۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۴۲۳۲۴۲
آيت الله نمازي:

منصب قضاوت یکی از مناصب آسمانی و عدالت محوری است

نماينده ولي فقيه در کاشان يكي مناصب آسماني ومناصب ويژه اي را كه متصدي اجراي عدالت الهي بين انسان ها را منصب قضا اعلام كرد و گفت: به دليل سختي و حساسيت كار، راي بايد بر اساس عدالت انشاء شود چرا كه اين منصب اولا به ذات، منصب انبياء است.
آيت الله عبدالنبي نمازي ديدار با قضاوت دادگستري كاشان آيت الله عبدالنبي نمازي در ديدار با قضات دادگستري كاشان

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا دركاشان، آيت‌الله عبدالنبي نمازي، ظهر امروز در ديدار با قضات دادگستري شهرستان كاشان از قضات به عنوان افسران خط مقدم جبهه عدالت نام برد و افزود:  قضات افرادي هستند كه برخوردار از ملكه عصمت هستند و اين شأن انبياء الهي است.

وي منصب قضا را منصبي حساس و خطرناك دانست و گفت: پيروي از هواي نفس در كار قضا به قدري خطرناك است كه خداوند به حضرت داود هشدار داده است در منصب قضا و دادرسي ازهواي نفس پيروي نكنيد كه اين امر بيانگر حساسيت كار قضا و دادرسي است كه خداوند به پيامبرخودش در اين باره هشدارداده است.

آيت الله نمازي يادآور شد: منصب قضا، متعلق به انبياء و اولياء الهي و كساني است كه برخوردار از ملكه عصمت هستند و قابل نفوذ نيستند و هيچ قدرتي توان نفوذ در آنها را ندارد و اهل هواي نفس نيستند و دنيا در نگاه آنها هيچ جاذبه اي ندارد و حب دنيا در دل آنها جايگاهي ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبري يكي از مسائل خطرناك را براي همه انسان و به ويژه براي اهل ايمان را حب به دنيا دانست و افزود: دنيا براي انسان خيره كننده و داراي جاذبه است، از اين رو امام سجاد(ع) در يكي از مناجات هاي خود از خدا مي خواهد تا حب دنيا را از دل او خارج كند.

آيت الله نمازي با بيان اين كه حضرت داود نيازي به اعمال و بينات نداشت و براساس علم خود قضاوت مي كرد گفت: در روايات ظهوروقتي امام زمان(عج) ظهور مي كند مي فرمايد، من براساس آنچه كه داود داوري مي كرد داوري خواهم كرد.

به گفته وي، در منصب داوري اولا و بالذات عصمت است و ثانيا بالعرض عدالت است و زهد در دنيا است و چنانچه براي قاضي دنيا مطرح باشد و چشم هاي او به جاذبه هاي دنيا خيره شده باشد نمي تواند بر اساس حق داوري كند.

نماينده ولي فقيه دركاشان تأكيد كرد: ما در نظام  جمهوري اسلامي نياز اكيد و شديد داريم كه دستگاه قضايي قبل از اين كه مراقب ديگران باشد بايد مراقب خودش باشد چرا كه چنانچه در عرصه داوري قضات با كمبودي روبرو باشند نخواهيم توانست عدالت به معناي صحيح كلمه را ايجاد كنيم.

 

دانشجويان قضايي درحوزه و دانشگاه مراحل و مراتب معرفت شناسي را طي كنند

وي بر مباحث معرفت شناسي، اخلاق، توحيد و معاد آن هم نه به صورت تشكيلاتي و تشريفاتي بلكه به صورت جدي در دستگاه قضايي تأكيد كرد و گفت: دانشجويان رشته قضايي درحوزه و دانشگاه بايد در محضر اساتيد بزرگي كه صاحب كلام و نفوذ هستند و سخنان آنها تأثيرگذاراست مراحل و مراتب معرفت شناسي، اخلاق، توحيد و معاد را طي كنند.  

نماينده ولي فقيه دركاشان با تأكيد بر اين كه، قاضي هر حكمي را كه قصد دارد انشاء كند بايد خدا در نگاه او مجسم باشد گفت: قيامت ونفس، ياد خدا و قبر و قيامت و محشر و حساب و كتاب از جمله عواملي هستند كه قاضي را در امر قضاوت كمك مي كند.

آيت الله نمازي گفت: يكي از مشاغل سخت قضايي را  در مسائل كيفري است چرا كه مسائل كيفري به دليل حكم به مجازات و بازداشت و مجازات هاي كيفري كار سخت و دشواري است.

