۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۳۲۴۹۷۶
آیت­الله نوری ­همدانی در همایش حوزه علمیه مهد انقلاب:

حوزه باید پشتیبان ارکان انقلاب باشد/ آیت الله خامنه ای به بهترین شکل ممکن انقلاب را در دریای متلاطم هدایت کرده اند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه کسانی که از نرمش در برابر استکبار صحبت به میان می­آورند، اشتباه می­کنند، گفت: هیچ­گاه نمی­توانیم با مستکبران با نرمش برخورد کنیم و آشتی و مذاکره داشته باشیم، اگر اینطور باشد، آنها در سلطه گری خود با شدت بیشتری علیه ما برخورد می­کنند که ما نمونه­های آن را می­بینیم.
سخنراني آيت الله نوري همداني در همايش حوزه مهد انقلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت­الله حسین نوری­همدانی، صبح امروز در همایش «حوزه علمیه، مهد انقلاب» که در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه قم برگزار شد، درباره جایگاه شهر قم خاطرنشان کرد: مطالب زیادی از علامه مجلسی درباره قم نقل می­کنند از آن جمله اینکه قم در آخرالزمان به شکلی در خواهد آمد که حجت برای همه مردم در زمین خواهد بود و صدای اسلام ناب از این شهر به کل جهان می­رسد و یک نفر در جهان نیست که صدایی از قم نشنیده باشد؛ با همین دیدگاه باید به قم نگاه کرد.

 

وظایف حوزه در برابر شناخت انقلاب

این مرجع تقلید درباره شناخت انقلاب اظهار داشت: بر ما لازم است که درباره انقلاب از جهات مختلف فکر کنیم و در نشر، حمایت و تقویت آن گام برداریم؛ در این راستا ابتدا باید ارکان انقلاب را شناخت؛ سپس باید اهداف انقلاب را شناسایی کرد و دیگر اینکه باید برکات و ثمرات آن را مورد بررسی قرار داد و چهارم اینکه آسیبب­هایی که متوجه انقلاب خواهد شده  را بشناسیم و اینها برای حوزه قم یک وظیفه است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به بیان اصول و شاخص­های انقلاب پرداخت و تصریح کرد: انقلاب سه رکن دارد که اولین رکن آن اسلام است؛ دشمنان اسلام را به حاشیه رانده بودند و اسلام بود که توانست یک تمدن بسیار با عظمت به وجود بیاورد و دشمنان تصمیم گرفتند با اقدامات خصمانه و مقرضانه جلوی اسلام را بگیرند.

 

نقش امام خمینی در ایجاد تحول در جهان

وی افزود: دشمنان حتی کم کم آن را مورد آماج تهاجم­های نظامی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی قرار دادند و با تبلیغات فراوانی سعی کردند تا اسلام را به حاشیه برانند، اما اسلام 1400 سال قبل به وجود آمده و پاسخگوی نیازهای امروز انسان­ها است.

 

حضرت آیت­الله نوری­همدانی به نقش امام خمینی(ره) در ایجاد تحول در جهان اشاره و یادآور شد: خداوند یک شخصیتی با اخلاص، با توکل و اراده، شور انگیز، زمان­شناس، قهرمان و قهرمانان و جان جانان امام خمینی را قرار داد و اولین کار امام این بود که اسلام را به عرصه زندگی آوردند و تحول سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در کل جهان ایجاد کرد و روز به روز این تحول موج­هایی را ایجاد می­کند و در می­نوردد.

 

معرفی سه کتاب برای شناخت راه امام خمینی

این مرجع تقلید ضمن معرفی سه کتاب به طلاب، خاطرنشان کرد: برای شناخت فکر امام راحل بایستی سه کتاب صحیفه نور، دفتر تبیان و وصینامه امام خمینی(ره) را باید مطالعه کرد که این کتاب­ها باید کتاب­های بالینی ما باشد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم مردم را دومین رکن انقلاب عنوان کرد و اظهار داشت: بایستی همیشه با مردم و در کنار مردم باشیم؛ پیامبران خدا در ابتدا به سراغ مردم می­رفتند و مردم را با خود همگام کرده در ادامه با جباران مبارزه می­کردند؛ مردم از حلقوم امام خمینی(ره) کلام پیامبر اکرم(ص) را شنیدند و بیدار شده و در مقابل دشمنان سینه سپر کردند و در هشت سال جنگ تحمیلی شهید دادند.

