۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۳۲۴۵۲۰
مشروح مناظره با موضوع «دوران پسابرجام» در دانشگاه فردوسی مشهد؛

فضائلی: برجام موشکی و دفاعی فاجعه آفرین است/ شریعتی: ماحصل برجام لغو تحریم‌ها و قطعنامه‌ها است

خبرگزاری رسا ـ مدیرعامل اسبق خبرگزاری فارس با بیان این که آنچه امروز وزیر امور خارجه مبنی بر تعمیم برجام به سایر حوزه‌ها می‌گوید قابل پذیرش و مذاکره نیست گفت: اگر برجام در حوزه دفاعی و موشکی اجرایی شود فاجعه‌ است و کشور را در نقطه ضعف قرار می‌دهد و این نوع برجام در سیاست داخلی زمینه‌ساز بازگشتن جریان فتنه است.
مناظره فضائلي و شريعتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مناظره«ایران پس از برجام» عصر امروز23 فروردین با حضور سعید شریعتی، فعال سیاسی اصلاح طلب و مهدی فضائلی، مدیر مسؤول سابق خبرگزاری فارس در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

 

مهدی فضائلی در ابتدا درباره شرایط پس از برجام گفت: ما نسبت به برجام دو نگاه نقطه ای و برآیندی می‌توانیم داشته باشیم که نگاه نقطه ای به این امر نامناسب است چرا که منجر به نادیده گرفتن مبانی اصلی می‌شود و می تواند باعث غفلت از نکات مهم در تحلیل این مسأله  باشد.

 

طراحی برجام در قالب پارادیم جنگ سرد با هدف استحاله نظام جمهوری اسلامی  

وی با اشاره به این که طبق اظهارات مقامات آمریکایی برجام دارای فرآیند بلند مدت و حتی بیست ساله ساله است، بیان داشت: هدف نهایی غرب استحاله نظام است که نقطه شروع آن را برجام نامیده‌اند و این یک حرکت و طرحی از سوی آمریکایی ها است که در قالب پارادایم جنگ سرد برنامه ریزی شده است.

 

مدیر مسؤول سابق خبرگزاری فارس ادامه داد: رییس جمهور دولت یازدهم معتقد است می‌توان در مسیر گفتگو مشکل هسته‌ای کشور را حل کرد و چنانچه موضوع هسته‌ای حل شود موضوع تحریم حل خواهد شد و با حل تحریم‌ها مشکلات اقتصادی مرتفع می‌شود.

 

فضائلی با بیان این که پس از گذشت بیش از دو سال به نقطه ای رسیدیم که رضایت دولت را در پی داشته است، بیان کرد: به طوری که دولتمردان برجام را فتحی بی سابقه دانسته‌اند و معتقدند امروز فرصتی فراهم شده که دولت می‌تواند با در نظر گرفتن اهداف شرایطی را ایجاد کند.

 

برجام برای غرب نقطه آغاز است

وی ضمن تاکید بر این که برجام برای غرب نقطه آغاز است که فرجام آن نابودی نظام جمهوری اسلامی است، خاطرنشان کرد: امروز طرف غربی بحث موشکی و منطقه‌ای را مطرح کرده و گام به گام وارد مسائل دیگر خواهد شد تا به اهداف خود برسد.

 

 شریعتی در ادامه این مناظره گفت: زمانی که صحبت از برجام می‌کنیم، در حقیقت در دو  سطح هستند حقوقی و رهیافت در تعامل با دنیا می‌تواند مورد نظر باشد.

