زیارت عاشورا بر پایه تولی و تبری بنا نهاده شده است/ قبولی سلام به اهلبیت در گرو ترک گناه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری شب گذشته در جلسه تفسیر زیارت عاشورا، گفت: سلام کردن گناهکاران به امام معصوم(ع) دروغین است.
وی در تأیید سند زیارت عاشورا، افزود: یکی از زیاراتی که از جانب امام معصوم(ع) به ما رسیده و به عنوان حدیث قدسی مطرح است، زیارت عاشورای ابا عبد الله الحسین(ع) است که هیچ کدام از علمای شیعه در اعتبار سند آن شکی ندارند، حقیقت این زیارت بی نظیر بر پایه تولی و تبری بنا نهاده شده و در چندین جای این زیارت، راه نزدیک شدن به خداوند و اهل بیت(ع) معرفی شده است.
آیت الله مهدوی در تفسیر واژه اول زیارت عاشورا یعنی کلمه سلام، اظهار کرد: لفظ سلام مخصوص زیارت عاشورا نبوده و عمدتاً مورد استعمال آن در بین مسلمانان، برای تحیّت است، البته برای لفظ سلام از جهت مصداق موارد استعمال زیادی در قرآن بیان شده است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با توجه به آیات مختلفی از قرآن، تصریح کرد: همان گونه که قبلاً گفتم اولین مورد استعمال سلام در هنگام مواجهه افراد با یکدیگر بکار می رود که به معنای تحیّت است و دومین معنای سلام، طبق آیه شصت و سوم سوره فرقان که می فرماید «وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذینَ یَمْشُونَ عَلَی الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً» جایی است که انسان با شخص جاهلِ لجوج برخورد می کند.
وی ادامه داد: سومین جایی که خداوند پیامبر(ص) را به سلام کردن امر کرده است، زمانی است که پیامبر(ص) با افرادی روبهرو می شدند که تحت هیچ شرایطی حاضر نبودند ایمان بیاورند و طبق آیه سی و دوم سوره نحل که می فرماید «الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِکَةُ طَیِّبِینَ یَقُولُونَ سَلامٌ عَلَیْکُمُ ادْخُلُواْ الْجَنَّةَ بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ» چهارمین جایی که لفظ سلام به کار می رود، زمانی است که ملائکه می خواهند روح مؤمنی را از بدنش جدا کنند.
آیت الله مهدوی با اشاره به آیه هفتاد و سوم سوره زمر که می فرماید «قالَ لَهُمْ خَزَنَتُها سَلامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدینَ» پنجمین جایی که لفظ سلام از طرف ملائکه استعمال می شود، را هنگام ورود مؤمنین به بهشت دانست.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ششمین موضع به کار رفتن لفظ سلام طبق آیه «دَعْواهُمْ فیها سُبْحانَکَ اللَّهُمَّ وَ تَحِیَّتُهُمْ فیها سَلامٌ» را در هنگام مواجهه بهشتیان با یکدیگر دانست و ادامه داد: هفتمین مورد از موارد استعمال لفظ سلام، هنگام ورود افراد به خانه است و هشتمین مورد استعمال لفظ سلام که بیشتر در بین عرب ها مرسوم است، وآن هم در هنگام خداحافظی است.
آیت الله مهدوی گفت: البته واژه سلام طبق آیه بیست و سوم سوره حشر که می فرماید «هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یُشْرِکُونَ» یکی از اسامی خداوند نیز هست که در دو معنا قابل بررسی است، یکی این که وجود خداوند منزه است از بدی ها و کاستی ها و دوم این که سلامتی فقط از جانب او به افراد می رسد.
امام جمعه موقت اصفهان افزود: سلام در دو معنا به کار می رود، که معنای اخباری معنای اول آن است، یعنی فرد سلام دهنده به واسطه سلام کردن به طرف مقابل خود می گوید که از جانب من به تو ضرری نمی رسد و در معنای دوم یعنی معنای انشائی، فرد سلام دهنده به واسطه سلام کردن، از خداوند برای مخاطب خود، طلب سلامتی می کند.
وی با توجه به تفاسیر مختلف آیه معروف «إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما» تبیین کرد: سلامی که از جانب خداوند صادر می شود، برای نزول رحمت بوده در صورتی که سلام صادر شده از طرف انسان برای طلب رحمت است، البته سلام دیگری نیز وجود دارد و آن سلامی است که صادر کننده آن ملائکه هستند که آن ها به سبب دادن این سلام، واسطه رسیدن فیض الهی به مخلوقات می شوند.
آیت الله مهدوی بیان کرد: سلامی که در ابتدای زیارت عاشورا به کار می رود اخباری است و نمی تواند در معنای انشایی باشد چرا که امام حسین(ع) سال ها قبل شهید شده اند و طلب سلامتی برای ایشان دعایی کاملاً بی مفهوم است.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر با اشاره به داستان فردی که در حالت مکاشفه امام رضا(ع) را مجروح ملاقات میکنند و امام(ع) دلیل مجروح بودنشان را گناهان زائران خود بیان میکنند، ابراز کرد: زمانی که ما به طور جدی برای ترک گناهان تصمیم بگیریم، در دادن سلام به امامان معصوم (ع) صادق هستیم./867/202/ب2