۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۳۲۴۵۷۹
فرمانده نیروی دریایی ارتش:

جمهوری اسلامی الهام بخش کشورهای آزادی خواه است

خبرگزاری رسا ـ فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: در دریای سرخ، خلیج عدن و باب المندب دزدان دریایی سومالی وجود دارند و منطقه را نا امن کردند درحالی که آن جا مهمترین راه عبور و مرور کشتی های ما است و تا امروز بالای 3200 کشتی را از همین منطقه سالم برده و آورده ایم.
حبيب الله سياري، فرمانده نيروي دريايي ارتش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، امیردریادار حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش شب گذشته در یادواره شهدای مدرسه علمیه حقانی با اشاره به سخنی از رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: ایشان در یکی از سخنان خود فرمودند: «منافع کشور در دریا راهبردی و کلان است» که تعبیر گرانسنگی است، حال این که چگونه می شود از این منابع برای پیشرفت کشور استفاده کرد، نخست داشتن اقتدار و دیگری اراده که ما نیز همین را دنبال می کنیم.

 

وی افزود: البته در صدسال گذشته نفوذ استعمار و استکبار مانع استفاده ما از منافع خدادادی دریا شد و خود رهبری معظم فرمودند ما در گذشته های دور از دریا استفاده های فراوانی می کردیم چرا که ایرانیان دریانوردان ماهری بوده اند.

 

 

دریا قدرت ساز است

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این که دریا قدرت ساز است، ابراز داشت: استکبار دقیقا به همین خاطر استعمار ما را از دریا دور کرد تا جلوی رشد مارا بگیرد؛ در سال 1300 میلادی امپراتوری عثمانی در منطقه حاکم بوده است و چابهار و بندر تیس بزرگترین مرکز ارتباط تجاری اروپا به آسیای شرق بوده است که دولت وقت برای مخالفت با اروپایی ها این مسیر را قطع می کند به همین خاطر اسپانیا و پرتقال دست به کار می شوند و برای رسیدن دوباره به ایران، آفریقا را دور می زنند و آن جا را مستعمره خود کرده و از جنوب هند از شاخه ای از سمت چابهار به ایران می آیند و بنادر مهم ایران را برای تجارت را به مدت 130 سال به دست می گیرند.

 

وی ادامه داد: در زمان شاه عباس به سرداری امامقلی برای مبارزه با آن ها نیروی تشکیل داده و حمله را آغاز می کند و چون نیروی کافی نداشت از انگلیس استفاده می کند و از آن پس انگلیس جایگزین می شود و به هیچ عنوان نمی خواست این منطقه را از دست بدهد و کار آن ها تا جایی می رسد که صدراعظم ایران می گوید دوست ما انگلیس می خواهد برخلیج فارس تسلط داشته باشد و ما نباید کام او را با آب دریا شور کنیم.

 

سردار سیاری در ادامه با بیان این که اراده جمهوری اسلامی ایران استفاده از منافع کلان دریا است، خاطرنشان کرد: ما تئوری بازگشت به دریا را به وجود آوردیم چرا که بسیاری از امور ایران از طریق دریا است؛ شما ببینید ما با 15 کشور همسایه هستیم که با سه کشور فقط مرز زمینی، با چهار کشور هم مرز زمینی و هم مرز دریایی و با هشت کشور فقط مرز دریایی داریم که در مجموع هشتاد درصد مرزهای ما است؛ حدود 700 کیلومتر در شمال، نزدیک به 1000 کیلومتر در جنوب و حدود 800 کیلومتر در سواحل مکران و اهمیت سه نوع دریا داریم.

 

 

ایران در چهار راه اقتصادی قرار دارد

وی افزود: کشور ما در چهار راه اقتصادی جهان است؛ ما در کشور خودمان هم آب های بسته داریم که دریای خزر در شمال است و هم نیمه بسته که خلیج فارس است و هم کاملا باز یعنی دریای مکران که ما را به آب های دینا متصل می کند و در کمتر کشوری این گونه منافع خدادای وجود دارد.