 

وی برجام را اسم مستعار تعامل بخشی از سیاسیون داخلی با غرب دانست و افزود: برجام متنی است که در خصوص آن اظهار نظرهایی شده و امروز تمام ارکان نظام متعهد به اجرای آن هستند؛ اما آنچه مورد بحث اصلی است رهیافت منتهی به این متن حقوقی می‌باشد که معتقدم این رهیافت یکی از راه‌هایی بود که نه تنها دولت بلکه نظام آن را برگزید.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به این که ما با سه رهیافت پارادایمی در مواجه با جهان روبرو هستیم، خاطرنشان کرد: ایده برجام ناشی از یک پاردایم سه مرحله‌ای یعنی تنش زایی با جهان، اعتماد سازی و تعامل است که در کنار این سه مرحله دو آلترناتیو دیگر وجود دارد که نسبت به آن نقد داریم.

 

وی افزود:  یک سمت این آلترناتیو تنش زدایی، انزوا و تقابل است و ما به ازای آن مرعوب شدن و نفوذ است که چنانچه گرفتار آنها شویم گرفتار خطر می‌شویم.

 

در ادامه این مناظره فضائلی خطاب به شریعتی با اعتراض نسبت به این که هیچ انسان عاقلی در کشور خواهان تنش زایی، مرعوب و نفوذ نیست، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) نیز تعامل با دنیا را رد نکردند بلکه ایشان تعامل با آمریکا و رژیم صهیونیستی را رد کردند.

 

وی ادامه داد: بنابرین مطالبی را که شریعتی در خصوص تنش زایی ، انزوا، تقابل، سلطه و مرعوب شدن مطرح کردند ایجاد دوقطبی نمی‌کند چرا که مشخص است در ایران کسی خواهان این آلترناتیوها نیست.

 

فضائلی ادامه داد: این که گفته شد برجام برنامه نظام بود و نه دولت هم می‌شود آن را پذیرفت و هم خیر. می‌شود پذیرفت چنانچه برنامه‌های روحانی به طور مثال برنامه برجام که به گفته دولتمردان در مسیر رفع تحریم‌ها دنبال شد در تضاد با مبانی نظام نباشد جزئی از برنامه‌های نظام خواهد بود.

 

مدیر مسؤول سابق خبرگزاری فارس افزود: برجام از ابتدا در چارچوب نظام بود؛ اما این امر به این معنا نیست که همه با آن موافق بوده باشند.

 

شتاب به سمت برجام های بعدی نادرست است

فضائلی تاکید کرد: برخی معتقدند با توجه به این که برجام موفقیت آمیز بوده است باید به سراغ برجام‌های بعدی برویم؛ اما این سؤوال مطرح می‌شود که کجای برجام موفقیت آمیز بود؟ قرار بود برجام تصویب شود تا موضوع تحریم‌ها و به تبع آن مشکلات اقتصادی رفع شوند؛ اما آیا امروز این مشکلات حل شده‌اند که شما می‌خواهید سراغ برجام‌های دیگر بروید؟

 

وی تصریح کرد: معتقدم آن هدفی که به بهانه آن برجام رخ داد محقق نشده است و طرف مقابل ما نسبت به تعهدات خود پایبند نبوده است.

 

شریعتی در ادامه این مناظره گفت: آلترناتیوهایی که من مطرح کردم خیالی نیست بلکه نمود بیرونی دارد، ما متاسفانه در کشور شاهد دیدگاه‌هایی هستیم که معتقد است می‌توان درهای کشور را به روی دنیا ببندیم که این دیدگاه‌ها نادرست است.

 

وی ادامه داد: البته در کنار این افراد هستند کسانی که می‌گویند ما توان ساخت هیچ چیز را در داخل نداریم و برای همین باید همه چیز را وارد کنیم، اینها انسان‌هایی مرعوب هستند.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به این که آنچه دغدغه رهبری است که باید مورد توجه همه باشد، تصریح کرد: دغدغه این است که نفوذ از دریچه مصرف به وجود می‌آید، ما به دنیال این نیستیم که با ایجاد تعامل درهای مصرف کشور را باز کنیم و تمامی کالاها وارد شود.

