۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۳۲۴۳۲۷
اقتصاد مقاومتی از فرهنگ تا عمل(10)

حذف تجمل‌گرایی در سریال‌ها؛ اقدامی که از رسانه ملی انتظار می رود

خبرگزاری رسا ـ استاد و پژوهشگر حوزوی با انتقاد از پخش پیام‌های بازرگانی، فیلم‌ها و سریال‌های متعدد مروّج تجمل‌گرایی از صدا و سیما، ترویج مصرف‌گرایی در جامعه را نقطه مقابل اقتصاد مقاومتی خواند که از تبدیل شدن آن به فرهنگ در جامعه جلوگیری می‌کند.
محمد الله اکبري

محمد الله اکبری، استاد گروه تاریخ اسلام مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به تحلیل وضعیت فرهنگ اقتصاد مقاومتی در جامعه امروزی پرداخت و خواستار حاکم شدن یک سیاست خردمندانه جمعی بر مجموعه رسانه‌های داخلی برای ترویج این فرهنگ شد.

 

وی با بیان این‌که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ناخواسته و یا به سبب کم تجربگی، کسب درآمد از راه دلالی و احتکار نسبت به تولید، تلاش و حتی تجارت تبدیل به فرهنگ شد، اظهار داشت: شاید علت این امر جنگ و کمبود بود، اما متأسفانه به اندازه‌ای این کار تکرار شد که قبح آن از بین رفت و برای بیشتر مردم تبدیل به یک فرهنگ شد.

 

استاد و پژوهشگر حوزوی با اشاره به این‌که در گذشته دلالی واژه منفی بود؛ اما اکنون نزد مردم عادی شده است، افزود: بخشی از مردم پذیرفته‌اند که می‌شود به سرعت و بدون زحمت و از طریق دلالی یا احتکار به ثروت هنگفتی رسید.

 

وی در ادامه افزایش درآمد را سبب هزینه‌کرد و مصرف بیشتر و در نتیجه مصرف‌گرایی عنوان کرد و با اشاره به آیه «وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً»گفت: آیه قرآن کسانی را که در مصرف اندازه نگه می‌دارند و اهل سخت‌گیری و ریخت و پاش نیستند، مدح کرده است.

 

الله اکبری با بیان این‌که مصرف به اندازه، ممدوح بزرگان و متون دینی است، ابراز کرد: اوج مصرف‌گرایی از کشورهای غربی و پیشرفته آغاز می‌شود که به تعبیری مازاد تولید دارند و باید کالاهای خود را برای درآمدزایی و حفظ و ادامه تولید کارخانه در خارج از کشور و نیز مصرف داخل تبلیغ کنند و به نوعی مصرف‌گرایی را ترویج دهند.

 

وی افزود: در کشورهای شرقی عموما و در کشور ما به خصوص ممکن است در چند کالا این اتفاق بیفتد؛ اما در اکثر کالاها این اتفاق نیفتاده است، در حالی که فرهنگ مصرف‌گرایی غرب که برای ادامه تولید آن کارخانجات است وارد کشور ما هم شده است و در واقع به دنبال استفاده از کالاهای جدیدتر یا حتی استفاده از کالاهایی هستیم که در خانه به آن نیاز نداریم.

 

استاد و پژوهشگر حوزوی مشکل اساسی جامعه را خرید کالاهای مازاد نیاز عنوان و تصریح کرد: امام علی‌(ع) می‌فرمایند که هرکس کالایی بخرد که به آن نیاز ندارد روزگاری مجبور می‌شود چیزهایی را بفروشد که به آن نیاز دارد و این یعنی مصرف و خرید خارج از اندازه و بدون نیاز؛ این گونه مصرف کردن ممدوح و مطلوب منابع دینی و توصیه بزرگان نیست.

 

وی ترویج مصرف‌گرایی را نقطه مقابل اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: اگر در یک سری از کالاها به تولید بیش از نیاز رسیده باشیم جا دارد مصرف‌گرایی را تبلیغ کنیم اما تا زمانی که به آن نقطه نرسیدیم، ترویج و تشویق به مصرف‌گرایی در جهت مقابل اقتصاد مقاومتی است.

 

الله اکبری با انتقاد از پخش پیام‌های بازرگانی، فیلم‌ها و سریال‌های متعدد مروّج تجمل‌گرایی از صدا و سیما، اظهار داشت: صدا و سیما یک رسانه فرهنگ‌ساز است و می‌تواند زمینه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی را با فرهنگ درست ایجاد کند اما متأسفانه در این چهار دهه عامل ساخت فرهنگ نادرست مصرف‌گرایی، دلالی و بیکاری شده است.

 

وی در ادامه با اشاره به وظایف مسؤولان نظام اسلامی در تحقق و نهادینه‌سازی فرهنگ اقتصاد مقاومتی، گفت: از پدر و مادر خانه تا مداح، واعظ،‌ استاد، دانشجو، معلم و مدرسه تا مسؤولان در ساخت فرهنگ اثرگذار هستند، چراکه فرهنگ یک پدیده پیچیده درازمدت و قابل تغییر است اما تغییرات آن به کندی رخ می‌دهد.

 

استاد و پژوهشگر حوزوی با بیان این‌که همگان به ویژه رسانه‌های تصویری در ساخت فرهنگ اقتصاد مقاومتی تأثیرگذار هستند، تصریح کرد: چشم مردم به مسؤولان است که چه لباسی می‌پوشند، چه ماشینی سوار می‌شوند و چه خانه‌ای دارند؛ اگر اعمال و رفتار درست آنان در رسانه‌های تصویری تبلیغ شود به فرهنگ‌سازی کمک می‌کند.

 

وی افزود: مسؤولان باید مراقب برداشت مردم نسبت به عمل، گفتار و رفتارشان باشند؛ اگر تدبیری شود که مجموعه صاحب منصبان در یک جهت حرکت کنند هم می‌توانند دارویی باشند برای درد مردم مستضعف و هم در فرهنگ‌سازی کمک کنند.

 

الله اکبری کار فرهنگی را یک کار درازمدت و حداقل پنجاه ساله دانست و گفت: باید شورایی از خردمندان شهرهای مختلف جمع شوند، سمت و سوی فرهنگ اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی آن را تعیین و مشخص کنند تا رسانه‌ها، فعالیت‌های خود را در آن جهت متمرکز و زیرساخت‌های اصلی را آماده کنند./920/ت302/س

ارسال نظرات