 

وی با اشاره به منافع متعددی که می توان از دریا به دست آورد، یادآور شد: نخستین فایده تجارت از طریق دریا است همچنانکه خداوند هم در قرآن هم به این مطلب اشاره کرده است؛ 90 درصد تجارت ایران از راه مرزهای آبی است و تنها 10 درصد از مرزهای زمینی است چرا که جابجایی کالا آسان تر و هم زمان و هزینه آن کمتر است، به عنوان نمونه یک کشتی 500 هزار تن نفت بار می زند ولی هر تریلی نهایاتا 20 تن نفت می تواند جابجا کند، بنابراین یک کشتی به اندازه 25 هزار تریلی بار جابه جا می کند، حال شما تصور کنید اگر این تریلی ها بخواهند همزمان باری را جابه جا کنند و طول هر تریلی را 20 متر حساب کنیم، طول ایستادن آن ها 500 کیلومتر می شود.

 

وی ادامه داد: ما فقط از طریق دریا می توانیم به همه جهان ارتباط داشته باشیم ضمن این که  جا به جایی بار با دریا نیاز به جاده و آسفالت ندارد، و بسیار هزینه ها را پایین می آورد ولی ما همین را هم از دست داده ایم و باید بنادر خودمان را آباد کنیم.

 

سردار سیاری با اشاره به منافع دیگر دریا نیز عنوان داشت: موضوع مهم دیگر منابع غنی غذایی دریایی است که در جهان بیشترین مواد غذایی در دریا است ولی در سبد خوراکی کمتر وجود دارد و این هم کار استعمار است؛ برخی می گویند میگو ملخ دریایی و مکروه است در حالی که میگو منبع غنی فسفر است و باید در این زمینه نیز بازنگری کنیم.

 

انرژی های دریایی

وی به انرژی به عنوان یکی از اصلی ترین منافع دریا اشاره کرد و ابراز داشت: امروز از خلیج فارس روزانه 17 میلیون بشکه نفت خارج می شود و غیر از نفت انرژی های دیگری نیز از دریا قابل برداشت است چرا که انرژی های فسیلی تمام می شود؛ اما  انرژی های حاصل از جزر و مد و امواج دریا که بسیار قابل استفاده است تمام شدنی نیست و همچنین در زمینه گردشگری سواحل مکران زیبا ترین مکان گردشی و دیدنی دنیا است که همه این ها زیاد در دست ما نبوده است و امروز اراده برای برگشت لازم است و ما به عنوان اجرا کننده تدابیر رهبری در بحث دریا در همان مکان به همراه خانواده های مان مستقر شده ایم.

 

وی افزود: مکران همان دریا عمان است که در گذشته به مکران خوانده می شد و رهبری معظم در یکی از دیدار ها به ما فرمودند نام تاریخی مکران را احیا کنید و ما نیز تلاش زیادی برای این امر کردیم و در یکی از دیگر از دیدار ها رهبری فرمودند آیا قوم بلوچ از این نام تاریخی راضی است که ما بعد از تحقیقی فهمیدیم خود قوم بلوچ در گذشته این مکان را مکوران می خواندند.

  

دریا میراث بشریت و متعلق به همه است

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این که در کف دریا نیز منابع قابل استفاده فراوانی وجود دارد، خاطرنشان کرد: در دنیا مشهور است که دریا میراث بشریت و متعلق به همه است و ما اگر در این عرصه حضور نداشته باشیم ضرر خواهیم کرد همچنانکه دریا در زمینه آبادانی مزارع، مسائل پزشکی و رفت و آمد فواید بسیاری دارد که ما در همین زمینه کتابی نوشته ایم.

