۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۳۲۵۴۱۱
طی سال گذشته صورت گرفت؛

اخذ سند مالکیت 595 موقوفه و رقبه و ثبت 69 وقف جدید در مشهد

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره اوقاف ناحیه یک مشهد گفت: طی سال گذشته، سند مالکیت 595 موقوفه و رقبه اخذ شد و 69 وقف جدید در مشهد به ثبت رسید.
وقف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام ذاکری، رییس اداره اوقاف ناحیه یک مشهد صبح امروز در نشستی خبری در محل تالار نور گفت: وقف در واقع جهت دهی ظرفیت ها و سرمایه های فردی به سمت سرمایه های اجتماعی و رفع نیازهای اجتماعی است.


وی با اشاره به این که به گفته علما اکنون موقوفات احیا شده اما هنوز فرهنگ وقف احیا نشده است، افزود: این صحیح نیست که تصور می شود اگر فردی سرمایه زیاد نداشته باشد نمی تواند واقف باشد بلکه با حداقل سرمایه می توان واقف شد.


حجت الاسلام ذاکری خاطرنشان کرد: اگر نقش وقف را به خوبی و روشنی برای مردم ترسیم کنیم و فرهنگ وقف احیا شود نتیجه بهتری در تأمین نیازهای اجتماعی خواهد داشت.


رییس اداره اوقاف ناحیه یک مشهد در تبیین فعالیت های این اداره گفت: 3هزار و 202 موقوفه دارای پرونده در ناحیه یک اوقاف خراسان رضوی(مشهد) وجود دارد که از این تعداد، 2 هزارو 971 موقوفه متصرفی است(متولی آن اوقاف است).


وی با بیان این که رقبه به هر قطعه ملک قابل بهره برداری اعم از منفعتی(درآمدزا و بهره برداری) اطلاق می شود، افزود: از مجموع بیست هزار و 284 هزار رقبه ناحیه یک، 14 هزار و 349 رقبه متصرفی است.


حجت الاسلام ذاکری تصریح کرد: هفت هزار و 361 رقبه متصرفی در مشهد دارای سند اجاره و 2 هزار و 649 رقبه نیز فاقد سند هستند.


وی با اشاره به این که سه هزار متصرفی فاقد رابطه استیجاری با موقوفه هستند، اظهار کرد: تنظیم سند اجاره بر تجدید آن اولویت دارد چرا که در سند اجاره منقضی، رابطه استیجاری میان متصرف و موقوفه برقرار است اما در تنظیم سند، رابطه استیجاری برقرار نیست.


رییس اداره اوقاف ناحیه یک مشهد ادامه داد: تنظیم سند بر اساس توانمندی افراد و با رعایت حال آنان صورت می گیرد و مبلغ پذیره های دریافتی از مستأجران به حداقل ممکن رسیده است به گونه ای که سال گذشته بیش از 85 درصد پذیره ها تقسیط شد.


حجت الاسلام ذاکری با بیان این که به فتوای همه مراجع، استفاده از موقوفه بدون پرداخت حقوق آن اشکال دارد، افزود: در سال گذشته برای 114 رقبه متصرفی سند اجاره تنظیم شد که نسبت به سال 93 که 26 رقبه بود رشد خوبی را نشان می دهد اما در مقایسه با سه هزار رقبه بی سند رقم قابل توجهی نیست.


وی اضافه کرد: با اخذ سند مالکیت 1198 رقبه متصرفی با مساحت بیش از 20 هکتار در سال گذشته، هم اکنون 86 درصد رقبات دارای سند مالکیت هستند. همچنین سند مالکیت 83 رقبه در سال به روزرسانی شد.


رییس اداره اوقاف ناحیه یک مشهد با بیان این که در سال 93، 509 و در سال 94، 595 سند مالکیت موقوفات و رقبات اخذ شده است، ثبت وقف های جدید را از محسوس ترین آثار فعالیت های ادارات اوقاف عنوان و اظهار کرد: در دهه جاری، تعداد وقف های ناحیه یک و چهار اوقاف خراسان رضوی از 28 وقف در سال 90 به 69 وقف در سال 94 رسید که رشد قابل توجهی را نشان می دهد.


حجت الاسلام ذاکری در ادامه تنظیم سند اجاره موقوفات، اخذ سند مالکیت موقوفات و رقبات فاقد سند و تعیین تکلیف پرونده های تعمیم دلیل را از اولویت های کاری این ناحیه یک اوقاف خراسان رضوی در سال 95 عنوان کرد.


وی همچنین درباره فعالیت های اوقاف در حاشیه شهر مشهد گفت: اوقاف یکی از پنج عضو ستاد ساماندهی حاشیه شهر مشهد است(که از سال 93 فعالیت خود را آغاز کرده است) و از محل هایی که امکان هزینه کرد در حاشیه شهر وجود داشت، فعالیت هایی همچون برگزاری برنامه های دهه فاطمیه، دهه ولایت، عید قربان، عزاداری محرم و صفر، برپایی محافل قرآنی در ماه مبارک رمضان، اجرای طرح حفظ در قالب 78 کلاس با 420 شرکت کننده و کمک به هیئات مذهبی را انجام داده است.

 

رییس اداره اوقاف ناحیه یک مشهد در بخش دیگری از سخنان درباره جایگاه وقف در اقتصاد مقاومتی یادآور شد: داشتن ترسیم صحیح از وضعیت بیمارگونه اقتصاد، زمینه درک بهتر ضرورت اقتصاد مقاومتی را فراهم می کند.


وی با اشاره به پاره ای معضلات اقتصادی کشور گفت: درمان این اقتصاد بیمار به فرموده رهبر معظم انقلاب، درون زا و برونگرا بودن آن است؛ یعنی توجه به همه ظرفیت های داخلی و فعال کردن تولید و اشتغال و فتح میدان های اقتصادی خارج کشور./930/202/ب1

ارسال نظرات