۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۳۲۳۹۸۵
به مناسبت روزهای نام‌نویسی و پذیرش حوزه علمیه؛

بایسته ها و اولویت های تحصیل در حوزه علمیه

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد، مدیر مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد در یادداشتی بایسته ها و اولویت های تحصیل در حوزه علمیه را تشریح کرده است.
حجت‌الاسلام حجت گنابادي نژاد مدير كل اوقاف خراسان رضوي حجت‌الاسلام حجت گنابادي نژاد مدير كل اوقاف خراسان رضوي

به گزارش خبرگزاری رسا، تنوع در عرصه های خدمت و تحصیل به ویژه برای جوانان از آثار و برکاتی است که به برکت انقلاب اسلامی و گسترش مراکز آموزش عالی و افزایش فرصت های شغلی در کشور ایجاد شده و با انقطاع حاکمیت طاغوت و قطع وابستگی به اصول غیر دینی و کشورهای استکباری حسن نظر و اعتماد عمومی در بدنه مردم بوجود آمده است.در دوران طاغوت تحصیل در دانشگاه ها و اشتغال در دستگاه های دولتی برای بسیاری از مردم به ویژه متدینین محل اشکال و شبهه بود و تحت هیچ شرایطی برای تحصیل فرزندان شان در دانشگاه ها و دستگاه های دولتی به دلیل غرق در فساد بودن و اشکال شرعی دانستن دریافت حقوق از نظام طاغوت نمی توانستند اعلام رضایت داشته باشند اما امروز حتی در بخش بسیار کوچکی که ممکن است با انقلاب اسلامی و نظام همراه و هماهنگ نباشند نمی توان شبهه ورود در دانشگاه و دستگاه های دولتی را به فراوانی و گستردگی مشاهده نمود و این یکی از کمترین آثار و برکات انقلاب اسلامی و قیام امام راحل قدس الله النفسه الزکیه است.

 

-در مجال نظام اسلامی تأمین تمامی نیازهای مردم در عرصه های مختلف دارای ارزش و اهمیت است و چه بسا افراد متعهد و توانمند که مخلصانه در عرصه های تحصیلی و خدمتگزاری وارد شده و علاوه بر انجام وظیفه و خدمت به مردم موجبات جلب رضایت پروردگار متعال را برای خود رقم می زنند به ویژه خادمان متعهد و متخصص در نهاد های انقلابی که عزت آفرین برای میهن اسلامی بوده و تا مرحله بذل جان و نثار خون برای اسلام عزیز و انقلاب اسلامی جانفشانی و فداکاری داشته اند طوبی لهم و رزقنا الله لنا.

 

ـ یکی از آموزه های انقلاب اسلامی احیاء روحیه تکلیف مداری و وظیفه مندی بود که در جای جای انقلاب درخشید و آثار و برکات آن موجب افتخارات فراوانی گردید و این آیینه و افق همچنان در مسیر بسیاری از مردم به ویژه جوانان گرانقدر وجود دارد و با همه وجود مجموعه اتفاقات، شرایط، اوضاع، احوال، نیازها، کمبودها، اولویت ها و ... را رصد می کنند تا ببینند و بتوانند تشخیص دهند که تکلیف و وظیفه چیست؟


ـ به نظر می رسد یکی از موضوعات با اهمیت که کمتر به آن پرداخته شده و میزان اهمیت آن برای همگان به خصوص نوجوانان و جوانان عزیز تبیین و توضیح داده نشده است، شرایط، اوضاع و احوال، تهدیدها، اولویت ها در موضوع تحصیل علوم اسلامی و حوزه های علمیه است. شاید بررسی و اطلاع از برخی پدیده های شومی که امروز گریبانگیر امت اسلامی و بلکه بشریت شده و بازخوانی پشتوانه آن بتواند برای آشنایی و درک ضرورت تحصیل در حوزه های علمیه مفید واقع شوند.

 

ـ داعش و جنایات آن، خیانت های فجیع و وحشیانه ای که با نام و به دست عوامل داعش امروز بیش از 5 سال است مردم منطقه را گرفتار ساخته بر هیچ انسان آزاده و فهیمی پوشیده نبوده و قابل انکار نمی باشد.