 

وی با بیان اینکه باید سعی در صحنه نگه داشتن مردم داشته باشیم، تصریح کرد: باید سعی کنیم مردم همیشه در صحنه باشند و امام خمینی(ره) توصیه می­کردند که در راستای بر طرف کردن مشکلات مردم گام بردارید؛ مردم باید همیشه در صحنه حضور داشته باشند و باید در این زمینه سعی کنیم؛ باید به مردم خدمت کرد و ضمن ایجاد کار، باید ارزانی و وسعت معیشت نیز باشد.

 

باید پشتیبان ارکان انقلاب اسلامی باشیم

حضرت آیت­الله نوری­همدانی گفت: سومین رکن انقلاب، ولایت وفقیه است که امام شاکله­ای به وجود آوردند که مردمی که قرن ها زیر سلطه مستکبران بودند به خودباوری برسند؛ امام توانستند ولایت فقیه را برای مردم روشن کرده و در رأس حکومت قرار دهند؛ باید پشتیبان این ارکان باشیم و بیش از این باید به امام راحل عنایت داشت و باید افکار ایشان در حوزه­ها تدریس شود؛ امام خمینی(ره) فقیه، فیلسوف و فریادپر بود و نظارت خاصی داشت.

 

وی با اشاره به شاخص­بودن امام خمینی(ره) گفت: فقها در کتب خود سه نوع جهاد دارند، اما امام راحل با تکیه بر آیات روایات، 8 نوع جهاد را مطرح می­کنند که باید به امام خمینی(ره) در درس و بحث­های فقهی خودمان، به عنوان فقیهی که بسیار شاخص است، نظر داشته باشیم.

 

رهبر معظم انقلاب توانسته­اند کشتی انقلاب را به ساحل سعادت برسانند

این مرجع تقلید با تأکید بر لزوم پرداختن به سیاست در کنار دین یادآور شد: سیاست جزو دین است و همان طور که بر مردم لازم است نماز را یاد بگیرند، باید سیاست را یاد بگیرند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم درباره هدایت انقلاب توسط رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: امروزه منصب ولایت فقیه با قوت و قدرت در اختیار آیت­الله خامنه­ای است؛ بعد از ارتحال امام خمینی(ره) کسی توانست این انقلاب را و این کشتی را کشتیبانی کند و در این دنیای پر طوفان و تلاطم کشتی را به ساحل سعادت و کمال بیاورد، بر ما لازم است که این ارکان انقلاب را نگه داریم.

 

شاخصه­های انقلاب اسلامی ایران

وی به بیان شاخصه­های انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار داشت: این انقلاب شاخصه­هایی دارد که اولین آن ولایت فقیه است که توانست با قدرت، رژیم سلطنتی 2500 ساله­ای که بر مردم حاکم بود را قلع و قمع کند و به جای آن نظامی ولایی را برقرار کند و اولین شاخص است و بسیار مهم بوده و بیداری اسلامی در کل دنیا در نتیجه این نظام است که روز به روز موج­هایی ایجاد کرده و مردم را امیدوار می­کند.

 

حضرت آیت­الله نوری­همدانی تصریح کرد: دومین شاخصه انقلاب، استکبارستیزی است؛ جنایات استکبارگران در تاریخ روشن است و امام راحل توانست نقاب از چهره استکبار کنار بزند و آنها را بشناسانند؛ کسانی که از نرمش در برابر استکبار صحبت به میان می­آورند، اشتباه می­کنند و هیچ گاه نمی­توانیم با آنها با نرمش برخورد کنیم و آشتی و مذاکره داشته باشیم، اگر اینطور باشد، آنها در سلطه گری خود با شدت بیشتری علیه ما برخورد می­کنند که ما نمونه­های آن را می­بینیم.