 

وی با بیان این که رهبری فرمودند در موقعیت سواحل مکران اقیانوسی از کار وجود دارد، تأکید کرد: می توان با این دریا بیکاری را از بین برد، رهبری معظم در یک صحبت دیگر فرمود روسیه در تاریخ کشور عقب مانده ای بود و زمانی که پتر کبیر رشد کشورهای اروپایی بررسی کرد و به اروپای غربی رفت، فهمید آن ها از راه دریا پیشرفت کرده اند و به همین جهت بندر سنتپترزبورگ را در کنار رودخانه ای درست کرد و از همان زمان حکومت رانی آن ها آغاز شد ولی در کشور ما سلاطین بی لیاقت نتوانستند از این نعمت استفاده کنند و به همین خاطر مردم ایران هم عقب هستند.

 

سردار سیاری افزود: این موقعیتی است که خدا به ما داده است و باید قدر آن را بدانیم؛ شاید یک روز آب تمام شود و معدنی هم نداشته باشیم ولی دریا تا ابد قابل استفاده است و می تواند کمبودها را جبران کرده و به راحتی می تواند کشور را بچرخاند.

 

وی با اشاره به دزدی های دریایی چند سال اخیر نیز یادآور شد: در دریای سرخ، خلیج عدن و باب المندب دزدان دریایی سومالی وجود دارند و منطقه را نا امن کردند درحالی که آن جا مهمترین راه عبور و مرور کشتی های ما است و تا امروز بالای 3200 کشتی را از همین منطقه سالم برده و آورده ایم و رهبری هم فرمودند از نتایج حضور ایران در دریا سالم ماندن اقتصاد است و در غیر این صورت باید دست نیاز به سمت آمریکا دراز کنیم.

 

شیلات ایران محافظت شده است

سردار سیاری به شیلات و صیادی نیز اشاره کرد و اظهار داشت:  کشورهای حاشیه اقیانوس هند و اتحادیه اروپا می آید و به طور غیر قانونی صید کرده و با می برد؛ اما ما از منطقه مربوط به خودمان حفاظت کرده ایم و شیلات امروز امنیت نسبی دارد و ما نزدیک به 1500 فروند شناور صیادی داریم و خیلی زیاد تر از این لازم است.

 

وی با تأکید بر اقتدار و عظمت جمهوری اسلامی، ایران را الهام بخش و امیدآفرین برای کشورهای دیگر دانست و خاطرنشان ساخت: اقتدار امروز ایران برای کسی قابل باور نیست؛ یکی از نشانه اقتدار ایران 10 روز پیش اتفاق افتاد؛ کشتی نفت کش ایرانی از کانال سوئز به خلیج عدن در حال حرکت بود که در این حین کشتی دزدان دریایی فرمان ایست می دهد که ما به افراد گفتیم به این دستور توجه نکرده و سرعت را زیاد کنند و در همین حین به شماره بدنه کشتی دزدان صدا زدیم و گفتیم که این کشتی نفت کش تحت اسکورت ایران است و هرگونه عمل خصمانه عکس العمل بزرگی خواهد داشت که آن ها فورا پا به فرار گذاشتند.

 

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: امروز مظهر اقتدار مردم در دریا نیروی های دریایی هستند و خیلی از کشورهای دنیا باور نمی کنند که ناوشکن های ایرانی در اقیانوس آرام حرکت کنند؛ ما در حالی که زیر فشار بدترین تحریم ها بودیم این را ناوشکن ساختیم چرا که اراده کردیم و توانستیم.

 

وی در پایان با اشاره به خاطره ای از دعای توسل در دریا، گفت: برای نخستین بار رهبری معظم دستور دادند تا ناوها به سوریه بروند و برای رسیدن به بندر ترتوس سوریه باید از کانل سوئز در مصر عبور کنیم که باید از مصر اجازه بگیریم چرا که داخل خاک مصر بود و حسنی مبارک هنوز حضور داشت و علی رغم این که از قبل پول به حساب آن ها ریخته بودیم آن ها به ما اجازه عبور نمی دانند و یک هفته در آن جا ماندیم و دستور دادیم دعای توسل بخوانند؛ آن ها یک هفته هرشب دعای توسل را خواندند تا روز هشتم مبارک سقوط کرد و ما 48 ساعت بعد عبور کردیم و همه متعجب مانده بودند./1330/پ203/ج1

ارسال نظرات