۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۳۲۴۲۶۸
آیت‌الله مهمان‌نواز:

اجرای دقیق نیات واقفان اولویت فعالیت‌های نهاد اوقاف و امور خیریه باشد

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اجرای امینانه نیات واقفان، گفت: باید عمل دقیق به نیت واقفان، یکی از اولویت‌ها و رویکردهای اصلی نهاد اوقاف و امور خیریه باشد.
آيت الله مهمان نواز- ديدار با مديرکل اوقاف و امور خيريه خراسان شمالي آيت الله مهمان نواز- ديدار با مديرکل اوقاف و امور خيريه خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، آیت‌الله حبیب‌الله مهمان‌نواز، نماینده مردم استان خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری، امروز در دیدار مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، با اشاره به لزوم ترویج بیش از پیش فرهنگ وقف در جامعه، اظهار کرد: یکی از راهکارهای عملی تحقق این مهم، اجرای دقیق نیات واقفان از سوی متولیان اوقاف است.

 

وی با تأکید بر دقت و حساسیت نسبت به هزینه‌کرد درآمد موقوفات برای اجرای درست نیت واقفان، افزود: اجرای امینانه نیات، احیا و شناسایی موقوفات، ثبت وقف‌های جدید و گسترش فرهنگ وقف در بین اقشار مختلف مردم از مهم‌ترین رسالت‌های ادارات اوقاف و امور خیریه است که باید با دقت و سرعت بیشتر انجام شود.

 

آیت‌الله مهمان‌نواز با بیان اینکه مردم با دقت به عملکرد مسؤولان توجه می‌کنند، خاطرنشان کرد: باید متولیان و مسؤولان نهاد اوقاف و امور خیریه عمل دقیق به نیت واقفان موقوفه‌های مختلف را یکی از اولویت‌ها و رویکردهای اصلی خود قرار داده و از این طریق به ترویج فرهنگ وقف در جامعه اسلامی کمک کنند.

 

امام جمعه سابق بجنورد با اشاره به اینکه در دوران رژیم ستم‌شاهی به صورت آشکار موقوفه‌خواری می‌شد و خبری از اجرای نیات واقفان نبود، افزود: در آن زمان درآمد موقوفات صرف مصارف غیرمشروع می‌شد اما به فضل الهی با پیروزی انقلاب اسلامی، اوقاف سر و سامان گرفته است.

 

آیت‌الله مهمان‌نواز تصریح کرد: یکی از برکات انقلاب و نظام اسلامی این بود که موقوفات و رقبات زیادی احیا شد و آن دسته از موقوفه‌هایی که به اسم افراد ثبت شده بود از دست آن‌ها گرفته شد و اکنون درآمدهای آن‌ها صرف اجرای نیات واقفان می‌شود.

 

وی در ادامه همچنین با تأکید به‌روز‌رسانی قراردادهای اجاره موقوفات، تصریح کرد: باید در مورد موقوفاتی که شرایط برگزاری مزایده را دارند، مزایده رسمی برگزار شده و این موقوفه‌ها از این طریق به اجاره داده شوند تا درآمدزایی آن‌ها افزایش یابد.

 

آیت‌الله مهمان‌نواز با بیان اینکه وقف در دین اسلام موضوعی پراهمیت بوده که نقش زیادی در رسیدگی به مشکلات نیازمندان و رفع کاستی‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه دارد، اظهار کرد: وقف صدقه جاریه‌ای است که برکات آن برای همیشه در جامعه اسلامی پایدار خواهد بود.

 

وی با مثبت ارزیابی کردن عملکرد اوقاف استان در سال‌های اخیر، اظهار کرد: در دو سال اخیر حتی یک مورد شکایت از نهاد اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی به دفتر نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری واصل نشده که این موضوع خود نشان‌دهنده رضایت مردم از عملکرد این نهاد در استان است.

 

حجت‌الاسلام سیف‌الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در نهاد اوقاف استان در سال گذشته و برنامه‌های این نهاد در سال جدید، افزود: پارسال در استان 166 وقف جدید به ثبت رسید که با احتساب آن‌ها اکنون شمار موقوفات خراسان شمالی به پنج هزار و 400 مورد و شمار رقبات به 9 هزار و 800 رقبه افزایش یافته است.

 

وی اجرای درست نیات واقفان، ترویج فرهنگ وقف، هدایت موقوفات جدید به سمت نیازهای روز جامعه از طریق مشاوره وقف، اجرای طرح‌های درآمدزایی در موقوفات و احیای رقبات را برخی از رویکردهای نهاد اوقاف و امور خیریه استان در سال جاری ذکر کرد./9314/202/ب1

ارسال نظرات