۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۳۲۴۸۸۷
عضو شورای عالی مدیریت حوزه علمیه خراسان:

لیلة الرغائب از سوی ملائکه نام گرفته است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مرتضوی شاهرودی با استناد به مضمون دو روایت از بحار الانوار علامه مجلسی، روزه در ماه رجب به ویژه روزی که لیلة الرغائب در ادامه آن است را توصیه کرد.
لیلة الرغائب از سوی ملائکه نام گرفته است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدحسن مرتضوی شاهرودی، عضو شورای عالی مدیریت حوزه و استاد سطح خارج حوزه علمیه خراسان در ادامه مباحث اخلاقی هفتگی خود در پایان درس خارج فقه به مناسبت ماه رجب و در پیش بودن لیله الرغائب با بیان دو روایت و استناد به مضامین آنها، روزه فردا را که شب آن لیله الرغائب محسوب می شود را توصیه کرده و بسیار مفید دانست.

 

ایت الله مرتضوی شاهرودی گفت: در بحارالانوار جلد 97 صفحه 45 مرحوم مجلسی (ره) روایتی نقل می کند حدیث شماره 37 که مضمون آن روایت این است که شخصی می گوید بهمراه پیامبر از قبرستانی در حال گذر بودیم که پیامبر اکرم(ص) بر بالای سر برخی قبور توقف کردند و دوباره به حرکت ادامه دادند از ایشان دلیل این کار را پرسیدم که به گریه افتادند و در پی آن ما نیز گریه کردیم پس از آن فرمود این ها از شدت عذاب ضجه می زدند صدای این جماعت به گوش می رسد توقف کردم دعایی بکنم بلکه فرجی بشود بنابراین دعا کرد و خدا مستجاب کرد که شدت عذاب آنها کم شد.

 

وی افزود: پیامبر(ص)  فرمود این ها اگر در ماه رجب روزه می گرفتند به این عذاب مبتلا نمی شدند یا این عذاب از اینها کم می شد  از برکت روزه در ماه رجب عذاب از انسانهایی که باید عذاب بکشند کم می شود روزه ماه رجب به ویژه در روز لیله الرغائب سفارش شده است روایتی در این رابطه در بحار جلد 98 صفحه ی 395 علامه مجلسی نقل می کند و در اقبال هم آمده است مضمون این روایت فضیلت روزه پنج شنبه اول ماه رجب است که به دنبال آن هم یک نمازی در بین مغرب و عشا آورده اند که آن هم ثواب بسیاردارد.

 

عضو شورای عالی مدیریت حوزه علمیه خراسان بیان داشت: پیامبر(ص) می فرماید غفلت از پنج شنبه اول ماه رجب نکنید. نامگذاری لیله الرغائب طبق این روایت از سوی ملائکه است درهمین رابطه مطالعه کنید شبی که مردم و ملائک رغبت در آن دارند و نماز در آن را می خوانند به خاطر ثواب هایی که در آن به همراه برکت نقل شده است شاید چنین نام نهاده اند.

 

وی افزود: آنچه خدا به برکت این روزه و نماز به دنبال آن دارد در شبی که رغائب گویند یعنی شبی که مردم رغبت در او دارند و میل به درک آن دارند براین اساس دقت کنید که خداوند می فرماید هرچه می خواهید بگویید تا من به شما عطا کنم. در این روایت دارد که ملائک می گویند خدایا شما تمام کسانی که در ماه رجب روزه گرفتند را بیامرز و در پاسخ خدا می فرماید اجابت شد.

 

وی ادامه داد: آن روایت در جلد 97 و این در روایت درجلد 98 بحارالانوار که بسیار مفصل است آنچه که می توانسیم مختصر کنیم این شد که در ماه رجب به ویژه فردا روزه بسیار فضیلت دارد. ان شاءالله از روزه فردا و نماز فردا شب غفلت نکنید و برای تمام مشکلات شیعه دعا کنید که خداوند اجابت می کند./933/202/ب1

ارسال نظرات