۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۳۲۶۰۵۸
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی:

حروف مقطعه دارای معانی فوق درک بشر و رمزی بین خدا و پیامبر است

خبرگزاری رسا ـ تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: حروف مقطعه رمزی بین خدا و پیامبر(ص) است و دارای معانی فوق درک بشر است که معنای آن اختصاص به پیامبر(ص) و اوصیای خداوند دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمين ري شهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری‌شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مفسر قرآن کریم، امروز در کلاس تفسیر قرآن که در همین آستان برگزار شد، گفت: حروف مقطعه «الم» در سوره مبارکه بقره ذکر شده است.

 

وی افزود: معانی و آرای فراوان و متفاوتی برای حروف مقطعه در قرآن بیان شده و کتاب‌های متعددی در این زمینه نوشته شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین ری‌شهری بیان داشت: اولین معنای آن اشاره به اعجاز قرآن دارد و این نظریه بیش از دیگر نظرات طرفدار دارد و این معنی برای عموم مردم نیز قابل فهم‌ است.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به اینکه در 29 سوره این حروف مقطعه آمده است، ابراز کرد: حروف مقطعه بیانگر اعجاز قرآن است که خداوند در قرآن به صراحت آن را بیان می‌کند و همچنین روایت است که امام حسن عسگری(ع) فرمودند قریش و یهودی‌ها قرآن راتکذیب می‌کردند و از او به عنوان سحر یاد می‌کردند و آن را ساخته و پرداخته پیامبر(ص) می‌دانستند و می‌گفتند که پیامبر(ع) قرآن را به خدا نسبت می‌دهد.

 

وی افزود: خداوند در پاسخ آنان فرمود «الم»، « ذالک الکتاب لاریب فیه» این کتابی که ما بر تو نازل کردیم از همان حروف مقطعه است و الف و لام از همان حروفی است که به زبان شما و از جنس حروف الفبای شما ساخته شده است، اگر شما می‌توانید بسازید با همان حروف و از دیگران هم کمک بگیرید و در ادامه این بیان خداوند تصریح کرد که هرگز نمی‌توانید کلامی همچون قرآن بیاورید؛ این دلیل معجزه بودن قرآن است.

 

مفسر قرآن کریم عنوان کرد: امام رضا(ع) فرمودند قرآن را خداوند نازل کرده با همان سخن‌هایی که بین مردم متداول است؛ بنابر این خداوند سبحان با آوردن این حروف در آغاز شماری از سوره‌ها، اشاره به یکی از ادله‌ حقانیت قرآن کرده است  و به همه جهانیان اعلام می‌کند که اگر به قرآن شک دارید یک آیه همانند آن بسازید که از نظر زیبایی، جذابیت، عمق و محتوا همانند معارف قرآن باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین ری‌شهری در پایان خاطرنشان کرد: حروف مقطعه رمزی بین خدا و پیامبر(ص) است و دارای معانی فوق درک بشر است که معنای آن اختصاص به پیامبر(ص) و اوصیای خداوند دارد./813/202/ب2

ارسال نظرات