۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۴۲۲۹۲۰
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان:

اختلافات حزبی و سیاسی ناشی از عدم خودسازی است

آیت الله مروارید با بیان اینکه انسان نیازمند به موعظه و تذکر مداوم است، درس اخلاق بر اساس وعظ و تذکر را برای حوزه و طلاب لازم دانست و گفت: خیلی از اختلافات حزبی و سیاسی ناشی از عدم خودسازی است.
آیت الله مروارید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله مهدی مروارید، استاد درس خارج و عضو شورای عالی حوزه  علمیه خراسان امروز در مدرسه مبارکه امام صادق(ع) در جمع طلاب بیان داشت: تواصی به حق و تواصی به صبر از دستورات است انسان نیاز به تذکر دارد و درس اخلاق هم بر این اساس نیاز است نیازمند به موعظه ایم.

 

وی افزود: در حالات پیامبران و ائمه این وجود دارد با اینکه مقام آنها معلوم است بنابراین معلوم می شود روح انسان نیاز دارد مدام از کمالات، هدف خلقت و راه و رسم زندگی بشنود ما نیز به طریق اولی نیازمندیم چرا که خدای ناخواسته اگر از ما چیزی خلاف انتظار ببینند آسیب بسیار دارد ما منتسب شدیم به دین و وجود مقدس امام زمان و ائمه در هر حال مردم ما را به این صفت می شناسند.

 

وی ادامه داد: مراقبت بسیار لازم است چرا که اگر چشم آزاد باشد گوش و زبان آزاد باشد فاجعه به بار می آید خودمان در سراشیبی بدبختی قرار می گیریم و جامعه نیز متزلزل می شود مثلا بدون عذر نماز اول وقت نخوانیم مردم می بینند برای آنها سوال می شود.

 

آیت الله مروارید گفت: باید ما خود اهمیت مسائل را درک کنیم بعد شخصا و فردا برای نجات از خسارت و ضرر و زیان رعایت آداب کنیم بعد با عنوان ثانویه که موکد مطلب است مردم را که ما را زیر نظر دارند و می بینند و روی افعال ما حساسیت دارند ببینیم.

 

وی افزود: تواصی به حق و تواصی به صبر نقش مهمی در زندگی دارد که نباید از آن غفلت کنیم حداقل در خانواده خود این اولی را رعایت کنیم برای خدا تواضعا به دوستان و آشنایان هم تذکر بدهیم.

 

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: درس اخلاق باید بر اساس وعظ و تذکر باشد چون این مسائل مطابق با فطرت انسان است نیاز به استدلالات ندارد بلکه ما قائل به حسن و قبح عقلی هستیم و این را درک می کنیم خوب و بد را می فهمیم بنابراین نیاز به تذکر برای تنبه داریم خیلی از اختلافات حزبی و سیاسی که خودنمایی می کند و اسباب مشکلات شده است برای عدم خودسازی است.

 

وی افزود: جناح بندی ها و من و و تو داشتن، تهمت و غیبت و سوء ظن ها هم بر اساس این است که اگر رعایت شود بسیار ی از این مشکلات حل می شود روحیه تواضع و حق پذیری نداریم شیطان هم اختلاف می اندازد.

 

بدبختی های مادی و معنوی از گناه است

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: ماه رجب، شعبان و رمضان ماه تزکیه و خودسازی است شیخ صدوق کتاب فضائل ماه های شریفه را تالیف کرده بر مبنای احادیث، این سفره ای است که توسط نبی و ائمه برا تکمیل خودسازی ما پهن شده است این سه ماه، ماه ریاضت شرعی صحیح  است نماز و روزه و دعایش تاکید شده است.

 

وی افزود: در بحار الانوار از جعفربن محمد صادق روایتی نقل شده از زبان رسول الله، کسی که آگاه به رموز خلقت است این راه را نشان داده شده که زیاد استغفار کنید بدبختی مادی و معنوی ما بر اساس گناه ماست آنچه انسان را از گناه پاک  می کند استغفار است.« عن الإمام جعفر الصّادق (علیه الصلاة والسلام) قال: قال رسول الله (صلى الله علیه وآله وسلم): رجب شهر الاستغفار لأمتی، فأکثروا فیه الاستغفار فانّه غفورٌ رحیم، ویسمّى الرجب الأصبّ لأن الرّحمة على امّتی تصب صبّاً فیه، فاستکثروا من قول اَسْتَغْفِر اللهَ وَاَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ»

 

استاد حوزه علمیه ادامه داد: از خدا درخواست کنید اقاله و جبران کم بود ها را و حفظ از لغزش ها، واینکه  در آنچه از عمر باقی مانده ما را نگه دارد. رجب شهر الله نامیده شده زیرا که در این ماه رحمت خدا بر امت پیامبر ریزش دارد بنابراین فرصت غنیمت شماریم و بهره ببریم.

 

وی گفت: دعاهایی در ماه رجب رسیده که جلوه خاصی دارد با مضامین عالی که مفاهیم آن درس آموز است. مرحوم شیخ عباس قمی هم در مفاتیح آورده که روای می گوید خدمت امام صادق رسیدم در ماه رجب بودیم مُعَلی وارد شد صحبت دعای ماه رجب شد معلی از حضرت خواست دعایی که تمام مضامین شیعه که در کتب آمده و ودیعه گذاشته در این دعا باشد به عبارتی این دعا جامع آن مضامین و مفاهیم شیعه باشد. امام این دعا را بیان فرمود « اَللّـهُمَّ اِنّی اَساَلُکَ صَبْرَ الشّاکِرینَ لَکَ، وَعَمَلَ الْخائِفینَ مِنْک، وَیَقینَ الْعابِدینَ لَکَ، اَللّـهُمَّ اَنْتَ الْعَلِیُّ الْعَظیمُ، وَاَنَا عَبْدُکَ الْبائِسُ الْفَقیرُ، اَنْتَ الْغَنِیُّ الْحَمیدُ، وَاَنَا الْعَبْدُ الذَّلیل، اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِهِ وَاْمْنُنْ بِغِناکَ عَلى فَقْری، وَبِحِلْمِکَ عَلى جَهْلی، وَبِقُوَّتِکَ عَلى ضَعْفی، یا قَوِیُّ یا عَزیزُ، اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِهِ الاْوصیاءِ الْمَرْضِیِّینَ، وَاکْفِنی ما اَهَمَّنی مِنْ اَمْرِ الدُّنْیا وَالاخِرَةِ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ» در اولین بند ان صبر و شکر آمده است صبر از مهمترین مسائل اخلاقی است و شکر خدا هم که مهم است در کنار آن بیان شده است./202/933/ب1

ارسال نظرات