۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۳۲۵۰۹۷
با عنوان طرح قرآنی «بیان»؛

طرح تربیت قاریان ملی در خراسان شمالی اجرا می‌شود

خبرگزاری رسا ـ معاون قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: امسال طرح قرآنی «بیان» در راستای تربیت قاریان ملی قرآن کریم در این استان اجرایی می‌شود.
حجت الاسلام محمدي،

حجت‌الاسلام احمد محمدی، معاون قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از اجرای طرح قرآنی بیان در استان خبر داد و افزود: این طرح از امسال با هدف تربیت قاریان ملی قرآن کریم در خراسان شمالی اجرا می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه طرح مزبور برای یک دوره دو یا سه‌ساله‌ برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: در این طرح که ویژه پسران هشت تا 16 ساله است به دنبال استعدادیابی بین نوجوانان مستعد هستیم.

 

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه طرح قرآنی بیان در همه مناطق شهری و روستایی خراسان شمالی قابلیت اجرا شدن دارد، خاطرنشان کرد: قاریان و افراد علاقه‌مند می‌توانند برای مشارکت و گسترش این طرح، در مساجد و حسینیه‌ها اقدام به تشکیل کلاس‌های 25 الی 30 نفره کرده و با اعلام اسامی ثبت‌نام‌کنندگان به دفاتر ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان‌ها، از حمایت‌های طرح قرآنی بیان بهره‌مند شوند.

 

وی ادامه داد: طرح مزبور اکنون در دارالقرآن شهرستان بجنورد در حال اجرا و پیگیری بوده و امکان بسط و گسترش آن به سایر شهرستان‌های خراسان شمالی نیز وجود دارد.

 

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه شمار قاریان ملی قرآن کریم در استان خراسان شمالی بسیار کم است، افزود: تعداد قاریان و حافظان این استان که در سطح ملی شناخته شده باشند به 10 نفر نیز نمی‌رسند ازاین‌رو باید این ضعف در حوزه قرآن کریم با تربیت قاریان ممتاز استانی پوشش داده شود تا این افراد بتوانند در سطح ملی و بین‌المللی حضور فعالی داشته باشند.

 

به گفته وی در طرح قرآنی بیان ابتدا مدرسان محلی کلاس‌های قرآن را به مدت دو الی سه ماه برای نوجوانان برگزار می‌کنند سپس با برگزاری آزمون و شناسایی افراد مستعد، برای افراد منتخب دوره‌های تخصصی قرائت قرآن زیر نظر اساتید مجرب برگزار می‌شود.

 

حجت‌الاسلام محمدی در ادامه با اشاره به فعالیت 28 مؤسسه قرآنی زیر نظر نهاد فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان خبر داد و افزود: در این مؤسسه‌ها دوره‌های آموزشی چون روان‌خوانی قرآن، روخوانی، حفظ و مفاهیم قرآن کریم برگزار می‌شود.

 

وی ادامه داد: از 28 مؤسسه قرآنی موجود در خراسان شمالی، تعداد 15 مؤسسه در شهرستان بجنورد، هفت موسسه در شیروان، سه مؤسسه در اسفراین و در هر یک از شهرستان‌های مانه و سملقان، فاروج و گرمه نیز یک مؤسسه فعال است.

 

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه فعالیت برخی از این مؤسسه‌ها به صورت فصلی است، خاطرنشان کرد: دوره‌های آموزشی قرآن در این مؤسسه‌ها در دو بخش عمومی و تخصصی برگزار شده و در پایان هر دوره آموزشی نیز با برگزاری آزمون پایانی، به کسانی که حد نصاب نمره لازم را کسب کرده باشند گواهینامه قرآنی اعطا می‌شود.

 

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری دوره‌های عمومی ترویج فرهنگ قرآنی و آشنایی بیشتر عامه مردم با قرآن کریم است، اظهار کرد: دوره‌های آموزشی تخصصی این مؤسسه‌ها نیز برای تربیت معلم و مدرس قرآن برگزار می‌شود.

 

حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: البته در راستای تربیت معلم و مدرس قرآنی، افزون بر مؤسسه‌های قرآنی، از چند سال پیش مرکز تربیت مدرس و استاد قران کریم زیر نظر شعبه جامعه قاریان مشهد نیز در مرکز خراسان شمالی دایر شده است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه آزمون سراسری قرآن و عترت نیز هر سال دو بار برگزار می‌شود، افزود: البته امسال به دلیل کمبود بودجه این آزمون تنها یک بار برگزار می‌شود.

 

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه امسال آزمون سراسری قرآن و عترت قرآن تنها در آبان ماه برگزار می‌شود، اضافه کرد: آزمون مزبور کتبی و شامل رشته‌های حفظ، ترجمه و مفاهیم نهج‌البلاغه بوده و همه افراد بالای 12 سال می‌توانند در آن شرکت کنند.

 

معاون قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی گفت: آزمون سراسری قرآن و عترت برای رده سنی زیر 12 سال تنها در بخش حفظ قرآن و به صورت شفاهی برگزار می‌شود./9314/302/ب1

ارسال نظرات