۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۷
کد خبر: ۳۲۴۶۹۳
مدیر مدرسه علمیه کوثریه:

لیلة‌الرغائب شب عبادت و بندگی خدا است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه کوثریه گفت: نبی اکرم(ص) لیلة‌الرغائب را بسیار گرامی داشته‌اند و منظور از لیلة‌‌الرغائب، شبی است که در آن میل و توجه انسان‌ها به عبادت و بندگی خدا زیاد می‌شود.
ليلة‌الرغائب

فرحناز ریاضی مدیر مدرسه علمیه کوثریه تهران در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در رابطه با اولین شب جمعه ماه رجب که به لیلة‌الرغائب معروف است، گفت: این شب یکی از بزرگترین و با فضیلت‌ترین شب‌هایی است که در مناقب آن بسیار صحبت شده و نبی اکرم(ص) این شب را بسیار گرامی داشته‌اند؛ بنابراین منظور از لیلة‌‌الرغائب، شبی است که در آن میل و توجه انسان‌ها به عبادت و بندگی خدا زیاد می‌شود.

 

وی در ادامه افزود: منظور از کلمه رغائب در معنای اول، رغبت و میل به چیزی است که انسان به سمت آن کشیده می‌شود و دوم به معنای عطا و بخشش است، که این دو معنی در کنار هم مفهوم کامل‌تری را می‌سازند.

 

مدیر مدرسه علمیه کوثریه ابراز داشت: ماه رجب یکی از ماه‌های حرام است، ماهی که خداوند آن را ماه عبادت‌، اطاعت و بندگی خود خوانده و به دلیل فضیلت و عظمت ماه رجب، در این ماه اعمال بسیاری اعم از روزه و غسل وارد شده، همچنین ولادت و شهادت برخی از امامان معصوم(ع) و مبعث حضرت رسول(ص) در این ماه قرار دارد.

 

ریاضی در اشاره به اعمال این روز با اشاره به روایتی از پیامبر خدا(ص) اظهار داشت: نبی اکرم(ص) در باب کیفیت این روز می‌فرمایند: «روز پنجشنبه اول ماه رجب را روزه میداری، چون شب جمعه داخل شود مابین نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز می‌گذاری، هر دو رکعت به یک سلام و در هر رکعت از آن یک مرتبه حمد و سه مرتبه «اِنّا اَنْزَلْناهُ» و دوازده مرتبه «قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ» می‌خوانی و چون فارغ شدی از نماز، هفتاد مرتبه می‌گویی «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الاْمِّیِّ وَعَلی آلِهِ» پس به سجده می‌روی و هفتاد مرتبه می‌گویی: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» پس سر ازسجده برمی‌داری و هفتاد مرتبه می‌گویی: «رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ اِنَّکَ اَنْتَ الْعَلِیُّ الاَعْظَمُ»، پس باز به سجده می‌روی و هفتاد مرتبه می‌گویی: «سُبُّوحٌ قُدّوُسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ»، پس حاجت خود را می‌طلبی، که انشاالله برآورده خواهد شد.»

 


مدیر مدرسه علمیه کوثریه در ادامه افزود: پیامبر(ص) در فضیلت این نماز فرموده اند: «کسی که این نماز را بخواند گناهانش به سبب این نماز آمرزیده شده و هر که این نماز را بگذارد چون شب اول قبر او فرا رسد، حق تعالی بفرستد ثواب این نماز را بسوی او، به نیکوتر صورتی با روی گشاده و درخشان و زبان فصیح، پس با وی گوید ای حبیب من! بشارت باد تو را که نجات یافتی از هر شدت و سختی؛ مومن گوید تو کیستی؟ بخدا سوگند که من رویی بهتر از روی تو ندیدم و کلامی شیرین‌تر از کلام تو نشنیده‌ام و بویی بهتر از بوی تو استشمام نکرده‌ام. گوید من ثواب آن نمازم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال بجا آوردی؛ امشب نزد تو آمدم تا حق تو را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود، من سایه بر سر تو خواهم افکند، در عرصه قیامت؛ پس خوشحال باش که خیر هرگز از تو معدوم نخواهد شد.»

 

وی تصریح کرد: در روایات داریم که وقتی یک سوم شب (تقریباً مابین نماز مغرب و عشاء) می‌گذرد، خداوند به فرشتگان می‌فرمایند: بر زمین هبوط کنید؛ فرشتگان دور خانه کعبه گرد آمده و برای بندگان خدا دعا می‌کنند و خداوند به فرشتگان می‌فرمایند: هر چه از من می‌خواهید درخواست کنید؛ فرشتگان از خدا می‌خواهند که روزه داران رجب را بیامرزند؛ و فرشتگان بندگان مقرب خدا هستند و هر آنچه خداوند بخواهد و در وجود آنها قرار می‌دهد، در واقع آنها کلام خدا را تکرار می‌کنند.

 

ریاضی بیان داشت: به همین علت است که در احادیث آنده است، هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بدارد، آتش جهنم بر او حرام می‌شود و خداوند عزوجل در این ماه برای بخشیدن و گذشتن از گناهان بندگان، درهای رحمتش را می‌گشاید.

 

مدیر مدرسه علمیه کوثریه در ادامه تاکید کرد: خداوند دوست دارد که بندگان به درگاهش بیایند و در حال تضرع، طلب عفو و رحمت کنند؛ همچنین در این حال به فرشتگان می‌گوید مباهات می‌کنم به چنین بشری که آفریده‌ام؛ از این رو بعد از آفرینش انسان به فرشته ها دستور سجده می‌دهد و می‌گوید کسی را آفریدم که بهترین موجودات و اشرف مخلوقات است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای ماهی اینچنین پر خیر و برکت، باید برنامه ریزی‌های وسیع‌تری از قبل داشته باشیم؛ انشاالله همه ما بتوانیم به نحو احسن از این روزها و شب‌های پر فیض و برکت بهره ببریم./966/302/ب3

ارسال نظرات