۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۳۲۵۶۱۷
مدیر مؤسسه خانه خورشید عنوان کرد؛

اعتکاف؛ تبلور مراقبت اجتماعی/ ضرورت ترویج فرهنگ اعتکاف در دهه آخر ماه رمضان

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم به بیان ابعاد اجتماعی اعتکاف پرداخت و گفت: اعتکاف نمونه ای از یک مراقبت اجتماعی است؛ انسان در عین حال که در جامعه فعالیت می کند، نباید توجه به خدا و توجه به خودش را از دست بدهد و خنثی باشد.
حجت الاسلام مرتضي وافي

حجت الاسلام مرتضی وافی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه اعتکاف مرحله ای در زندگی انسان است که موقعیتی را برای تفکر، خلوت با خود، انس با خوبی ها، مکارم و معارف دینی فراهم می کند، اظهار داشت: در یک زمانی اعتکاف صرفا یک رفتار فردی و یک برنامه دینی، اخلاقی و درون دینی محسوب می شد.

 

مدیر مؤسسه دینی خانه خورشید افزود: در شرایط امروز که مجموعه ای از دل مشغولی ها و هیاهوها زمینه غفلت و بسترهای انحراف انسان از مسیر حق را به وجود آورده است؛ به ویژه در برخورد با جامعه و ارتباط با دیگران و تأثیر رسانه ها و کانون های تأثیرگذار پیرامون انسان که این مسأله ظهور بیشتری دارد، به نظر می رسد اعتکاف یک مرحله جدیدی را در فضای شخصیتی انسان ایجاد می کند.

 

اعتکاف زمینه تربیت معنوی را فراهم می کند

وی با بیان اینکه در شرایط امروز جامعه و جهان می توانیم نقش ویژه ای را برای اعتکاف متصور شویم، گفت: یکی از مهم ترین این نقش ها، زمینه های تربیتی اعتکاف است که با حضور انسان در مسجد به عنوان میهمان خانه خدا به وجود می آید؛ بخش دیگر خلوت انسان با خود است که به مرور و بازخوانی زندگی خود، ویژگی های اخلاقی، بررسی رذائل و ملزومات اخلاقی، زمینه تفکر را در وی بوجود می آورد.

 

حجت الاسلام وافی انس با فضای معنوی، ادعیه ، زیارات و اعمال را یکی دیگر از ثمرات اعتکاف برشمرد و ابراز داشت: فضای اعتکاف می تواند اعمال عبادی فرد را پر بارتر کند؛ این درس ها، معارف و انس با قرآن و ادعیه می تواند فضای تربیتی ایجاد کرده و معتکف را رو به جلو پیش ببرد.

 

اعتکاف؛ بستری برای رشد و آگاهی انسان

مدیر مؤسسه دینی خانه خورشید با اشاره زمینه های اجتماعی اعتکاف، گفت: معتکف صرفا در کنج عزلت به مراقبت از رفتار خود نمی پردازد بلکه در میان جمع توجه به معنویات را در خود به وجود می آورد و در میان جمع این فضای معنوی را تجربه می کند.

 

وی اعتکاف را نمونه ای از یک مراقبت اجتماعی دانست و تصریح کرد: اعتکاف به ما می آموزد که انسان در عین حال که در جامعه حضور دارد و فعالیت می کند، نباید توجه به خدا و توجه به خودش را از دست بدهد و خنثی باشد.

 

حجت الاسلام وافی با تأکید بر اینکه اعتکاف زمینه رشد و آگاهی انسان را ایجاد می‌کند، گفت: بسیاری از معتکفان با حضور در این مراسم معنوی تغییر کرده اند و در این سه روز توانسته اند آن سکوی پرش خود را این مدت کوتاه پیدا کنند و جرقه هایی از علم و آگاهی در آنها شکل گرفته است؛ بارور شدن تعقل در این سه روز از آثار جدی اعتکاف است.

 

اعتکاف دهه آخر ماه مبارک رمضان مورد غلفت قرار نگیرد

مدیر مؤسسه دینی خانه خورشید با بیان اینکه می توان در ایام دیگری نیز می توان معتکف شد، ابراز داشت: اعتکاف در دهه آخر ماه مبارک رمضان سنت پیامبر خدا(ص) است و چه خوب است که اعتکاف این ایام نیز ترویج داده شود.

 

وی به نقش مناسبت هایی که در ایام البیض ماه رجب وجود دارد، اشاره کرد و گفت: روز سیزدهم ماه رجب که شب و روزش زیارت مخصوصه سیدالشهدا(ع) وارد و اعمال ویژه ام داود را دارد؛ نقش روزه معتکف و میلاد امیرمؤمنان(ع) به عنوان وصی پیامبر(ص) و توسل به آن ساحت مقدس حضرت را نباید فراموش کرد.

 

حجت‌الاسلام وافی با اشاره به شب نیمه ماه رجب که سالروز وفات حضرت زینب(س) است، ابراز داشت: این مناسبت زمینه توسل انسان برای به دست آوردن مظاهر صبر و سعه صدر را به وجود می آورد که نیاز حقیقی انسان است؛ ایام البیض با آن اعمال و برنامه هایش در جریان خودسازی انسان ها در فضای اعتکاف تأثیربسزایی دارد./928/302/ب2

ارسال نظرات