 

ماحصل این برجام لغو تحریم‌ها و قطعنامه‌ها است

شریعتی ادامه داد: ماحصل این برجام لغو تحریم‌ها و قطعنامه‌ها است؛ اما مابقی آن برعهده آمریکا نیست. قرار نیست رشد منفی ایران را آمریکا مثبت کند. آنچه باید پیگیری شود این است که ما باید پس از برجام دست بر زانوان خود گذاریم.

 

 وی تاکید کرد: آنچه مهم است این است که پس از برجام الگوی اقتصاد مقاومتی را مد نظر قرار دهیم، بر توان ملی اتکاء کنیم و در بازارهای جهانی نقش آفرین باشیم.

 

تعامل با آمریکا برای ما راهگشا نیست

در ادامه فضائلی با تاکید بر اینکه معتقدم تعامل با آمریکا برای ما راهگشا نیست، گفت: آیا در کشورهایی که هیچ مشکلی با آمریکا ندارند، مشکل اقتصادی حل شده است؟ آیا در عراق گشایش اقتصادی رخ داده؟ آیا پاکستان دارای مشکلات اقتصادی نیست؟

 

وی ادامه داد: ما باید دست بر زانوهای خود بگذاریم چنانچه تحریم‌ها برطرف شود نهایتش این است که یک مانع برطرف شده نه اینکه به پیشرفت رسیده‌ایم.

 

مدیر مسؤول سابق خبرگزاری فارس خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی معتقدند که مشکلات اقتصادی برطرف نشده و مشکلات بانکی همچنان ادامه داد.

 

این برجام نباید به معنای نادیده گرفتن اتفاقات سال 88 باشد

فضائلی درباره برجام دو و سه گفت: آنچه در داخل مطرح می‌شود شفاف و روشن نیست، روحانی از اخلاق و همدلی سخن گفت و این درحالی است که در ایران کسی مخالف اخلاق نیست که بخواهیم برای آن برجام ایجاد کنیم. چنانچه این برجام به معنی نادیده گرفتن اتفاقات سال 88 باشد، باید بگوییم تا زمانی که آنان از کرده خود اظهار ندامت نکنند، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد؛ اما چنانچه بحث دیگری است دولت باید آن را مشخص کند.

 

وی افزود: چنانچه دشمنی با دشمنان نظام مطرح است باید بگوییم هنوز اقدام مثبتی از آمریکا مشاهده نکرده‌ایم که بخواهیم رفع دشمنی کنیم و چنانچه بخواهیم در حوزه موشکی برجام ایجاد و صنایع موشکی را محدود کنیم آن گاه فاتحه  کشور خوانده خواهد شد.

 

شریعتی گفت: توان موشکی ما مجموعه ای از صنایعی است که حدود سه دهه بر روی آنها کار شده و در مسیر آن شهید دادیم؛ بنابراین مسئله موشکی مسئله کوچکی نیست که بخواهیم بر روی آن مذاکره کنیم.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: سیاست ورزی ابزارهایی دارد که یکی از این ابزارها توان دفاعی است؛ اما چنانچه به صورت صحیح از آن استفاده نشود به طوری که بخواهد ترسی را ایجاد کند و یا این که طرف مقابل آن را تهدید علیه امنیت ملی خود بداند، مسلما محدودیت‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

 

صنایع موشکی ما خدشه ناپذیر است

وی با اشاره به این که صنایع موشکی ما خدشه ناپذیر است، گفت: بخشی از ثمره موشکی ما S300 هایی است که روسیه آن را به ما نمی‌دهد و هیچ کس نیست که بگوید چرا روسیه اینS300 ها را به ما نمی‌دهد.

 

شریعتی ادامه داد: در نظام بین الملل هیچ گربه‌ای برای رضای خدا موش نمی‌گیرد و همه به دنبال منافع ملی هستند، به طور مثال امروز منافع جمهوری اسلامی ایجاب می‌کند که در یمن نقش آفرین باشد و در خلیج عدن پایگاه داشته باشد و این جزء منافع ملی و استراتژیک ما است.