 

ـ آمار داعش از جمله موضوعاتی است که تا کنون منبع و مرجع معتبری نتوانسته اطلاعات و آمار قطعی و روشنی از آن ارائه نماید اما آنچه تا کنون مطرح شده؛سازمان سیا در ماه های پایانی سال 2014 تعداد اعضای این گروه را بین 20 تا 31 هزار نفر اعلام کرد در حالی که رامی عبدالرحمن مدیر مرکز حقوق بشر سوریه مستقر در انگلیس گفته داعش تنها در سوریه نزدیک به 50 هزار نیرو دارد و از طرفی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه اعلام داشته براساس تخمین های مسکو، داعش حدود 70 هزار عضو با ملیت های مختلف دارد ولی جالب توجه است که فواد حسین یکی از مقامات منطقه کردستان چندی پیش در گفتگو با روزنامه ایندیپندت تعداد این نیرو ها را نزدیک به 200 هزار نفر اعلام کرده و کشورهای مبداء نیروهای تشکیل دهنده داعش از 42 کشور تا 81 کشور بعضاً 120 کشور ذکر می شود آنچه بنا است در این نوشتار به آن اشاره شود وسعت کشتار و فجایع داعشی ها نیست که امر کاملاً واضحی است اما غرض این مطلب جلب توجه همگان به ویژه نخبگان به یک امر مهم و بسیار قابل توجه است و آن اینکه نه بسترها و زمینه های پیدایش داعش از ابتداء تا انتها نظامی بوده و نه نابودی و انهدام داعش صرفاً و به طور کامل با عملیات های نظامی و جانفشانی مجاهدان و رزمندگان اسلام ناب و شهدای عزیز به پایان می رسد، بلکه بستر و زمینه رشد داعش فرهنگی و تربیتی بوده است و مبارزه اصلی و ادامه دار با داعش و تفکرات وحشیانه این گروه باید فرهنگی و تربیتی باشد.

 

ـ البته عملکرد داعش و روند اتفاقات و جنایت هایی که در دوره ظهور و بروز این گروه جنایتکار مشاهده شد بعلاوه تنظیم هندسه ایی که در پشتیبانی های سیاسی، مالی، فکری و ... برای آن بوجود آمد بسیاری از صاحب نظران و تحلیل گران بر این باورند که میان داعش و طالبان به طالبان امروز افغانستان تفاوت های جدی وجود دارد و مبارزات طالبان در مقابل داعشی ها در افغانستان این تلقی را تقویت کرد و امروز برخی بر این باورند از گروه ها و جریان هایی که می تواند در بخش هایی از منطقه انگیزه و توان لازم را برای مقابله با داعش داشته باشد همین طالبان افغانستان هستند اما با همه این ملاحظات دو مطلب همچنان باقی است و نمی توان به راحتی از آن عبور کرد اول اینکه در قریب دو دهه گذشته بنیانگذار اعمال و رفتاری که می تواند به لحاظ شباهت و الگو از آن به عنوان نقطه آغاز و سرمنشاء کار داعشی ها یاد کرد همین عملکرد طالبان بود به ویژه چه ظلم های و چه احکام، دستورات و فتاوایی به نام دین و به مردم مظلوم افغانستان همین طالبان تحمیل نکردند و مطلب بعد ارتباط و اتصالی که جریان فکری و تربیتی سلفی گری و آموزش و تربیت طالبان با بخش قابل توجهی از منابع انسانی داعش پیدا نموده است اما مطلع شدن از برخی سازماندهی های ایجاد شده در همین قریب دو دهه برای آموزش و تربیت طالب می توان مورد توجه قرار گیرد.

ـ مدارس دینی در پاکستان اکنون به مراکز مهم برای تربیت طالبان و گسترش افراطیت و بنیاد گرایی مبدل گردیده است،در کشورهایی چون پاکستان و هند ،دیوبندی ها تحت تاثیر عربستان قرار گرفتند و مدارس آنها از 900مدرسه در سال 1971 به 25000مدرسه در سال 1988 ارتقا یافت و آماری که در حال حاضر از طالبان شاغل به تحصیل در مدارس پاکستان نقل میشود عدد 2 هزار نفر می باشد و در دانشگاه اسلامی مدینه که اختصاص به آموزش مذاهب اربعه با رویکرد وهابیت و اشراف سلفی گری افراطی دارد از اعطای بورسیه تحصیلی به 12192 نفر به دانشجویان 100 کشور جهان در فاصله سالهای 1398 ه.ق تا 1406 ه.ق یاد می‌شود.

 

ـ اگرچه شرایط کلیسا و مسیحیت به دلائل متعدد نشانه های افول و ضعف را بسیار جدی و قابل توجه در مقایسه با دهه های قبل با خود به همراه دارد اما کمی اطلاع از برخی تبلیغات مسیحیت نیر شاید مفید باشد.


