۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۴۲۳۲۲۳
حجت الاسلام والمسلمین محمدی:

وقف به امور خیریه مهر ابدی می زند

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: خیرین با ثبت اقدامات خیرخواهانه به عنوان وقف، مهر ابدی بر ثروت و نیت خیرخواهانه شان بزنند.
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین محمدی ظهر امروز در همایش استانی جایزه بنیاد البرز در ارومیه اظهار داشت: به برکت انقلاب اسلامی سنت حسنه وقف احیا شده و امروز همگان از آن بهره مند هستند.

 

وی با اشاره به فعالیت‌های خیرخواهانه همچون مدرسه سازی، ساخت مراکز درمانی و مراکز علمی و آموزشی گفت: افراد خیر می توانند با ثبت این اقدامات خیرخواهانه به عنوان وقف، مهر ابدی بر ثروت خود بزنند.

 

نماینده ولی فقیه با اشاره به برخی دروغ پردازی هایی مبنی بر اینکه در صورت ثبت اموال به عنوان موقوفه اوقاف آن موقوفه را در اختیار می گیرد، ابراز داشت: یکی از شرایط و ارکان وقف تعریف و مشخص کردن متولی برای موقوفه است که می تواند مال موقوفه را تا ابد حفظ و بر حسن اجرای آن نظارت داشته باشد، این در حالی است که در امور خیریه این شرط و الزام وجود ندارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: در حال حاضر 8 هزار متولی موقوفاتی را به نیابت از آبا و اجدادشان و یا به عنوان وکیل اداره می کنند.

 

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان این که اگر امر خیری وقف نباشد، دچار دخل و تصرف می شود، اظهار داشت: هیچ مؤسسه خیریه ای یک هزار و یکصد سال قدمت ندارد، این درحالی است که موقوفاتی با بیش از این قدمت در کشور وجود دارد که در حال حاضر نیز جامعه از برکات آن بهره مند هستند.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به این‌که در زمان نادرشاه و رضاخان اصلاحات ارضی، موقوفات دچار دخل و تصرف شد، گفت: درحالی که حاکمیت آن زمان و دولت بنا داشتند موقوفات را از بین ببرند، اما این کلمه الهی آن چنان کامل است که نتوانستند و به برکت انقلاب اسلامی موقوفات مجدد احیا شد و به حالت وقفیت بازگشت.

 

وی در ادامه بر ضرورت ثبت موقوفات جدید بر اساس نیازهای روز تأکید و خاطرنشان کرد: چنانچه 500 سال پیش مردم براساس نیازهای جامعه وقف می کردند، امروز نیز خیرین و واقفان با در نظر داشتن نیازهای روز جامعه نسبت به ایجاد وقف های نوین جدید گام بردارند.

 

نماینده ولی فقیه گفت: از متمکنین جامعه و ثروتمندان می خواهم که با اطمینان و اعتماد برای رفع نیازهای روز جامعه و نسل های آینده وقف داشته باشند.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدی در ادامه با اشاره به بنیاد موقوفه فرهنگی البرز، گفت: مرحوم حسینعلی البرز با دوراندیشی و خیراندیشی تمام ثروتش را برای خود حفظ کرده و امروز برای پنجاه و چهارمین سال همایش جایزه بنیاد البرز برگزار شده و اجر و پاداش برای این واقف فقید نوشته می شود.

 

وی گفت: بر اساس روایتی از پیامبر اکرم (ص) که می فرمایند: «به دنیا بدگویی نکنید، دنیا مرکب و سواری خوبی برای مؤمن است که به وسیله دنیا به خیر و سعادت و خوشبختی میرسد و خودش را از شر بدبختی و شقاوت نجات دهد»، هستند کسانی که سرمایه خود را با خدا معامله کرده و مهر ابدی بر آن می زنند و بنیاد البرز نمونه بارز این ماندگاری است.

 

گفتنی است، همایش جایزه بنیاد البرز به منظور تجلیل از 100 دانش آموز نخبه آذربایجان غربی با همکاری ادارات کل اوقاف و امور خیریه، آموزش و پرورش در سالن شرکت برق ارومیه برگزار شد./936/202/ب2

ارسال نظرات