۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۲
کد خبر: ۳۲۳۸۷۶
آیت الله نمازی:

مهم‌ترین کار در حوزه علمیه معرفت شناسی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: مهم‌ترین کار در حوزه های علمیه معرفت شناسی است، چرا که بالاترین علم، علم معرفت الله است.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی بعدازظهر امروز در دیدار معاون تهذیب حوزه های علمیه کشور با اشاره به این که انسان موجود پیچیده ای است، گفت: به تعبیر امیرمومنان(ع) بشر تصور می کند موجود کوچکی است در صورتی که بشر مظهر عالم اکبر است.

 

وی با بیان این که خداشناسی از راه خود شناسی می گذرد، ابراز کرد: انسان موجودی هم فرشی و هم اهل دنیا و هم اهل ملکوت است و خداوند توانسته همه این ها را با هم جمع کند، از این رو وقتی انسان را خلق کرد به خودش تبریک گفت.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان با تأکید بر این که اگر کسی خودش را بشناسد، خدا را شناخته است، گفت: هرچند خداشناسی به آن معنای اکمل کلمه میسر نیست اما بزرگان ما به این درجه رسیده بودند و اهل معرفت و ذکر خدا و امیر نفس خود بودند.   

 

آیت الله نمازی یاد آور شد: وقتی استاد الگو باشد، شاگردانی را تربیت خواهد کرد که همه اهل معنا باشند، از این رو وقتی به سیر و سلوک گذشتگان نگاه می کنیم، عملکرد آنها در مسائل معیشتی ما قابل معنا نیست.

 

بحث تزکیه و تهذیب حالتی شبیه تعارف پیدا کرده است

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به این که بحث تزکیه و تهذیب حالتی شبیه تعارف پیدا کرده است، گفت: در نظام تربیتی حوزه های علمیه کسانی که مکلف تهذیب می شوند باید آنقدر پاک باشند که نگاه و کلام آنها، طلاب را تحت تأثیر قراردهد.

 

آیت الله نمازی با اشاره به این که ما آموزش می دهیم اما با جان و روح طلاب کار نداریم، اظهار داشت: در حوزه علمیه قم باید از افرادی استفاده شود که آزمون های زیادی را پشت سرگذاشته  و آنچه را که می گویند به آن رسیده و نه این که شنیده باشند و یا خوانده باشند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان تأکید کرد: مجموعه ای که می خواهد متصدی مسأله تهذیب باشد باید کشش و ظرفیت آن را داشته باشد.

 

آیت الله نمازی با اشاره به این که بیشتر هدف خواندن کتاب ها است و مسائل تهذیب و تزکیه خیلی مورد توجه نیست و این کمبود بزرگی است، گفت: حوزه های قم باید خیلی قوی باشند و از اساتیدی استفاده کنند که از تعلقات به دنیا رها شده باشند و اسم، نان و عنوان و منصب را جدی نگیرند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری یاد آور شد: مدیران حوزه به عنوان امنای حوزه علمیه باید ابزار علمی و عملی کار را داشته باشند و حداقل 8 ساعت از فعالیت خود را کنار طلاب باشند.

 

به گفته وی، جوانانی که تحت پوشش حوزه های علمیه هستند، انسان های لطیف و جستجوگری هستند و چون شنیده اند بزرگانی اهل نفس و راز و نیازی بودند که دارای کرامت و مستجاب الدعوه بودند از این رو، خیلی زود می خواهند به این درجه برسند، بنابراین اگر درست به آنها خط داده نشود گمراه خواهند شد.

 

آیت الله نمازی عرفان مورد قبول را عرفان قرآنی و علوی دانست و گفت: هنر بشر این است که خدا را بشناسداز این رو، مهم‌ترین کار در حوزه های علمیه معرفت شناسی است، چرا که بالاترین علم، علم معرفت الله است.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان با تأکید بر این که تواضع یکی از شرایط تعلیم و تربیت است، یاد آور شد: یکی از شرایط عالم نسبت به متعلم تواضع است.

 

اجرای طرح جهاد تربیتی از سوی معاونت تهذب حوزه های علمیه

حجت الاسلام هادی حسین خانی معاون تهذیب حوزه های علمیه کشور نیز، گفت: وضعیت فعلی نظام آموزشی به لحاظ اخلاقی و تربیتی در حوزه علمیه با هیچ کدام از نظام های آموزشی قابل مقایسه نیست.

 

وی رویکرد قشر جوان به حوزه را در حال افزایش دانست و افزود: در حوزه تهذیب اعزام اساتید اخلاق و مشاوران و گروه های تربیتی ازسال های گذشته در دستور کار قرار گرفته است.

 

حجت الاسلام حسین خانی از اجرای طرح جهاد تربیتی از سوی معاونت تهذب حوزه های علمیه خبر داد و یاد آور شد: فاز اول طرح جهاد تربیتی مدیران آغاز شده است و دور اول آن به پایان رسیده و دور دوم آن از شهرستان کاشان آغاز شده است و تأثیرات و دستاوردهای زیادی داشته است و در فاز بعدی اساتید در دستور کار قرار دارند.   

 

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد در صورت امکان زمینه ارتباط طلاب حوزه های علمیه با نماینده ولی فقیه در کاشان بیشتر از گذشته باشد تا انگیزه طلاب برای ادامه تحصیل مضاعف شود.

 

حجت الاسلام حسین خانی در ادامه از راه انداری مرکز مشاوره حوزه علمیه کاشان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با راه اندازی این مرکز ارائه خدمات مشاوره به طلاب و خانواده آنها فراهم خواهد شد.

 

وی همچنین یکی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب را حوزه انقلابی اعلام کرد و افزود: توطئه های دشمن برای جدا کردن حوزه از انقلاب آغاز شده است که نیازمند اقدامات پیشگیرانه است./1307/202/ب1

ارسال نظرات