می رود.

 

رزم حسینی متذکرشد: تاریخ کهن استان کرمان بسیارارزشمند است و میراث تاریخی بسیار خوبی در این استان وجود دارد که باید از این ظرفیت ها به نحو احسن استفاده کرد.

 

وی تصریح کرد: با بازسازی آثار تاریخی و اجرای طرح هایی از جمله "شهرنمونه اقتصاد مقاومتی" مقصد های گردشگری جدیدی به دنیا معرفی خواهد شد.

 

استاندار کرمان با اشاره به جدیت بخشیدن بر احیاء و مرمت آثار تاریخی در استان، احیاء و مرمت موقوفه خانه حاج آقا علی رفسنجان را نمونه بارزی از اقتصاد شکوفای استان دانست و افزود: بازسازی این موقوفه به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در آینده نزدیک ، این مکان را به مقصد مهم گردشگری رفسنجان تبدیل خواهیم کرد.

 

دراین مراسم ازحجت الاسلام محمدقاسمی زاده، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان کرمان به خاطر تلاش برای احیای موقوفه باغ فتح آباد و کمک فراوان به رونق گردشگری استان، تجلیل بعمل آمد.

 

همچنین در این نشست مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان اظهارداشت: با توجه به اینکه موقوفه باغ فتح آباد به مرکزی برای گردشگری تبدیل شده است در ایام نوروز نزدیک به 60 هزار گردشگر از آن بازدید کردند و به عنوان یکی از اماکن پربازدید گردشگری استان کرمان بشمار می رود .

 

بهره مندی 175 هزار نفر زائر از طرح آرامش بهاری در امامزاده‌های خراسان شمالی

حجت‌الاسلام سیف‌الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، در جمع‌بندی عملکرد برنامه‌های طرح آرامش بهاری سال 1395، اظهار کرد: طرح ملی آرامش بهاری از بیست و هشتم اسفند 94 تا پایان تعطیلات نوروزی سال 95 در 30 امامزاده و بقعه متبرکه شاخص و بین‌راهی استان خراسان شمالی اجرا شد.

 

وی با بیان اینکه در قالب این طرح مراسم لحظه تحویل سال نو در 26 امامزاده استان برگزار شد، اضافه کرد: بر اساس بررسی انجام شده جمعیت تقریبی حاضر در مراسم لحظه تحویل سال نو در بقاع متبرکه کل استان 60 هزار نفر بوده است.

 

حجت‌الاسلام سهرابی افزود: میزان زائران و مسافران نوروزی طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه استان در طول طرح نیز بیش از 175 هزار نفر زائر برآورد شده که به نسبت سال گذشته افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.

 

وی با اشاره به اینکه در اجرای این طرح 44 روحانی مبلغ مشارکت داشتند، ادامه داد: از این تعداد 11 نفر روحانیان بومی و مستقر بوده و 33 نفر نیز از روحانیان فرستاده شده از حوزه‌های علمیه قم بودند که در طرح آرامش بهاری در امامزاده‌های استان مشارکت داشتند.

 

حجت‌الاسلام سهرابی با یادآوری اینکه در طرح آرامش بهاری در استان خیمه‌های معرفت در 22 امامزاده میزبان برپا شده بود، اظهار کرد: تعداد تقریبی جمعیت بهره‌مند شده از برنامه‌های خیمه‌های معرفت در امامزاده‌های استان خراسان شمالی بیش از 30 هزار نفر برآورد شده است.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با بیان اینکه به غیر از خیمه‌های معرفت در 26 بقعه متبرکه خراسان شمالی نیز پایگاه مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی دایر شده بود، خاطرنشان کرد: همچنین در طول طرح 17 عنوان بروشور تبلیغی ترویجی در موضوع‌های عفاف و حجاب، ترویج فرهنگ وقف، معرفی بقاع شاخص شهرستان و غیره توسط اداره کل اوقاف تولید و در بین زائران و مسافران توزیع شد.

 

وی ادامه داد: در طول اجرای طرح ملی آرامش بهاری در امامزاده‌های خراسان شمالی در مجموع هشت هزار و 850 جلد بروشور تولیدی استان و پنج هزار و 150 جلد بروشور تولیدی شهرستان‌ها در بین مسافران و زائران توزیع شد.

 

حجت‌الاسلام سهرابی تعداد نمایشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی در بقاع متبرکه استان را 11 نمایشگاه عنوان کرد و گفت: این نمایشگاه در طول اجرای طرح آرامش بهاری در امامزاده‌های خراسان شمالی دایر بودند و زائران و مسافران نوروزی می‌توانستند از آن‌ها بازدید و خرید کنند.

 

وی با اشاره به اینکه در مدت اجرای طرح 14 امامزایده و بقعه متبرکه به صورت شبانه‌روزی پذیرای زائران و مسافران بودند و بیش از 20 هزار زائر و مسافر نیز خدمات اسکان موقت دریافت کردند، اضافه کرد: در طول اجرای طرح 400 زائر و مسافر در زائرسراها، 10 هزار نفر در کمپ‌های اسکان موقت و 10 هزار نفر نیز در حسینیه‌ها و سایر مراکز اسکان یافتند.

 

نایب رییس کمیسیون اصل 90 مجلس از عملکرد اوقاف در اجرای طرح آرامش بهاری قدردانی کرد

دکتر داود محمدی نماینده محترم مردم قزوین ، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس کمیسیون اصل 90 دراولین جلسه شورای اداری استان قزوین در روز شنبه 14 فروردین ماه 1395 که در محل استانداری قزوین برگزار شد، ضمن تبریک سال نو از خدمات و عملکرد اداره کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین و حجت الاسلام مصطفی نوروزی مدیر کل اوقاف این استان در قالب طرح نوروزی آرامش بهاری در جهت اسکان و ارئه خدمات رفاهی و فرهنگی به زائرین و مسافران نوروزی تقدیر تشکر کرد./1325/د101/ی

 

منبع: سازمان اوقاف

ارسال نظرات