۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۳۲۴۹۴۸

انتخابات سوریه مکمل ژنو

خبرگزاری رسا ـ انتخابات پارلمانی سوریه برای انتخاب 250 نماینده مجلس این کشور از میان حدود 3 هزار نامزد رقیب با حضور پرشور مردم این کشور برگزار شد.
سوريه

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، انتخابات پارلمانی سوریه برای انتخاب 250 نماینده مجلس این کشور از میان حدود 3 هزار نامزد رقیب با حضور پرشور مردم این کشور برگزار شد، هر چند برگزاری انتخابات در اغلب کشورهای جهان به یک امر معمولی تبدیل شده است اما در سوریه با توجه به شرایط داخلی این کشور و همچنین طراحی‌های که مخالفان و دشمنان داخلی و خارجی آن داشتند، یک امر غیرمعمولی و ویژه محسوب می‌شود و همین مسئله بر اهمیت و حساسیت آن می‌افزاید و در عین حال دستاوردهای آن را برای دولت و مردم این کشور دوچندان می‌سازد.

 

به لحاظ سیاسی برگزاری موفقیت‌آمیز این انتخابات مشروعیت داخلی و خارجی دولت و نظام سیاسی حاکم برسوریه را تقویت می‌کند و اتهامات وارده از سوی مخالفان و دشمنان در خصوص نامشروع بودن دولت و نظام سیاسی سوریه را تضعیف و بی‌اثر می‌سازد. این مسئله تأثیری مستقیم بر مذاکرات ژنو دارد که در خصوص نحوه اجرای دوره انتقالی مذاکره و چانه‌زنی می‌شود. با توجه به اینکه حامیان طرح براندازی و در رأس آن عربستان در تلاش بودند که ناکامی‌های نظامی خود را از طریق نفوذ دادن عوامل خود در تیم مذاکره‌کننده یا اعمال کنترل بر روند سیاسی جبران کنند و ابتکار عمل را در این عرصه به‌دست بگیرند از این رو با برگزاری انتخابات پارلمانی در سوریه و تشکیل پارلمان مستقل وطنی می‌توانند بستر مورد اطمینان و مورد اعتماد را برای طی دور گذار فراهم کنند و در عین حال سدی در برابراعمال نفوذهای خارجی ایجاد کنند، البته برگزاری انتخابات و تشکیل پارلمان جدید جایگزین توافق ژنو در خصوص تعیین جدول زمانی 18 ماهه برای تشکیل دولت انتقالی یا تدوین قانون اساسی جدید نمی‌شود اما با جلوگیری از ایجاد خلأ سیاسی ثبات لازم را برای طی این دوره خطیر فراهم می‌سازد.

 

از این دید، کسانی که با برگزاری انتخابات مخالفت کرده یا می‌کنند در عمل بی‌میلی خود را به اجرای توافق ژنو نشان داده‌اند یا اینکه اجرای این توافق را دیگر به نفع خود نمی‌بینند. بر همین اساس است که این عده یا به نقض آتش‌بس دست می‌زنند یا اینکه بستر لازم را برای نقض آتش‌بس از سوی تکفیری‌ها فراهم می‌کنند. در این میان دولت سوریه با همزمان کردن برگزاری انتخابات پارلمانی با از سرگیری مذاکرات ژنو بر این نکته صحه گذاشته است که از نظر دمشق بین این دو تعارضی وجود ندارد و این دو فاز مکمل هم عمل می‌کنند.

 

به لحاظ نظامی و امنیتی نیز می‌توان گفت که برگزاری انتخابات پارلمانی در 12 استان از مجموع 14 استان سوریه ضمن آنکه خودمؤید پیشرفت‌های قابل ملاحظه درعرصه افزایش ضریب ثبات و امنیت در این کشور و شاخص روشن و معنادار در این عرصه به شمار می‌رود بلکه خود به تسریع این روند نیز کمک می‌کند و روحیه مضاعفی به ارتش و دولت این کشور برای آزادسازی بقیه مناطق اشغالی از کنترل داعش و دیگر گروه‌های تکفیری می‌دهد و در عین‌حال مردم سوریه را نیزبیش از پیش به چشم‌انداز تحولات و برون‌رفت از چالش‌های کنونی امیدوار می‌سازد. با تقویت این فضا زمینه برای بازسازی مناطق جنگی و بازگشت آوارگان نیز فراهم می‌شود. بر این اساس روشن می‌شود که برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات پارلمانی سوریه دارای کارکردها و پیامدهای مثبت سیاسی و امنیتی است و چشم‌انداز روشن‌تری را در هر دو عرصه نشان می‌دهد. با برگزاری موفقیت‌آمیز این انتخابات راه حل سیاسی و دموکراتیک بحران سیاسی یک‌بار دیگر مهر تأیید می‌خورد و دشمنان داخلی و خارجی دولت و ملت سوریه بیش از پیش مأیوس و نامید می‌شوند./998/102/ب2

 

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات