۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۳۲۴۲۳۴
استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد؛

دلایل عدم روی آوری دولت‌ها به اقتصاد مقاومتی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با تبیین دلایل عدم روی آوری دولت‌ها به اقتصاد مقاومتی، وظیفه حوزه‌های علمیه را فرهنگ سازی و تأثیرگذاری بر تصمیم‌سازی در زمینه اقتصاد مقاومتی دانست.
حجت الاسلام اشکوري حجت الاسلام اشکوري
حجت الاسلام عبدالمجید اشکوری استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اظهار نظر قطعی درباره اینکه دولت به دنبال اجرای اقتصادی هست یا خیر را اشتباه توصیف کرد و گفت: آنچه مهم است این است که ما باید به آینده نگاه داشته باشیم؛ یعنی این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که اگر بخواهیم از امروز به بعد به دنبال اقتصاد مقاومتی باشیم با چه موانعی روبرو هستیم و چه برنامه‌ریزی برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.
 
استاد حوزه و دانشگاه درباره گذشته اقتصاد مقاومتی و سابقه آن در دولت‌های مختلف گفت: بررسی اینکه چرا دولت‌های گذشته در حوزه اقتصاد مقاومتی کاری خاص نکرده‌اند نیز در جای خود جای بحث و بررسی دارد؛ هر چند هر دولت کم یا زیاد در این حوزه کار کرده است اما روی هم رفته این دولت‌ها کار بایسته و شایسته‌ای را انجام نداده‌اند.
 
حجت الاسلام اشکوری در تبیین دلایل عدم موفقیت دولت‌های مختلف در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: اول عدم اعتقاد به اقتصاد مقاومتی بوده است که این مسأله به عدم خود باوری بر می‌گردد؛ در جامعه ما افرادی وجود دارند که اعتماد به نفس لازم را ندارند و ورود به این عرصه را در توان خود نمی‌بینند.
 
وی دومین دلیل را مرعوب بودن سیاستمداران ما در برابر کشورهای غربی توصیف کرد و گفت: این افراد روی نیاوردن به اقتصاد مقاومتی را با تعارض برخی مواد اقتصاد مقاومتی با اقتصاد غرب توجیه می‌کنند و به این دلیل جرأت اجرای آن را ندارند.
 
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: فساد اقتصادی نیز از دلایلی است که باعث می‌شود تا اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با منافع برخی در تعارض باشد؛ برای مثال وقتی فردی تمام دارایی خود را بر واردات کالایی خاص سرمایه‌گذاری کرده است و اکنون اجرای اقتصاد مقاومتی را با منافع خود در تضاد می‌بیند.
 
حجت الاسلام اشکوری افزود: در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مسؤولان باید منافع ملی را در نظر گرفته و منافع شخصی را بر آن ترجیح ندهند؛ در کنار تمام این مسائل مشکلات ساختاری نیز وجود دارد که باید تغییرات عمده‌ای برای رفع این مشکلات ساختاری انجام شود؛ برای اجرا و به انجام رسیدن این تغییرات سختی‌هایی را نیز باید تحمل کرد که تاب و تحمل این مشکلات از توان برخی مسؤولان خارج است و جرأت انجام آن را ندارند.
 
وی تصریح کرد: در حوزه رفتار اقتصادی، نبودن فرهنگ اقتصادی در کشور نیز مزید بر علت شده است چون در برخی موارد مردم همراهی لازم را ندارند؛ عوامل سیاسی نیز در برخی موارد باعث خواهد شد تا دولتمردان از ترس اینکه هواداران خود را از دست بدهند از فعالیت در زمینه اقتصاد مقاومتی پا پس بکشند.
 
استاد حوزه و دانشگاه مشکلات دیگری مانند فساد، قاچاق، سیستم بانکی و مالیاتی را مد نظر قرار داد و افزود: نرخ تورم و مسائلی مانند این نیاز به بحث و بررسی بیشتری دارد که در اینجا فرصت پرداختن به آن نیست.
 
حجت الاسلام اشکوری حوزه‌های علمیه را در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مؤثر توصیف کرد و گفت: روحانیان در دو بخش می‌توانند به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کمک کنند؛ فرهنگ‌سازی و تبیین این موضوع برای مردم که برای رسیدن به معیشت بهتر، رفاه، عدالت و استحکام در مواضع سیاسی چاره‌ای جز قرار گرفتن در مسیر اقتصاد مقاومتی نداریم.
 
وی در تبیین دومین فعالیتی که حوزه‌های علمیه می‌توانند در رسیدن به اهداف اقتصادی کشور انجام دهند گفت: حوزه تصمیم‌سازی یکی از وظایف علمی حوزه‌های علمیه است؛ روحانیان متخصص باید با تفکر در زمینه خلأ‌های علمی و تئوریک اقتصاد مقاومتی آن را حل و جامعه را از وضعیت اقتصادی کنونی به سمت پیشرفت و تعالی سوق دهند./836/ت302/ج1
ارسال نظرات