با توجه به تقسیم بندی های موجود در مسیحیت که به سه دسته اصلی کاتولیک ،ارتدکس و پروتستان تقسیم شده و عمده فعالیت های تبلیغی و فرهنگی مربوط به گروه پروتستان می باشد شیوه ها و راهکارها تبلیغی آنها بسیار قابل توجه است، یک نویسنده مسیحی می گوید: «اروپا در جنگ های صلیبی از راه شمشیر ضرر کرده اکنون تصمیم گرفته تا از راه تبشیر به مقاصد خود برسد. اروپا می خواهد با این جنگ صلیبی جدید بدون خونریزی به هدف برسد. اروپا برای رسیدن به این هدف کلیسا، مدارس، بیمارستان و .... را استخدام و مبشرین را منتشر کرده است».

 

نفوذ در محافل فرهنگی و تلاش در جهت سست ساختن بنیان فرهنگ های دیگر، از اهم فعالیت های روحانیون مسیحی می باشد. این ها از طریق مراکز فرهنگی، رادیو و تلویزیون و دیگر رسانه ها در جهت تبلیغ آیین مسیحیت می کوشند، رادیو واتیکان، روزانه به 36 زبان برنامه پخش می کند. یک گروه مسیحی به نام «باسیت ها» 112 ایستگاه رادیو در 38 سرزمین دارد. در سال 1980 میلادی تنها برای رادیوی جنوب شرقی آسیا، بودجه معادل 20 میلیون دلار اختصاص یافت.

 

این رادیو به 28 زبان آسیایی برنامه پخش می کند. واتیکان در سراسر دنیا 5 هزار مجله و روزنامه در دو میلیارد تیراژ منتشر می کند. در خود واتیکان افزون بر روزنامه ایتالیایی که از 120 سال پیش منتشر می شود همه هفته مجله های متنوعی به زبان های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی و پرتقالی روانه بازار می شود. یک جمعیت مذهبی که در ترویج آیین مسیحیت فعالیت می کند روزنامه یی به نام «برج مراقبت» دارد که به هشتاد زبان و در تیراژ هشت میلیون منتشر می شود.

 

در بخش آموزش و اعزام مبلغان مسیحی پس از جذب افراد، اصول، تعلیم و آداب و رسوم مسیحیت به آنان آموزش داده می شود. این مرحله در دو مقطع مقدماتی و عالی تحقق می یابد. کلیسا مبلغان را چنان آموزش می دهد که بر خلاف مردم عادی وجود خود را ضروری ندانند. یکی از روحانیان کلیسا می گوید:« یک هیأت تبلیغی که از نظر شهید دادن مشکل داشته باشد، بی فایده است.»همه اینها بخش هایی از فعالیت ها و اتفاقاتی است که در سراسر جهان برای تسخیر و حاکمیت ذهن و افکار در حال انجام است.


در میان آنچه حائز اهمیت است و می طلبد بیش از گذشته توسط نخبگان به ویژه عالمان دینی و روحانیون حوزه های علمیه مطرح و اطلاع رسانی شود اینکه فرصت ها و میدان هایی که به برکت انقلاب اسلامی، امام راحل، و راهبری مقام معظم رهبری مجاهدت علمای انقلابی و ایثارگران به ویژه شهدا برای نشر و گسترش اسلام ناب محمدی صلی اله علیه و آله مکتب اهل بیت علیهم السلام به وجود آمده است.

 

عزت و اقتداری که شیعه در لبنان به برکت مقاوت اسلامی و حزب الله پیدا کرد،شکستی که آمریکا بعد از حضور رسمی نظامی به همراه متحدانش پس از سرنگونی صدام در عراق داشت و مجبور شد بعد از ده سال کشتار و خونریزی شبانه این کشور را ترک کند،تغییر موازنه جنگ ها در فلسطین که همیشه پیروزی و پیشروی با ارتش رژیم اشغالگر بود ولی دیگر این اصل ثبات و پایداری گذشته خود را از دست داده و مقاوت مردم در غزه و پیروزی جنگ 22 روزه یکی از آنها بود.

 

اگر قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در غرب قاره آفریقا در کشور نیجریه فقط پنج هزار شیعه وجود داشت امروز بیش از 7 میلیون شیعه در نیجریه حضور فعال دارد و قطعا نقش و خدمات عالم مجاهد جناب اقای زکزاکی در پیشرفت شیعه به عنوان یک روحانی دلبسته به انقلاب اسلامی، امام راحل و مقام معظم رهبری قابل توجه است.الیورشابرادت اسلام شناس آلمانی اعلام می نماید : «انقلاب اسلامی سال 1979 ایران حادثه ای بسیار تاثیر گذار در عرصه جهان به ویژه جهان تشیع بود که منجر به گسترش مطالعات شیعی در اروپا به ویژه انگلیس شد .