 

وی در ادامه درباره سخنان شریعتی در خصوص صنایع موشکی ایران گفت: مگر هسته‌ای مربوط به دولت خاصی بود پس از انقلاب اسلامی به جز دولت موقت همه دولتها به دنبال انرژی هسته‌ای بودند و تنها به دلیل مشکلاتی که در دوران جنگ وجود داشت این بحث مسکوت ماند.

 

فضائلی خاطرنشان کرد: چنانچه بنا بر شهید دادن باشد انرژی هسته‌ای نیز شهید داده چنانچه بپذیریم در خصوص موشکی برچسب بزنند این هم مسیر هسته ای خواهد شد.

 

فضائلی در باره تعامل با روسیه خاطرنشان کرد: چنانچه کسی به دنبال تعامل با روسیه است به این دلیل نیست که روسیه حاضر است به خاطر ایران خطر بپذیرد اما باید پذیرفت که لحن مقامات روسی با آمریکایی متفاوت است. هیچ کس با روسیه عهد اخوت نبسته چنانچه آنان مسیر دیگری بپیمایند ما هم مسیر دیگری را طی خواهیم کرد.

 

مدیر مسؤول سابق خبرگزاری فارس در خصوص صحبت شریعتی در رابطه با تکثرگرایی در آمریکا نیز تصریح کرد: حرف از تکثرگرایی زدید در حالی که حدود 200 سال است تنها دو حزب در آمریکا وجود دارد و مردم آمریکا متوجه نمی‌شوند که فردی دیگری جز از این دو حزب کاندید ریاست جمهوری هستند.

 

در حال حاضر دغدغه ملی ما نفوذ از دریچه مصرف است

عضو سابق شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دغدغه ملی ما نفوذ از دریچه مصرف است و تعامل به معنای ورود سبک زندگی و الگوی مصرف غربی به ایران نیست.

 

وی با تاکید بر این که مرزبندی اصلاح‌طلبان از این دو دسته جدا‌ست، گفت: ماحصل برجام لغو تحریم‌ها و قطعنامه‌های شورای امنیت است اما حل مشکلات اقتصادی بستگی به اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی در کشور و اتکا به توان ملی و نقش آفرینی در بازار بین‌المللی دارد.

 

فضائلی در ادامه مناظره با تاکید بر این که مبارزه با استکبار و امپریالیسم جهانی جزو ماهیت انقلاب اسلامی و نص قانون اساسی است عنوان کرد: مقابله مد نظر ما برای دفاع از خود و آرمان‌هایمان است و تعارضی نسبت به منافع مشروع آمریکا نداریم.

 

اگر برجام در حوزه دفاعی و موشکی اجرایی شود فاجعه‌ است

وی ادامه داد: اما درحال حاضر با وجود این که دولت یازدهم دوران خود را دوران تنش‌زدایی می‌داند، جهان غرب همچنان ایران را  متهم به فعالیت تروریستی می‌کند و این مسئله نشان از تفاوت گفتمانی ایران و آمریکا دارد.

 

وی تصریح کرد: بزرگترین سفارت آمریکا در عراق قرار دارد اما این مسئله کمکی به اقتصاد و امنیت عراق نکرده است و در جهان امروز کشوری حرفی برای گفتن دارد که دست روی زانوی خود بگذارد و بلند شود نه اینکه دست کمک به سوی آمریکا دراز کند.

 

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان این که آنچه امروز وزیر امور خارجه مبنی بر تعمیم برجام به سایر حوزه‌ها می‌گوید قابل پذیرش و مذاکره نیست گفت: اگر برجام در حوزه دفاعی و موشکی اجرایی شود فاجعه‌ است و کشور را در نقطه ضعف قرار می‌دهد و این نوع برجام در سیاست داخلی زمینه‌ساز بازگشتن جریان فتنه است./934/پ200/ج

 

ارسال نظرات