۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۳۲۳۵۶۷
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

اسلام به مسائل اقتصادی و معیشت مردم توجه بسیار زیادی دارد

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه درجمع کارکنان سازمان حج وبعثه مقام معظم رهبری، گفت: هر حکومتی باید به سه اصل امنیت ، عدالت و عمران و آبادی توجه اساسی داشته باشد.
حجت الاسلام سيد علي قاضي عسکر

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکربا اشاره به اینکه مقام معظم رهبری شعار سال 95 را اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل انتخاب کرده اند تصریح کرد: اسلام به مسایل اقتصادی و معیشت مردم توجه بسیار زیادی دارد وحساسیت خاص قرآن و روایات به این مسئله می طلبد مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

نماینده ولی فقیه درامورحج و زیارت که درجلسه تواصی به حق درجمع کارکنان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری سخن می گفت نگرش تاریخی جدا بودن مسایل دنیوی ازمسایل اخروی را یادآورشد وگفت: درحدیث آمده است کسی که معیشت درستی ندارد معاد درستی هم نخواهد داشت ، یعنی کسی که برای استفاده درست از دنیا نمی تواند برنامه ریزی کند فردای آخرتش هم مشکل خواهد داشت.

 

وی با اشاره به معنای آیه "هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَکُمْ فیها " افزود: تمامی امور اقتصادی ازقبیل کشاورزی، دامداری، صنعت، معدن، تجارت وامثال آن که درحوزه اقتصاد مطرح است و مواردی که به عمران و آبادانی کشورمرتبط می شود دراین آیه شریفه قرارمی گیرد و خداوند این وظیفه اساسی را بردوش مسلمانان گذاشته تا آنچه را که در دل زمین نهفته است استخراج نمایند و زمین را آباد کنند.

 

وی با ذکر برخی فرازها از نامه 53 امیرمومنان درنهج البلاغه خطاب به مالک اشتر اظهار داشت: امام علی بن ابیطالب (ع) می فرمایند: کسی که می خواهد مالیات بگیرد باید اول عمران و آبادی نماید و بعد مالیات اخذ کند. به فرموده ایشان ، کسی که قبل ازایجاد اشتغال ، توسعه تولید و عمران و آبادی بدنبال مالیات گرفتن باشد هم شهرها را خراب کرده و هم مردم را به هلاکت و نابودی رسانده است واین نشاندهنده زیبایی نگرش اسلام به مسایل اقتصادی است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکربا اشاره به اینکه به فرموده امام صادق علیه السلام همه مردم به امنیت، عدالت وعمران وآبادی نیاز دارند، گفت: هرکسی می خواهد حکومت کند باید به این سه اصل توجه اساسی داشته باشد وبرای مردم درحوزه های مختلف ازجمله اقتصادی و اجتماعی امنیت ایجاد کند ، درجامعه تبعیض را از بین ببرد وعدالت را حاکم و به عمران و آبادی توجه نماید تا مردم به آینده امیدوارشوند.

 

نماینده ولی فقیه این تصور را که ثروتمند شدن ضد ارزش است نادرست خواند و اظهار داشت: دردعاها مکررآمده است و ازجمله دراین دعا " اَللّـهُمَّ أعْطِنِى السِّعَةَ فِی الرِّزْقِ، وَالأمْنَ فِی الْوَطَنِ" امام سجاد علیه السلام ازخداوند می خواهند به ایشان وسعت روزی عنایت فرماید و در وطن امنیت داشته باشند.

 

وی با اشاره اینکه اسلام در کنار اقتصاد به مسئله فرهنگ دینی هم توجه دارد به ذکر آیه " وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ" پرداخت و افزود: این آیه اشاره دارد اگر اهالی شهرها ایمان بیاورند و تقوی پیشه نمایند باریتعالی برکاتش را از آسمان وزمین براین مردم نزل می کند و این نشان می دهد اسلام در کنار اقتصاد به فرهنگ هم توجه دارد.

 

وی با اشاره به اینکه قرآن تاکید دارد افرادی که می خواهند کاراقتصادی نمایند باید از دانش لازم برخوردار باشند، اضافه کرد: خداوند به مومنین می فرماید کارهای اقتصادی را بدست انسان های ناوارد ندهید چراکه چنین افرادی بدلیل نداشتن دانش لازم و سوء مدیریت ، اقتصاد را که می تواند قوام جامعه اسلامی باشد خراب می نمایند به حدی که توان اداره جامعه ازبین برود.

 

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکربا اشاره به این که امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند درصورت مدیریت درست فقرازجامعه ریشه کن خواهد شد، گفت: به فرموده ایشان درست مدیریت نکردن اقتصاد و سوء تدبیر کلید فقراست واگربدنبال ازبین بردن فقر هستیم باید مدیریت ها را اصلاح کنیم.

 

نماینده ولی فقیه به مفهوم عبارت "خَیْرُ الدُّنْیا وَ الآْخِرَةِ مَعَ العِلْمِ " اشاره کرد و افزود: کسی که می خواهد خیر دنیا و آخرت را داشته باشد باید دانش لازم را هم بدست آورد و رسول خدا درحدیث دیگری می فرمایند فردی که دانش کافی ندارد خراب کاری هایش بیشتر ازکارهای مفیدش خواهد بود.

 

وی تأکید کرد: اسلام بدنبال آبادی دنیا وآخرت مردم است وبی توجهی به این دستورهاست که گرفتاری های امروز را بوجود آورده است.

 

نماینده ولی فقیه با تقدیراز زحمات و تلاش مسئولان نظام اضافه کرد: اگر مدیریت ها اصلاح نشود اقتصاد هم اصلاح نخواهد شد، برای رونق اقتصادی باید محورهای مختلف ازجمله اصلاح سیستم بانکی ، نظارت دائمی براموروسرعت عمل درصدورمجوزها و رسیدگی به امور معیشتی و اقتصادی جامعه مد نظر قرارگیرد.

 

وی با اشاره به اینکه درقرآن و روایات، بهترین شیوه اداره زندگی مردم ذکر شده و ما باید این شیوه ها را عملیاتی کنیم اظهار داشت: مدیریت، دانش واقتصاد با هم پیوند دارند و باید ساختارمدیریتی اصلاح و شایسته سالاری حاکم شود وتیم اقتصادی هماهنگ وافراد قوی در راس اموراقتصادی قرارگیرند.

 

وی گفت: حال که مردم شریف ما با فداکاری درعرصه های مختلف پای انقلاب شان ایستاده و مقام معظم رهبری هم امسال تاکید بیشتری برمسئله اقتصاد داشته اند مسئولان خدمتگزاروظیفه دارند با توجه جدی تر، فرصت ها را هدر ندهند ومدیریت های اقتصادی را اصلاح کنند تا همانطور که قرآن وعده داده است " لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ" خداوند برکاتش را از آسمان و زمین بر این مردم نازل و دشمنان را منکوب نماید./1330/102/ب2

 

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی حج

ارسال نظرات