 

این مرجع تقلید درباره مبارزه با صهیونیسم گفت: سومین شاخص انقلاب اسلامی، مبارزه با صهیونیسم و محو این غده سرطانی است؛ تا هنگامی که رژیم صهیونیستی در خاورمیانه وجود داشته باشد، کشت و کشتار خواهد بود و منطقه روی آرامش را نخواهد دید.

 

عزت اسلام مرهون فرهنگ جهاد و شهادت است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به حضور روحانیت در جنگ تحمیلی یادآور شد: چهارمین شاخص انقلاب اسلامی، احیای فرهنگ جهاد و شهادت است که احیا شدن آن بسیار عالی بوده و عزت اسلام مرهون این فرهنگ است و باید همینطور باشد و میلیون­ها انسان عاشق شهادت وجود دارد که در هشت سال جنگ تحمیلی فوج فوج حضور داشتند؛ امام خمینی(ره) فرمودند که آفرین بر طلابی که دیوارهای فیضیه خود را پشت سر گذاشتند و به جنگ رفت و رساله عملیه خود را به دم شهادت و مرکب خون نوشته‌اند.

 

وی با بیان اینکه اصل پشتیبانی از مستضعفان لرزه بر اندام مستکبران انداخته است، خاطرنشان کرد: خود باوری از دیگر شاخصه­های انقلاب است؛ امام راحل خوداتکایی را به مردم دادند که سلول­های بنیادین و انرژی هسته­ای در اثر خود باوری است؛ از دیگر اصول و شاخصه­های انقلاب پشتیبان مستضعفان جهان بودن است که همه مظلومان را در برابر استکبار مقاوم کردند و امروز این اصل لرزه بر اندام مستکبران انداخته است و راه نجات را بر مستضعفان نشان داده است.

 

اهمیت وحدت بین حوزه و دانشگاه و شیعه و سنی

حضرت آیت­الله نوری­همدانی ضمن بیان دیگر شاخصه­های انقلاب اظهار داشت: از اصول دیگر انقلاب، بسیج است و امروزه میلیون­ها نفر بسیجی وجود دارد؛ ایجاد وحدت در بین حوزه و دانشگاه و شیعه و سنتی از دیگر اصول و شاخصه های انقلاب به شمار می­رود.

 

این مرجع تقلید تصریح کرد: حفظ اصول انقلاب به عنوان یک وظیفه برای ما است و باید چنین جلساتی تشکیل شود و نباید تنها به این جلسه اکتفا شود.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه انقلابی­بودن به معنای محبوس ماندن در حوزه نیست، گفت: اساتید، شورای عالی حوزه علمیه و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم انقلابی هستند و بایستی انقلابی بمانند.

 

انقلاب اسلامی زمینه­ساز ظهور امام زمان است/دشمنان از انقلاب به خشم آمده اند

وی افزود: نهادهای حوزوی از جمله سازمان تبلیغات و دفتر تبلیغات و کسانی که مبلغ اعزام می­کنند، باید در صحنه انقلاب پرشور بمانند چراکه این انقلاب با ایمان و دین ما مربوط است و زمینه­ساز ظهور امام زمان(عج) است.

 

حضرت آیت­الله نوری­همدانی یادآور شد: طلاب باید خود را زمینه­ساز ظهور بدانند و باید در این راستا بکوشیم؛ حق همیشه تازه است و کهنگی ندارد، بلکه پویا است و روز به روز رو به وسعت بوده و دشمنان از انقلاب به خشم آمده است؛ حوزه و بدنه آن بایستی در این راه گام بردارند و طرح­های مدنظر نیز مطرح شود و باید این را تا ظهور امام زمان(عج) ادامه دهیم./822/پ201/ج

ارسال نظرات