۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۳۲۴۰۵۱
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی:

طلبه باید فردی برون‌گرا و دارای قدرت ارتباط با جامعه باشد

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی نسب کرمانی با تأکید بر ضرورت ابراز سلامت جسمانی و روانی در داوطلبان، توانایی در ایجاد رابطه اجتماعی و رعایت آداب اجتماعی را نیز موردی حیاتی دانست و خاطرنشان کرد: کار طلبگی و تبلیغ در این فضا اقتضا می‌کند که طلبه فردی برون‌گرا و دارای قدرت در ارتباط با جامعه باشد.
حجت‌الاسلام سيد محمد رضا موسوي نسب کرماني

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا موسوی‌نسب کرمانی، استاد درس اخلاق و عضو هیأت علمی گروه اخلاق مؤسسه امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اظهار داشت: از مهمترین و عالی ترین برنامه های تحقق اهداف هر نهادی به ویژه حوزه علمیه پذیرش و جذب نیروهای مستمر و مناسب با اهداف آن نهاد است.

 

وی با بیان این که حوزه علمیه به دنبال ترویج آموزش و پژوهش در عرصه دین‌شناسی و پژوهش‌گری دینی است، ابراز کرد: وقتی اهداف حوزه تا این حد بالا است باید نیروی هایی متناسب با این اهداف جذب شوند و در این عرصه به فعالیت بپردازند، بنابراین کمترین ویژگی فرد مورد نظر برای پذیرش در حوزه علمیه استمرار برای یادگیری است و این که بهره هوشی آن ها از سطح متوسط بالا باشد و قدرت استدلال، فکر و خلاقیت در او نمود داشته باشد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌نسب کرمانی ادامه داد: حوزه علمیه در خدمت انقلاب، نظام و جمهوری اسلامی است، بنابراین کسانی که جذب حوزه می‌شوند باید نسبت به نظام و جمهوری اسلامی متعهد باشند و یکی از وظایف ارزیابان بررسی دقیق همین مورد است.

 

وی احراز جنبه‌های اخلاقی را در داوطلبان ورود به حوزه ضروری دانست و یادآور شد: فرد مورد پذیرش بایستی از حسن سابقه رفتاری برخوردار بوده و خانواده وی نیز افرادی مورد تأیید باشند؛ چرا که فرد هر چند توانمندی‌های زیادی داشته باشد ولی متخلق نباشد هم به خود و هم به حوزه و نظام طلبگی آسیب وارد می کند.

 

استاد درس اخلاق حوزه علمیه بیان داشت: درک خوب از مسائل جامعه در کنار توانمندی‌های علمی و اخلاقی نیز امری مورد توجه در گزینش طلاب است به گونه ای که فرد مورد پذیرش در حد خود با نیازهای داخلی جامعه و مسائل خارجی آشنایی داشته باشد.

 

وی در پایان با تأکید بر ضرورت ابراز سلامت جسمانی و روانی در داوطلبان، توانایی در ایجاد رابطه اجتماعی و رعایت آداب اجتماعی را نیز موردی حیاتی دانست و خاطرنشان کرد: کار طلبگی و تبلیغ در این فضا اقتضا می‌کند که طلبه فردی برون گرا و دارای قدرت در ارتباط با جامعه باشد./1330/302/ب2

ارسال نظرات