۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۳۲۵۱۷۸
استاد درس اخلاق حوزه علمیه:

بالاترین توصیه اولیای الهی مراقبت در اعمال است/ اعتکاف نابود کننده بت‌‌های درونی

خبرگزاری رسا ـ استاد درس اخلاق حوزه علمیه با بیان این‌که اعتکاف می‌تواند بت‌های درون انسان را نابود کند، گفت: بالاترین توصیه اولیای الهی به همه ما و به ویژه معتکفان داشتن یک مراقبه کامل در این سه روز و ادامه آن در دیگر ایام سال است.
اعتکاف

حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی‌خراسانی، استاد درس اخلاق حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به تأثیر فراوان اعتکاف در انسان، اظهار داشت: اصل در اعتکاف کناره‌گیری از مسائل روزمره و قرار گرفتن در یک فضای معنوی است و این عمل می تواند تأثیر بسزایی در معنویت انسان داشته باشد.

 

وی ادامه داد: در دنیای امروز همه به نوعی مشغول هستند و اموری که انسان را از یاد خدا غافل می‌کند فراوان است؛ مرحوم علامه طبرسی می فرمود: «هر امری که خدا را از ذهن انسان دور کند برای او بت است» و اعتکاف می‌تواند بت های درون انسان را نابود کند.

 

استاد درس اخلاق حوزه علمیه با اشاره به نقش اعتکاف برای معنویت دیگر ایام سال، گفت: در روایات داریم اگر عملی در سه روز تکرار شود برای انسان عادت می شود و به همین دلیل با بهره برداری بهتر از این فرصت کوتاه می تواند تضمینی برای دیگر روزهای عمر خود پیدا کرده و معنویت و عبادت در اعتکاف را ادامه دهد.

 

وی افزود: میزان و شیوه بهره برداری از اعتکاف به خود انسان بستگی دارد؛ اگر معتکف از این فرصت برای خودسازی استفاده کرد به نفع اوست ولی اگر صحبت از مسائل دنیایی کرده و خدایی ناکرده مرتکب گناهی شود فرصتی عالی را از دست داده است؛ بنابراین بالاترین توصیه اولیاء الهی به همه ما و به ویژه معتکفان داشتن یک مراقبه کامل در این سه روز و ادامه آن در دیگر ایام سال است.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدی‌خراسانی با اشاره به کسانی که توفیق حضور در اعتکاف را کسب نکرده اند، ابراز داشت: اعتکاف بهانه است و به قول شاعر «به هرکجا که روی آسمان همین رنگ است»؛ این درست است که فضای معنوی مسجد و عبادت در آن با فضاهای دیگر قابل مقایسه نیست ولی در واقع اگر انسان بخواهد و اراده کند می تواند به اهداف و نتایج معتکفان برسد همچنانکه همان معتکف هم می تواند با اعمال ناشایست این فرصت استثنایی را از دست بدهد./1330/302/ب2

ارسال نظرات