۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۳۲۴۸۷۵
حجت‌الاسلام جزایری:

ایام اعتکاف فرصت بازنگری در شیوه زندگی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر دفتر تدوین متون درسی حوزه ایام اعتکاف را مجالی برای بازنگری در شیوه زندگی و فرصتی استثنایی برای مسؤولان فرهنگی کشور دانست و گفت: مدیران فرهنگی می توانند از این فرصت برای پاکسازی روحی جامعه بهره برداری کنند.
حجت الاسلام سيدحميد جزايري حجت‌الاسلام سيدحميد جزايري

حجت الاسلام سیدحمید جزایری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به وظایف مسؤولان فرهنگی  نسبت به برگزاری مراسم معنوی اعتکاف، گفت: همراهی مالی مسؤولان در این عرصه محاسنی دارد اما شاید بهتر باشد که هزینه های این گونه امور اجتماعی و معنوی بر روی دوش خود مردم باشد؛ همانند مساجد که امتیاز مهم آن این است که عمدتا با هزینه خودجوش مردم اداره می شوند.

 

وی ادامه داد: اگر دولت و مسؤولان سعی در تسهیل اجرای چنین برنامه هایی داشته باشند از جهاتی در دراز مدت بهتر است؛ مدیران فرهنگی باید از این فرصت کمال استفاده را ببرند و آن را غنیمت بشمارند و تلاش کنند که این مراسمات تبدیل به فرهنگ عمومی جامعه شود.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: البته طبیعی است در مناطقی که دچار بحران مالی هستند، ورود مستقیم مسؤولان ضرورت دارد.

 

مسؤولان از فرصت اعتکاف برای پاکسازی روحی جامعه بهره برداری کنند

مدیر دفتر تدوین متون درسی حوزه به نقش مسؤولان و مدیران فرهنگی در این زمینه اشاره کرد و گفت: مدیران از این فرصت برای پاکسازی روح جامعه استفاده کنند؛ متأسفانه تاکنون در این زمینه کار جدی و در خور انقلاب اسلامی نشده است.

 

حجت الاسلام جزایری در تبیین اهمیت اعتکاف، اظهار داشت: یکی از نعمت ها و برکات خداوند به انسان ها این است که در مقاطع مختلفی از زندگی ظرفیت هایی برای بازسازی روحی معنوی و آماده شدن برای قرب الهی فراهم فرموده است؛ یکی از این موقعیت ها اعتکاف است.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه اعتکاف اختصاص به ماه مبارک رجب ندارد، گفت: در ماه های دیگر به ویژه ماه مبارک رمضان توصیه فراوانی در مورد اعتکاف شده است.

 

اعتکاف؛ مجالی برای بازنگری در شیوه زندگی

وی اجتماع جمعی از مؤمنان در مسجد را یکی از ویژگی های مهم اعتکاف برشمرد و ابراز داشت: نفس این اجتماع می تواند سازنده باشد و انسان را با نقاط ضعف و قوت خودش آشنا کند؛ یکی دیگر از ویژگی های اعتکاف دوری از هیاهوهای زندگی روزمره و فراهم شدن موقعیتی برای تأمل و تفکر در شیوه زندگی و نحوه ارتباط با خداوند است.

 

مدیر دفتر تدوین متون درسی حوزه افزود: اعتکاف شرایط آماده سازی برای حرکت رو به رشد و جهش بیشتر را فراهم می کند؛ طبیعتا اگر معتکفان از این فرصت بهره مند شوند و شرایط خود را به خوبی درک کنند، این امر می تواند دستمایه‌ای برای پیشرفت اخلاقی آنها باشد./928/ت302/ی

ارسال نظرات