۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۳۲۴۵۷۷
قائم ‌مقام وزیر کشور:

اقتصاد مقاومتی سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ قائم‌مقام وزیر کشور گفت: زمانی که رهبر معظم انقلاب به ارتباط اقتصاد مقاومتی و کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره می‌کنند، نشان می‌دهد که این مسأله مورد توجه ایشان است.
ميرباقري- قائم مقام وزير کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مرتضی میرباقری قائم‌مقام وزیر کشور پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی که در وزارت کشور برگزار شد، گفت: خوشبختانه اکثر مدیران ارشد کشور به موضوع ستاد صیانت توجه دارند.

 

وی افزود: مشکلات کشور را نمی‌توان با فکر، تصمیم‌گیری و ابلاغ تنها حل کرد بلکه نیاز به بررسی و بازرسی نیز است، بازرسی موتور محرکه پیگیری عملکرد دستگاه‌ها و محکی برای بالا بردن کیفیت اقدامات انجام‌ گرفته است.

 

قائم ‌مقام وزیر کشور با اشاره به «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» به‌عنوان شعار سال، عنوان کرد: زمانی که رهبر معظم انقلاب به ارتباط اقتصاد مقاومتی و کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره می‌کنند نشان می‌دهد که این مسأله مورد توجه ایشان است.

 

میرباقری با اشاره به امنیت بالا در کشورمان، اظهار داشت: مردم ایران هویت دینی و انقلاب اسلامی خود را دوست داشته و به آن وفادار هستند به‌گونه‌ای که حتی روستاها نیز در حمایت از انقلاب حضور فعال دارند که در هیچ کجای دنیا مردم چنین نیستند.

 

حضور 63 درصدی مردم در انتخابات

وی با اشاره به حضور پرشور مردم در انتخابات، بیان داشت: در این دور از انتخابات 63درصد مردم در انتخابات شرکت کردند که عدد متوسطی است.

 

قائم‌مقام وزیر کشور با بیان اینکه ایران کشوری قوی است، ابراز کرد: طرف حساب ما کشورهای ضعیف منطقه نیست بلکه ابرقدرتی است که از همه ظرفیت‌های خود همچون شبکه‌های ماهواره‌ای و اهرم‌های اقتصادی برای شیطنت استفاده می‌کند.

 

رضایت و اعتماد مردم به حاکمیت از مسائل مهمی است

میرباقری با اشاره به اهمیت امنیت ملی، عنوان کرد: رضایت و اعتماد مردم به حاکمیت از مسائل مهمی است که باید به آن توجه کرد، در این راستا نظارت و بازرسی‌ها به‌خوبی انجام می‌گیرد.

 

وی درباره اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: وزیر کشور به مسأله اقتصاد مقاومتی توجه دارد، همچنین طی دیدار مسؤولان نظام با رهبر معظم انقلاب، درباره آسیب‌های اجتماعی اولویت‌داری نظیر اعتیاد، حاشیه‌نشینی، طلاق، مفاسد اخلاقی و اجتماعی مطرح و صحبت شد.

 

نرخ 70 درصدی بیکاری در 1200 شهر ایران

قائم‌مقام وزیر کشور با اشاره به نرخ 60 تا 70 درصدی بیکاری در شهرستان‌ها بیان داشت: آمار بیکاری و طلاق در برخی شهرها بسیار زیاد است، به‌عنوان نمونه نسبت ازدواج به طلاق به‌طور میانگین در کشور 100 به 23.6 درصد است یعنی به ازای هر 100 ازدواج 23.6 درصد طلاق رخ می‌دهد که این آمار در استان‌ها از 100 به 37 و در شهرستان‌ها از 100 به 56 است، که در برخی شهرها این نسبت بسیار زیاد است، در این باره برنامه‌های ویژه‌ای را طراحی کردیم که برای اجرای آنها بازرسی نقش مهمی دارد.

 

اعتیاد در سنین پایین و بین زنان نیز شیوع پیداکرده است

میرباقری درباره مساله اعتیاد در کشور، اظهار داشت: در حال حاضر آمار اعتیاد در کشور روند نگران‌کننده دارد که در سنین پایین و بین زنان نیز شیوع یافته است که درصدی از آنان از مواد مخدر صنعتی که خطر بیشتری نسبت به مواد مخدر سنتی دارد استفاده می‌کنند.

 

وی در ادامه با اشاره به دو راهبرد ستاد مواد مخدر درباره کاهش اعتیاد، بیان داشت: کاهش عرضه و تقاضا دو راهبردی است که برای کاهش عرضه کارهای اطلاعاتی و انتظامی نیاز است اما در مساله دوم یعنی تقاضا بازرسان نقش قابل‌توجهی دارند.

 

مراکز ترک اعتیاد ضعیف عمل می‌کنند

قائم‌مقام وزیر کشور بابیان اینکه در کشور 6500 مرکز ترک اعتیاد وجود دارد، گفت: این آمار خوب است اگرچه برخی از این مراکز ضعیف عمل می‌کنند چراکه تک‌بعدی عمل کرده و بیشتر دارو محور هستند، اما بااین‌وجود هرسال بیش از 700 هزار نفر به این مراکز مراجعه می‌کنند که ده درصد آن‌ها کاملاً بهبود می‌یابند.

 

میرباقری افزود: در این راستا قرار است دارو درمان‌ها به شیوه صحیح انجام‌شده و از روان‌درمانی نیز استفاده شود، همه دستگاه‌ها وظیفه‌دارند در این زمینه به وظایف خود عمل کرده و این مسأله را در اولویت خود قرار دهند.

 

10 میلیون حاشیه‌نشین در اطراف شهرهای بزرگ

وی با اشاره معضل حاشیه‌نشینی در اطراف شهرهای بزرگ، گفت: 10 میلیون نفر حاشیه‌نشین در کشور وجود دارد که 5 میلیون نفر آنها در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند، ما برنامه‌هایی برای کاهش آن داریم اما در این شرایط اگر نهادهای مرتبط با حوزه رهبری که امکانات خوبی دارند وارد صحنه شوند حاشیه‌نشینی را بهتر مدیریت خواهیم کرد.

 

قائم‌مقام وزیر کشور افزود: درباره کاهش طلاق و مفاسد اجتماعی و اخلاقی تقسیم‌کار ملی می‌شود که باید از طریق استانداری‌ها مدیریت شود.

 

دیدار با رهبر معظم انقلاب طی چند هفته آتی و ارائه گزارش درباره کاهش آسیب‌های اجتماعی

میرباقری در پایان خاطرنشان کرد: طی چند هفته آتی قرار است با رهبر معظم انقلاب جلسه‌ای داشته باشیم تا در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی گزارش داده و از رهنمودهای ایشان استفاده کنیم./807/202/ب1

ارسال نظرات