۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۳۲۴۴۱۳
استاد حوزه و دانشگاه:

زیارت جامعه کبیره متضمن مفاهیم عالی و مطالبی بدیع است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام باقر ریاضی با بیان این‌که زیارت جامعه کبیره متضمن مفاهیمی بسیار عالی و مطالبی بدیع است، گفت: از دیگر زیارات بر جای مانده از امام هادی (ع)، زیارت غدیر است که در آن هم خصوصیات و ویژگی های حضرت علی(ع) و هم حادثه غدیر ذکر شده است.
امام هادي(ع)

حجت الاسلام باقر ریاضی بخشایش، معاون آموزش حوزه علمیه طالبیه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به اوصاف و القاب امام دهم(ع)، اظهار داشت: مشهورترین لقب‌های امام دهم(ع) هادی، نقی و کنیه‌اش ابوالحسن ثالث است.


وی با بیان این‌که امام دهم (ع) مانند پدرانش به پاکی زندگی و بندگی خدا شهرت داشت، اذعان داشت: امام هادی(ع) بیش‌ترین ساعات شب و روز را به عبادت و طاعت می‌گذراند و از فضیلت‌ها و ویژگی‌های او، علم، حلم، کرم، هیبت و عظمت بود.


این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آموزه های اخلاقی امام دهم(ع)، افزود: امام امام هادی (ع) پیروان خود را از حسادت و بدزبانی و همنشینی با گمراهان بر حذر می‌داشت و می‌فرمود؛ دنیا مانند بازاری است که برخی در آن برای آخرت خویش سود می‌برند و برخی زیان می‌کنند.


وی با تشریح اوصاف اخلاقی امام دهم علی النقی(ع)، ادامه داد: امام هادی(ع) با زهد و تقوا کامل در دنیا زندگی می کرد و به جذبه‌ها و لذّت‌های مادّی توجهی نداشت، این فضیلت ها سبب جذب بیشتر مردم و شیعیان و دشمنی بیشتر دشمنان امام(ع) شد.


استاد جامعه المصطفی (ص) تبریز خاطرنشان کرد: از امام هادی(ع) چندین دعا و زیارت نامه برجای مانده است که از مشهورترین آنها زیارت جامعه کبیره است، این زیارت دارای سند صحیح بوده و از نظر بلاغت نیز در بالاترین درجه قرار دارد؛ شروح متعددی به فارسی و عربی بر این زیارت نوشته شده است.


وی با بیان این‌که زیارت جامعه کبیره متضمن مفاهیمی بسیار عالی و مطالبی بدیع است، اذعان داشت: از دیگر زیارات بر جای مانده از امام هادی (ع)، زیارت غدیر است که در آن هم خصوصیات و ویژگی های حضرت علی (ع) و هم حادثه غدیر ذکر شده است.


حجت الاسلام ریاضی با بیان روایت «مَنْ رَضِىَ عَنْ نَفْسِهِ کَثُرَ السّاخِطُونَ عَلَیْهِ» از امام دهم(ع)، با انتقاد از خود پسندی و خود بزرگ بینی ابراز داشت: از نشانه های افراد خودخواه و خودپسند، فخرفروشی بر دیگران و تحقیر مردم و بی اعتنایی به همنوعان است.


وی افزود: امام در این روایت می فرماید، هر که از خود راضى باشد بدگویان او زیاد خواهند شد، صفت خود پسندی، تکبّر می آورد و اشخاصِ‌ از خود راضی، در دیگران به دیده‌ تحقیر می نگرند، در نتیجه، دیگران هم از آنان خوششان نمی آید./854/302/ب1

ارسال نظرات