۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۷
کد خبر: ۳۲۳۵۲۵

استقبال گردشگران نوروزی از مساجد و مدارس علمیه تاریخی تبریز

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از استقبال گردشگران نوروزی از مساجد تاریخی و محوطه مدارس علمیه شهر تبریز خبر داد.
حوزه علميه طالبيه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، فرزین حق پرست، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان از استقبال گردشگران نوروزی از مساجد تاریخی و محوطه مدارس علمیه شهر تبریز خبر داد و اظهار داشت: تبریز دارای مساجد تاریخی متعدد به ویژه در بازار سنتی است.


وی با بیان این‌که گردشگری مذهبی نیز امسال رونق قابل توجهی داشته است، خاطرنشان کرد: بازار بزرگ تبریز به عنوان بزرگترین بازار خشتی و سرپوشیده جهان دارای مدارس علمیه و مساجد تاریخی متعدد است که خوشبختانه امسال نیز با اقبال گردشگران نوروزی مواجه بوده است.


حق پرست در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر تبدیل محوطه ارک علیشاه به پارکینگ خودرو اظهار داشت: محوطه ارک علیشاه نه در شأن این اثر تاریخی و نه در شأن مصلای امام خمینی(ره) است، در این خصوص نامه‌نگاری هایی با بنیاد مصلای امام خمینی(ره) تبریز صورت گرفته و مسؤولان بنیاد قول مساعد داده اند که این مسأله را برطرف کنند.


حق پرست با بیان این‌که طرح فعلی محوطه ارک علیشاه جالب نیست و نمای مناسبی ندارد، تصریح کرد: محوطه سازی برای این اثر بزرگ تاریخی نیاز به طراحی دارد و فضای فعلی به هیچ وجه مورد رضایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیست.


وی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر کاربری نامناسب خانه تاریخی مجتهدی در تبریز اظهار داشت: وضعیت فعلی مورد رضایت میراث فرهنگی نیست، اداره کل پست آن خانه را خریداری و بعدها به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس واگذار کرده تا موزه دفاع مقدس در آن مکان دایر شود، حال باید گفت؛ این خانه کاربری دیگری به خود گرفته که در شأن یک اثر نفیس تاریخی نیست.


حق پرست در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح عملکرد ستاد اجرایی خدمات سفر نوروز 95 پرداخت و با ارائه آماری از حضور گردشگران نوروزی در آذربایجان شرقی گفت: حدود دومیلیون و چهار صد هزار نفر بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری آذربایجان شرقی در فاصله زمان 27 اسفند تا 13 فروردین انجام شده است که کاهشی 18 درصدی را نسبت به آمار مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.


وی برودت هوا و بارش چندباره برف را مهمترین عامل کاهش گردشگران نوروزی آذربایجان شرقی دانست و با استناد به آمار بلیط فروشی موزه ها و اماکن تاریخی و گردشگری تحت نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سایت جهانی کلیسای سنت استپانوس جلفا، رصدخانه مراغه و موزه آذربایجان را پربازدیدترین جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی در نوروز 95 اعلام کرد.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به استقرار نمایشگاه ها و باجه های فروش صنایع دستی در کنار جاذبه های گردشگری طی ایام نوروز، گردش مالی این 122 غرفه را 181 میلیون تومان اعلام کرد. و از فعالیت اتوبوس های تبریزگردی طی ایام نوروز با شیوه جدید با همکاری شهرداری تبریز برای اولین بار در کشور خبر داد.


وی از میزبانی اجلاس حوزه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی در اوایل اردیبهشت با حضور سلطانی فر، معاون رئیس جمهور، برگزاری حراج ملی آثار نفیس در اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد و میزبانی اجلاس وزرای گردشگری کشورهای اسلامی در شهریور ماه به عنوان سه رخداد مهم پیش روی تبریز در حوزه گردشگری طی نیم سال اول 95 یاد کرد.


حق پرست در حوزه گردشگری همچنین از میزبانی تبریز از قطار گردشگران ملیت های مختلف خبر داد و وعده افزایش 1100 تختی ظرفیت اقامتی هتل های این استان در سال 95 با افتتاح 9 هتل را مطرح کرد و گفت: 201 مجوز سرمایه گذاری به ارزش 7.5 میلیارد تومان صادر شده است.


وی در رابطه با تعطیلی بازار تبریز در ایام تعطیلات نوروز علی رغم وعده های قبلی نیز گفت: بازار تاریخی تبریز از سومین روز سال جدید باز شده و میزبان گردشگران بود. تلاش های زیادی برای هماهنگی با هیئت امنا در جهت دایر بودن بازار در ایام نوروز برای بازدید گردشگران انجام شد و آنچه از دستمان برمی آمده انجام داده ایم.


وی از تدوین کتاب مسیرهای گردشگری شمال غرب کشور شامل جزئیات کاملی از همه موارد لازم برای برنامه ریزی یک سفر خبر داده و گفت: مسیرهای مناسب برای سفرهای یک تا 5 روزه در محدوده استان های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، زنجان،گیلان و قزوین در این کتاب معرفی شده اند./935/202/ب3

ارسال نظرات