او میگوید : مطالعات شیعی در دانشگاههای بریتانیا در دانشگاهها و موسسات انگلیس همچون دانشگاه چستر ، گلاسکو ، دورهام ، ادینبورک و اکستر کار شده و گسترش یافته و در جریان است . به این ظفر ها و فرصت ها اضافه شود میدان ها و مجال هایی که در داخل کشور برای حضور مسئولانه و پاسخگویی حوزویان در عرصه های مختلف ایجاد شده ، در حال حاضر کشور دارای 78 میلیون نفر جمعیت با 31 استان ، 1148 شهر ، بیش از 60 هزار روستا ، 60 هزار مسجد ، 830/91 مدرسه آموزش و پرورش در شهر و روستا با حدود 13 میلیون دانش آموز ، 2515 دانشگاه و موسسه آموزش عالی با 4 هزار 800 دانشجو، و حداکثر مجموعه روحانیون موجود در کشور اعم از کهنسالان و پیشکسوتان که به دلیل شرائط جسمی امکان فعالیت عمده ای ندارند تا میان سالان و جوانان و نوجوانان یعنی عزیزانی که سال های آغازین تحصیل در حوزه علمیه را سپری می کنند و عملا امکان پذیرش مسئولیت رسمی و مستمر را نمی توانند داشته باشند ، همه و همه حدود 150 هزار نفر است.

 

به همه این موارد اضافه شود مسئولیت ها و انتظاراتی که فرا روی حوزویان و روحانیان قرار گرفته است ، تحول در علوم انسانی ، تولید علم با افق ایجاد تمدن نوین اسلامی ، مشارکت و حضور فعال در اجرای نقشه علمی کشور ، سند تحول آموزش و پرورش ، پاسخگویی به نیاز های کنونی نظام در مسائلی از قبیل مباحث بانک ها ، اقتصاد اسلامی ، کاهش طلاق ، استحکام خانواده ، مقابله با آسیب ها و تهاجمات عرصه فرهنگ ، تامین محتوای نظارت و مشاور در فعالیت های هنری و رسانه ای که رعایت نیاز حداقلی در افق یک جامعه اسلامی تامین شود، تامین قاضی و روحانی برای دستگاه قضایی، مراکز آموزش عالی و دستگاههای مختلف نظام و ...

 

همه این مطالب مقدمه هایی بود برای طرح این پرسش:

امروز جهاد و مقاومت در میدان جنگ و نبرد نظامی در مقابله با داعش و عوامل افراطی و سلفی گری های بدون منطق با حضور مجاهدان و رزمندگان و آزادگان با مدیریت و فرماندهی دلاور مردانی همچون حاج قاسم سلیمانی اداره میشود ما برای نبرد گسترده تر و طولانی در میدان علم و فرهنگ با این اندیشه های باز تولید شده نظام سلطه و برای حضور و انجام وظیفه و تکلیف در میدان های بزرگ که در سایه انقلاب اسلامی بوجود آمده باید بگوییم کجایند مجاهدان ، رزمندگان ، دلاوران مردانی همچون حاج قاسم سلیمانی ....

 

و حقیقتا برای یک نوجوان و جوان مستعد ، علاقه مند و متعهد که می تواند در سنگر تحصیل در حوزه علمیه به عنوان یک مجاهد حاضر شود، اولویت تحصیل در حوزه علمیه کدام گزینه برایش صحیح می باشد ؟

 

الف) اولویت اول • ب) اولویت دوم• ج) اولویت سوم • د) هیچکدام •


حسن ختام این نوشتار را به دو فراز از بیانات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای اختصاص می دهم.

 

 نظام اسلامی به لحاظ نظری و علمی ، محتاج علمای دین و حوزه های علمیه است و به تلاش های آنها مستظهر و پشتگرم است.


 در گذشته در بعضی شهر های بزرگ ، ده نفر مجتهد وجود داشتند که هر کداماز آنان برای اداره دویست شاگرد خوب کافی بودند ، اما امروز یک نفر هم مثل چنین افرادی در آن شهر ها نیست ....... مبلغ به قدر کافی از حوزه گسیل نمی گردد . الان در آفاق دنیا – آفاریقا و اروپا و آسیا – مرتب از ما روحانی می خواهند./917/101/ب2

ارسال نظرات