۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۷
کد خبر: ۳۲۴۳۴۰
مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه ام المومنین:

اعتکاف فرصتی برای راز و نیاز و مناجات خالصانه با خدا است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه ام المومنین(س) گفت: بهترین و زیباترین آثار اعتکاف این است که شخص معتکف احساس می‌کند که با توجه خاصی می‌تواند با خدای خود به راز و نیاز و مناجات خالصانه بپردازد.
اعتکاف

ربابه سادات جذبی مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه ام المومنین(س) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در خصوص آثار اعتکاف، گفت: بهترین و زیباترین آثار اعتکاف این است که شخص معتکف احساس می‌کند که می‌تواند فارغ از تمام فضاها و دغدغه های بیرونی که همیشه با آنها مشغول است و با توجه خاصی مانند شخصی که در مکه محرم شده، با خدای خود به راز و نیاز و مناجات خالصانه بپردازد.

 

وی با اشاره به اعتکاف انبیا و معصومین و ارتباط عمیق ایشان با خداوند متعال در خلوت، بیان داشت: اعتکاف در همه ماهها هست ولی در ماه رجب این امر معنوی، پر اهمیت و همگانی تر است؛ از این رو این ارتباط عمیق بزرگان به ما نشان می‌دهد که انسان‌ها نیز بعضی مواقع به این خلوت احتیاج دارند، چرا که دنیا ناخودآگاه ظلمت و آلودگی را به همراه دارد و با اعمالی مانند نمازهای پنجگانه، دائم‌الوضو بودن و اعتکاف می‌توان خود را از هواهای نفس دور کرد.

 

جذبی در رابطه با اهمیت و جایگاه اعتکاف برای جوانان، ابراز داشت: جوانان به علت پاکی و زلال بودن زیباییهای عبادت را بیشتر و بهتر درک می‌کنند و تاثیرات بیشتر و ماندگارتری روی آنها دارد، چرا که روح آنها به دلیل آمادگی بیشتر مثل یک نهال تازه، راحت تر می تواند شکل گرفته و رشد کند.

 

وی با اشاره به آداب مراسم اعتکاف، افزود: معتکفین باید این سه روز را روزه بگیرند، از مسجد و خانه خدا خارج نشوند و به عبادت خدا و شب زنده داری مشغول باشند؛ مگر اینکه کار بسیار ضروری برایشان پیش بیاید، مثل اینکه طلبکاری با او کار داشته باشد؛ که در این موارد اجازه دارند به دلیل ادای حق الناس از مسجد خارج شود.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه ام المومنین(س) در خصوص تاثیرات انقلاب اسلامی در رشد مسائل دینی و اجتماعی نظیر اعتکاف، اظهار داشت: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی این بستر در جامعه فراهم شده تا مردم بیشتر با مسائل دینی آشنا شده و بتوانند آداب و رسوم دینی و مذهبی را به بهترین نحو برپا کرده و گرامی بدارند.

 

وی در اشاره به اینکه اصل اعتکاف یک نیاز روحی و معنوی است، تصریح کرد: بعضی اوقات در جامعه مسائلی جنبه مد پیدا می‌کند و اصل حقیقت و هدف موضوع مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ بنابراین با توجه به اینکه بحث شرکت در اعتکاف بیشتر برای آقایان سفارش شده و از آنجا که هدف از اعتکاف، نزدیک تر شدن به خدا است، دین اسلام بهترین اعتکاف را برای بانوان، اعتکاف در خانه به شکل خدمت به خانواده می داند.

 

جذبی در ادامه با تاکید بر سفارش حضرت فاطمه(س) که می‌فرمایند: یک زن زمانی به خدا نزدیک‌تر است که در خانه بوده و از نگاه مردها دور باشد، گفت: متاسفانه برخی بانوان برای شرکت در مراسم اعتکاف چند روزی از همسر و فرزندان خود دور می‌شوند؛ این در حالی است که باتوجه به روایات و سفارشات  معصومین، به نظر می‌آید پاداش و ثواب حضور بانوان در خانه و در کنار همسر و فرزندان و رسیدگی به امور منزل کمتر از اعتکاف در مساجد نباشد؛ لذا اگر بانوان به خاطر جلب رضای خداوند و با نیت قربةالی‌الله در خانه به امور منزل بپردازند، قطعاً مورد الطاف و عنایات معنوی پرودگار منان قرار خواهند گرفت و آثار این موهبات را در وجود خود و زندگی خانوادگی شان احساس می کنند.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه ام المومنین(س) افزود: متاسفانه تعداد شرکت کنندگان خانم در مراسم اعتکاف بیشتر از آقایان شده است، به ویژه که یک سری از خانم‌ها در مراسم اعتکاف دور هم جمع شده و سرگرم فضاهای مجازی می‌شوند؛ در حالی که قرار است اعتکاف ما را از دنیای بیرون فارغ کند و به عبادت بپردازیم؛ باید بدانیم که کجا، چه وظیفه‌ای داریم و واجب تر آن است که به وظایف همسری خود مشغول باشیم.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم که خداوند متعال به ما توفیق دهد تا بتوانیم در هر زمان و هر لحظه، هر آنچه را که مورد رضایت خداوند است انجام دهیم و آرزومندیم که تمام جوانان ما عاقبت به خیر شده و خداوند روز به روز بر ایمانشان بیفزاید./966/302/ب3

 

ارسال نظرات