۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۳۲۴۴۸۳
استاد حوزه علمیه قم تبیین کرد؛

اقدامات سیاسی امام هادی برای حفظ اسلام ناب محمدی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اقدامات سیاسی امام هادی(ع) برای حفظ جامعه اسلامی، گفت: حضرت تشکیلات وکلا را در قم، نیشابور، بصره، بغداد، یمن و جاهای دیگر راه اندازی کرد و با مکاتبه و ارتباط مستمر با وکلای خود موجب انسجام امت اسلامی شد.
حجت الاسلام رضا محمدي شهادت امام هادي

حجت الاسلام رضا محمدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ابعاد مختلف زندگی پربرکت امام هادی(ع)، اظهار داشت: زندگی پربرکت آن حضرت را می‌توان از زوایا و ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار داد.

 

وی افزود: فضائل و کرامات، اوضاع سیاسی و اجتماعی دوران آن حضرت، نقش ایشان در حفظ  و گسترش و تداوم اسلام ناب، آثار ارزنده به جای مانده از حضرت، فرمایشات و کلمات قصار حضرت، همگی از جمله مطالب بسیار مهم و پرمغزی است که می‌توان ساعت ها در مورد هر یک از آنها صحبت کرد.

 

جایگاه مردمی امام هادی در تاریخ کاملا محسوس است

حجت الاسلام محمدی مردمی بودن را یکی از شاخصه‌های مهم زندگی امام علی النقی(ع) برشمرد و بیان داشت: حضرت همواره در میان مردم بود به همین دلیل رفتار ایشان بهترین الگو برای مردم بود؛ جایگاه مردمی حضرت در تاریخ کاملا محسوس است.

 

وی افزود: وقتی که مأموران حکومتی برای انتقال حضرت به سامرا آمدند با انبوهی از جمعیت مواجه شدند و تظاهرات عجیبی برپا شد و مردم شیون و زاری می‌کردند؛ مأموران از این وضعیت به هراس افتادند و به دروغ گفتند که با امام(ع) کاری نداریم و ایشان با میل خود می‌خواهند به سامرا بروند؛ در سامرا نیز حضرت جایگاه مردمی بالایی داشتند.

 

خفقان سیاسی در دوران امام هادی حکم‌فرما بود

کارشناس مسائل اعتقادی با توجه به اهمیت شرایط سیاسی و اجتماعی دوران امام هادی(ع) به بررسی این موضوع پرداخت و گفت: آن حضرت در دوران حکومت متوکل عباسی زندگی می کرد؛ متوکل از جمله خبیث‌ترین دشمنان اهل بیت(ع) بود که مرقد مطهر امام حسین(ع) را تخریب کرد و در آنجا کشت و زراعت به راه انداخت و با زائران حرم حسینی به شدت برخورد می‌کرد و می‌خواست اثری از واقعه کربلا باقی نماند.

 

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در دوران متوکل، زندگی برای پیروان اهل بیت(ع) بسیار سخت بود و بسیار در مضیقه بودند تا جایی که در تاریخ آمده است برخی لباس مناسب برای اقامه نماز نداشتند و با یک لباس به صورت نوبتی نماز می خواندند.

 

حجت الاسلام محمدی بیان داشت: از سوی دیگر در آن زمان جهان اسلام به شدت در عرض افکار و اندیشه های انحرافی بود و شبهات کلامی بسیاری مطرح می شد؛ حفظ اسلام ناب در چنین شرایطی کار بسیار سختی بود اما امام هادی(ع) توانستند با انجام چند کار مهم، اسلام ناب را حفظ کرده و حتی گسترش دهد.

 

اقدامات سیاسی امام هادی برای حفظ اسلام

وی در ادامه به اقدامات سیاسی آن حضرت برای حفظ جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: حضرت تشکیلات وکلا را در قم، نیشابور، بصره، بغداد، یمن و جاهای دیگر راه اندازی کرد و با مکاتبه و ارتباط مستمر با وکلای خود موجب انسجام امت اسلامی شد؛ با اینکه مبارزه سیاسی کاملی با هیأت حاکمه داشت اما به گونه ای رفتار می کرد که بهانه به دست آنها ندهد و آنها نتوانند سند و مدرکی برای جلوگیری از فعالیت های حضرت به دست آورند.

 

کارشناس مسائل اعتقادی فعالیت های علمی امام هادی(ع) را بسیار ارزنده و نجات بخش دانست و ابراز داشت: ایشان به لحاظ علمی به شکلی قوی وارد صحنه شدند به گونه ای که شاگردان بسیار زیادی را تربیت فرمودند و در تاریخ از 190 نفر به عنوان اصحاب آن حضرت نام برده شده است که بسیاری از آنها راویان احادیث بودند.

 

امام هادی اسلام را از قرار گرفتن در بن بست‌ها نجات داد

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام هادی(ع) بارها جهان اسلام را از مواجهه با بن بست ها نجات داد، گفت: اندیشه بسیار انحرافی غُلات دستمایه دشمنان شیعیان بود و حضرت مبارزه شدید و سرسختی با آنها کردند که حتی با سایر نحله‌ها و فرقه های انحرافی به این شدت برخورد نکردند؛ در زمان ما نیز برخی با ترویج افکار انحرافی و غلوّ به دست وهابیت و تکفیری‌ها بهانه می دهند و آنها نیز با استناد به این رفتارها از انجام جنایت علیه شیعیان ابا ندارند.

 

کارشناس مسائل اعتقادی بخشی از فعالیت‌های امام هادی(ع) را معطوف به زمینه سازی برای دوران غیبت عنوان کرد و گفت: با مکاتبات و ارتباط غیرمستقیم با مردم و ارتباط از طریق وکلا به مردم آموختند که در زمانی که به امام خود دسترسی ندارند چگونه می توانند مسائل و مشکلات خود را برطرف کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: در آن وضعیت خفقان که پیروان ائمه اطهار(ع) به شدت تهدید می‌شدند امام با تدابیر خود توانستند کارهای بسیار مؤثر و مهمی انجام دهند و اسلام را ازگزند خطرات مختلف مصون بدارند./928/302/ب2

ارسال نظرات