۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۳۲۵۴۰۱
آیت الله نمازی:

خانواده و آموزش و پرورش نقش مهمی در پیشگیری از جرایم دارند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: زندان معلول است و افراد با زندانی شدن اصلاح نمی شوند، مگر این که لطف خداوند شامل افراد شود، بنابراین مسأله مهم پیشگیری باید از آموزش و پرورش و قبل از آن از خانواده ها شروع شود.
آيت الله عبدالنبي نمازي در ديداار مدير كل زندان هاي استان اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان پیش از ظهر امروز در دیدار مدیرکل زندان های استان اصفهان گفت: یکی از مصیبت های جامعه در نظام اسلامی محرومیت تعداد زیادی افراد از جمع خانواده به دلیل تخلفات و جرائم و مسائلی از این قبیل است.

 

وی با اشاره به این که چرا در جامعه اسلامی باید فضای آلوده ای وجود داشته تا عده ای زیادی از مردم جامعه را مبتلا کند ابراز کرد: خداوند انسان را مجرم خلق نکرده است و انسان به تبع اولی اش موحد آفریده شده است و توحید مطابق با وجدان و فطرت انسان ها است.

 

آیت الله نمازی با اشاره به این که انسان فطرتا موحد است گفت: ابتدای به ساکن وجدان انسانها، گرایش به مبدأ اعلا دارد مگر این که شرایطی خارج از وجود انسان فراهم شود و آدرس اشتباهی به انسان ها داده شود.

 

وی یاد آور شد: سال ها است مسأله پیشگیری در دستور کار قوه قضائیه بوده است اما قوه قضائیه به تنهایی قادر به انجام کار نیست، چرا که پیشگیری از جرائم اجزای متفاوت و متنوعی دارد که سازمان ها دیگر هم باید در بحث پیشگیری از جرائم و مقابله با علت ها باید همکاری داشته باشند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: زندان معلول است و با زندان شدن، افراد اصلاح نمی شوند، مگر این که لطف خداوند شامل افراد شود، بنابراین مسأله مهم پیشگیری باید از آموزش و پرورش و قبل ازآن از خانواده ها شروع شود.

 

وی تربیت پدر و مادرها و آموزش خانواده ها نسبت به تربیت فرزندان را حائز اهمیت دانست و یاد آور شد: بچه ها در خانواده ها از ابتدا سالم هستند و نه مجرم و نه متخلف و نه اهل فساد و منکرات هستند، اما گاهی به دلیل فضاهای نامناسب در محیط خانواده و اختلاف والدین و نزاع و درگیری بین آنها، سبب فراری شدن فرزندان از خانه و گرفتار شدن در دام معضلات و مشکلات اجتماعی می شود.

 

 

خروج فرزندان از خانه نقطه آغاز خطر است

آیت الله نمازی گفت: فرزندان فراری از خانه و همراه شدن با هم سن و سال های خود همراه با تهدیدات بسیار و نقطه آغاز خطر است که باید خانواده در مسأله پیشگیری اهتمام ویژه ای داشته باشند ضمن اینکه برخی والدین به وظایف خود آشنا نیستند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان رفع مشکلات فرهنگی جامعه و تربیت فرزندان در خانواده ها و رعایت حقوق فرزندان را نیازمند علم و تخصص دانست و متذکر شد: برای جامعه اسلامی و کشور 80 میلیونی ایران هر تعداد زندانی که وجود داشته باشد فاجعه است.

 

آیت الله نمازی بر مسأله مهم پیشگیری از وقوع جرائم از سوی دستگاه قضائی تأکید کرد و یاد آور شد: دستگیری و بازداشت و محکومیت افراد مسکن است و علاج درمان نیست چون بسیاری از زندانیان برای چندمین بار وارد زندان می شوند که بیانگر این است که زندان علاج کننده نیست.

 

تدابیر و سیاست های زندان زدایی موفق نبوده است

وی همچنین با بیان این که با تدابیر و سیاست های زندان زدایی عملا کاری صورت نگرفته است و  زندانیان مسائل متنابهی را به دنبال خود داشته اند، گفت: با دستگیری متهم و محکوم، مشکل فرد و جامعه نه تنها برطرف نمی شود بلکه آغاز مشکلاتی دیگر است، چرا که با زندانی شدن یک نفر، خانوده ای بی سرپرست می شود و برای همسر و فرزندان و بستگان درجه اول او مشکل ساز می شود.

 

آیت الله نمازی با اشاره به ساختمان های جدید ندامتگاه ها و امکانات در نظر گرفته در این مکان ها ابراز کرد: ندامتگاه های تازه تأسیس از امکانات فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و کار و تولید و صنعت بهره مند است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین فاصله زیاد ندامتگاه ها با شهر را دارای مشکلات و عوارض بسیاری برای خانواده های زندانیان دانست و افزود: فعالیت های فرهنگی و قرآنی و سواد آموزی و آموزش حرفه و فن برای محکومین دراز مدت از اقدامات قابل توجه و مهمی است که در تخفیف جرم تأثیر گذار است.

 

آیت الله نمازی با بیان این که یکی از مصیبت ها در نظام توحیدی، زندان و زندانیان و خانواده آنها و معاش آنها است گفت: با این حال نمی توان فضای جامعه را به حال خود رها کرد تا هرکس هرکاری خواست انجام دهد اما در بین محکومین یکی از بخش های تهدید کننده که در جمهوری اسلامی تا کنون حل نشده است مسأله اعتیاد و موارد مخدر و خرید و فروش آن است که بلای عظیمی برای بشریت و جهان شده است.

 

در ادامه رمضان امیری مدیر کل زندان های استان اصفهان گفت: با توجه به سیاست سازمان امور زندان ها و قوه قضائیه حارج شدن زندان از مرکز شهر ها و انتقال به خارج از شهرها در دستور کار قرار گرفت و مجموعه زندان کاشان حدود 8 سال قبل از سوی سازمان امور زندان و وزارت مسکن و شهرسازی پروژه ندامتگاه کاشان آغاز شد و تا کنون 85 درصد پیرشفت فیزیکی داشته است.

 

وی افزود: برای اتمام و بهره برداری از این پروژه نیاز به 7 میلیارد تومان اعتبار است که حدود 5 میلیارد تومان هزینه زیر ساخت های اولیه این پروژه اعم از آب، برق و گاز است و برای تمام پروژه 2 میلیارد تومان نیاز است که رد صورت تأمین آن بهره برداری از ان آغاز خواهد شد.

 

مدیرکل زندان های استان اصفهان با اشاره به این که تاکنون 12 میلیارد تومان برای ندامتگاه کاشان هزینه شده است گفت: ساخت ندامتگاه های جدید براساس سرانه استاندارد حداقل دوازده و نیم متر شامل خوابگاه، فضاهای فرهنگی، ورزشی، آموزشی و استغال در نظر گرفته می شود که محکومین ندامتگاه بلافاصله در کارگاه های اشتغال مشغول به کار و فعالیت های فرهنگی، ورزشی و قرآنی می شوند.

 

امیری یاد آور شد: 60 درصد از محکومین زندانی در استان اصفهان دارای اشتغال مولد و غیر مولد هستند./1307/202/ب1 

ارسال نظرات