۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۳۲۵۵۴۵
استاد حوزه علمیه قم:

طلاب منتظر برگزاری کلاس های اخلاق نباشند/ ترک گناه لازمه تقوامداری است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که طلاب نباید منتظر برگزاری کلاس های اخلاق باشند، گفت: طلاب باید حتما کنار درس های حوزوی از کتب اخلاقی و حدیث نیز نهایت استفاده را ببرند به طوری که همیشه این کتب را به همراه داشته باشند و بدانند که این از ضرورت های طلبگی است.
، حجت الاسلام سيد محمدصادق ميرشفيعي، استاد حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام سید محمدصادق میرشفیعی، استاد حوزه علمیه قم، صبح امروز در جمع طلاب خواهر این استان، با اشاره به این که وسیله ارزیابی هر علمی، بررسی نتایج آن علم است، گفت: به یقین ارزش هر علمی به نتیجه و اثرات آن بستگی دارد؛ علم دین نتیجه اش معرفت خدا است.

 

وی با تأکید بر این که تا کسی مهدی نشود نمی تواند هادی باشد، اظهار داشت: به یقین همه مهدی ها وجودشان ناخودآگاه سبب هدایت دیگران می شود.

 

حجت الاسلام میرشفیعی با اشاره به این که لازمه ولی خدا بودن این نیست که حوزوی و یا دانشگاهی باشد، افزود: انسان تنها در سایه تقوا، عمل و معرفت می تواند مقرب درگاه الهی شود و به بالاترین جایگاه ها برسد.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که علوم در میان کتاب ها نوشته شده اند و خرید و فروش آن برای همه آزاد است و هر انسانی می تواند از آن استفاده کند، ابراز داشت: تنها علومی که از دل تقوا و عمل نصیب انسان مؤمن می شود می تواند برای او ارزنده باشد و او را به برترین جایگاه ها برساند.

 

این مقام مسؤول با تأکید بر این که حوزویان در متن علوم دینی و اسلامی قرار دارند و به همین دلیل مسؤولیت آن ها بسیار خطیر است، تصریح کرد: از آن جایی که ارزش کار آن ها بسیار بالا است، به یقین این ارزش بالا جوابگوی سنگینی مسؤولیت آن ها نیز خواهد بود.

 

حجت الاسلام میرشفیعی با بیان این که انسان عالم بسیار است اما انسان صاحب نفس کم، اظهار داشت: باید بدانیم که شرط اثرگذاری موعظه ها این است که خود موعظه کننده اهل عمل باشد و این بسیار مهم است.

 

وی با اشاره به این که طلاب نباید منتظر برگزاری کلاس های اخلاق باشند، خاطرنشان کرد: طلاب باید حتما کنار درس های حوزوی از کتب اخلاقی و حدیث نیز نهایت استفاده را ببرند به طوری که همیشه این کتب را به همراه داشته باشند و بدانند که این از ضرورت های طلبگی است.

 

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با تأکید بر این که تنها با دوستی اهل بیت(ع) نمی توان ادعای شیعه بودن کرد، به تشریح ویژگی های انسان شیعه از نگاه امام محمدباقر(ع) پرداخت و افزود: نخستین ویژگی انسان شیعه این است که اهل تقوا باشد و به یقین ترک گناه لازمه تقوامداری است.

 

این مقام مسؤول با بیان این که شیعه واقعی کسی است که فرمان خدا را ببرد، گفت: انجام درست واجبات و ترک محرمات لازمه شیعه بودن است و این کلاس نخست دینداری و مهم ترین کلاس است.

 

وی با بیان این که شیعه واقعی اهل تکبر نیست، افزود: به یقین اگر خودمان را از دیگران بالاتر دانستیم، به جایی نخواهیم رسید؛ همه عبادت ها ما را به تواضع دعوت می کند.

 

حجت الاسلام میرشفیعی، اهل خشوع بودن را یکی دیگر از ویژگی های انسان شیعه دانست و تصریح کرد: اگر انسان از خطرات ابلیس و هوای نفس ترس داشته باشد و معرفت در قلبش نهادینه شود، اهل خشوع می شود.

 

وی با تأکید بر این که شیعه امانت دار است و در امانت خیانت نمی کند، خاطرنشان کرد: شیعه واقعی اهل ذکر خداوند است و زیاد ذکر می گوید چراکه می داند همه ذکرهای زبانی برای حرکت کردن قلب و مقابله با هوای نفس است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه، روزه داری را یکی دیگر از نشانه های انسان شیعه برشمرد و خاطرنشان کرد: انسان شیعه به نماز اول وقت اهمیت می دهد و حق نماز را به طور کامل و به صورت پاکیزه ادا می کند.

 

این مقام مسؤول با تأکید بر این که انسان شیعه به پدر و مادر خود نیکی و خوبی می کند، گفت: انسان مؤمن می داند که خیر دنیا و آخرت در احسان به پدر و مادر است و آن را یکی از مؤثرترین کلیدهای سعادت و موفقیت و رسیدن به جایگاه های بالا می داند.

 

حجت الاسلام میرشفیعی، خیرخواهی را یکی دیگر از ویژگی های انسان شیعه برشمرد و ابراز داشت: انسان شیعه دروغ نمی گوید؛ هیچ عبدی مزه ایمان را نمی چشد مگر این که از دروغ دل بکند چراکه دروغ بدترین گناه کبیره است.

 

وی با تأکید بر این که انسان شیعه اهل تلاوت قرآن است و برای قرائت روزانه آن برنامه ریزی می کند، خاطرنشان کرد: یکی از عیب های امروز ما این است که کم تر سراغ قرآن می رویم و قرآن در منازل تنها حالت دکوراسیون به خود گرفته است.

 

حجت الاسلام میرشفیعی با بیان این که قرآن تجلی گاه خدا است، تصریح کرد: اگر حق قرآن به خوبی ادا نشود، نه تنها شفیع ما نخواهد بود بلکه در روز قیامت از ما شکایت نیز خواهد کرد؛ متأسفانه ما برای هر کاری وقت می گذاریم اما زمانی که نوبت به قرآن می رسد، به راحتی از کنار آن می گذریم و این یک خسران است.

 

استاد حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به این که شیعه واقعی زبانش را در حق مردم به کار نمی گیرد و اهل غیبت نیست، گفت: اگر می خواهیم روحمان رشد کند و ارتقاء یابد، باید زبانمان را مهار کنیم و این کار آسانی نیست./9457/202/ب1

ارسال نظرات