۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۳۲۴۲۹۶
رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه مطرح کرد؛

تقویت ریشه‌ای حوزه علمیه در گرو پذیرش مطلوب طلاب جدید/ تهذیب رمز موفقیت دانش آموختگان حوزوی

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم تقویت حوزه را در گرو کیفیت پذیرش دانست و گفت: اگر می‌خواهیم حوزه نهادی قوی در همه زمینه‌ها باشد، باید در زمینه علمی، تربیتی و تهذیب نفس توجه به کیفیت پذیرش داشته باشیم.
حجت الاسلام عباس رفعتي

حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی، رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ایام پذیرش داوطلبان حوزه‌های علمیه و این‌که گزینش مهم‌تر از پذیرش است، گفت: برای جذب داوطلبان به حوزه باید افراد از مدارس شناسایی گزینش شوند.

 

وی با اشاره به جایگاه حوزه در تربیت جامعه، افزود: حوزه فقط یک مرکز و نهاد علمی نیست که بخواهد افراد را آموزش دهد، بلکه حوزه مرکزی برای تربیت نیرو و انسان‌هایی است که می‌خواهند در آینده به عنوان راهنمای جامعه و عالم دینی باشند و امت را به رستگاری راهنمایی کنند.

 

مشاور عالی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: در همین راستا پرورش‌یافتگان و دانش‌آموختگان حوزه بیش از آن‌که در مسائل علمی آموزش ببینند باید در عرصه تهذیب نفس و اخلاق و تربیت روی آنها کار شود.

 

پذیرش بدون توجه به کیفیت و توانمندی افراد جوابگوی نیازهای مستمر نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین رفعتی با بیان این‌که نهاد حوزه، نهادی تربیتی است و در همین راستا باید اهتمام ویژه‌ای نسبت به گزینش طلاب داشته باشد، اظهار داشت: پذیرش بسیار در حوزه بدون توجه به مسأله کیفیت و توانمندی افراد جوابگوی نیازهای مستمر نیست و فقط می‌تواند نیازهای مقطعی حوزه را برطرف کند.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم حوزه نهادی قوی در همه زمینه‌ها باشد، باید در زمینه علمی، تربیتی و تهذیب نفس توجه به کیفیت پذیرش داشته باشیم و در تصمیم‌گیری‌ها کیفیت بر کمیت غلبه داشته باشد.

 

حوزه علمیه قم مادر و خاستگاه انقلاب است

استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اقلابی ماندن حوزه در دیدار نمایندگان طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه، گفت: حوزه علمیه قم مادر و خاستگاه انقلاب است و باید حوزه انقلابی بماند.

 

ضرورت راه‌اندازی مرکزی برای افزایش سیاسی طلاب در حوزه علمیه

وی ادامه داد: ضروری است فعالیت گسترده‌ای در حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم صورت بگیرد و آن این که برای افزایش دانش سیاسی و بصیرت طلاب دفتر یا واحدی تأسیس شود تا بتواند بدون هیچ جناح‌بندی سیاسی طلاب را سیاسی و انقلابی بار بیاورد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رفعتی تصریح کرد: حوزه علمیه با توجه به رسالت تربیتی باید در کنار مسائل آموزشی و پژوهشی، فعالیت‌های سیاسی طلاب را نیز رصد کند.

 

وی در بخش پایانی سخنان خود به مسأله میثاق طلبگی اشاره کرد و افزود: میثاقی که یک طلبه در بدو ورود به حوزه تحت عنوان میثاق طلبگی و عهدنامه با مولا و صاحب اصلی خود امام عصر(عج) می‌بندد، این است که در خدمت دین باشد، نه این‌که به دنبال به دست آوردن پست و مدرک و امور دنیایی باشد.

 

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم بیان داشت: میثاق طلبگی یعنی این‌که طلبه عهد ببندد که هم خود به تکامل برسد و هم جامعه را به سمت تکامل و تعالی سوق دهد و تمام تلاشش برای ارتقاء و گسترش دین و معارف دین باشد./907/ت302/س

ارسال نظرات