 

از عواملي كه مي تواند قضات را حمايت و پشتيباني‌كند ياد خدا و ذكر است

وي افزود: يكي از عواملي كه مي تواند قضات را حمايت و پشتيباني كند مسأله ياد خدا و ذكر است و منظور از ذكر تنها گفتن لا اله الا الله نيست بلكه منظور توجه قلب است.

عضو مجلس خبرگان رهبري تأكيد كرد: قاصي در مقام قضا بايد هميشه خودش را به خدا واگذار كند و از خدا كمك بخواهد چون دنيا  عالم حجاب است و از پشت صحنه قضايا اطلاع در دست نيست و در ميان همه هياهوها و جوسازي ها كشف حقيقت در كار قضاوت كاري سخت و دشوار است و بايد از خدا كمك گرفت.    

آيت الله نمازي با تأكيد بر اين كه داشتن بصريت و تيزبيني قاضي در سايه تقوا است ياد آورشد: اگر قاضي مسلح به سلاح تقوا و زهد و پاكي و پارسايي باشد خداوند نوري در قلب او قرار مي دهد كه كشف حقيقت به او القاء مي شود.

نماينده ولي فقيه در كاشان همچنين يادآور شد: در بين سه قوه، مهمترين قوه به لحاظ محتوايي، دستگاه قضايي است كه نيازمند نزول رحمت الهي بسياري است.

 

دادگستري كاشان بيش از 55 درصد كمبود نيروي اداري دارد

محمد حسين آقايي رييس دادگستري كاشان نيز گفت: در سال گذشته 7 نفر قاضي به مجموعه دادگستري كاشان اضافه شدند كه از اين تعداد، دو نفر از قضات شوراي حل اختلاف هستند كه در سال گذشته شهرستان كاشان بعد از مركز استان اولين شهرستاني است كه نيروي جديد تحت عنوان قاضي شوراي حل اختلاف جذب كرده است.

وي با اشاره به  اين كه سال گذشته 6 نفر نيروي جديد اداري جذب و 6 نفر نيروي قديمي نيز بازنشسته شدند يادآور شد: دادگستري كاشان در حال حاضر بيش از 55 درصد كمبود نيروي اداري دارد.

به گفته وي، دادگستري كاشان به  جهت نيروي قضايي نسبت به ديگر شهرستان هاي استان وضعيت بهتري وجود دارد، به ويژه در محاكم هيچ شعبه اي بدون تصدي وجود ندارد و سه نفر بازرس علي البدل فعاليت دارند.

آقايي با اشاره به اين كه سال گذشته دادگاه كيفري يك  نيز در دادگستري منطقه كاشان راه اندازي شد گفت: سه قاضي در دادگاه كيفري يك فعاليت دارند كه از قضات  باسابقه و خوشنام مجموعه دادگستري كاشان هستند.

رييس دادگستري كاشان همچنين از تأسيس دادگاه انقلاب ويژه در دادگستري كاشان در سال گذشته خبرداد وگفت: سال گذشته شعبه هشتم حقوقي دادگستري كاشان با موافقت رييس كل تأسيس شد و در فروردين ماه امسال نيز شعبه نهم حقوقي راه اندازي شده است.

به گفته وي، طي شش ماه گذشته دو شعبه حقوقي به مجموعه شعب حقوقي دادگستري كاشان اضافه شده است.

رييس دادگستري كاشان همچنين كاهش مدت زمان رسيدگي به پرونده هاي حقوقي و كاهش پرونده هاي وارده به مجموعه شعب حقوقي را از جمله دستاوردهاي افزايش شعبه هاي حقوق اعلام كرد.

آقايي يادآور شد: شعبه بازرپرسي از سه شعبه به 5 شعبه افزايش يافته است و امروز چهار شعبه بازپرسي مستقرفعاليت دارند، ضمن اينكه در دادسرا با كمبود نيروي قضايي روبرو نيست اما از كمبود نيروي اداري همچنان در مضيقه هستيم.  

سال گذشته 76 هزار و 109 فقره پرونده مختومه شده است

به گفته وي، با وجود كمبود نيروي قضايي و اداري در سال گذشته جمعا 72 هزار و 650  فقره پرونده وارده  به دادسراي كاشان و محاكم حقوقي و كيفري و انقلاب و دادگستري بوده است كه از اين تعداد 76 هزار و 109 فقره پرونده مختومه شده است كه آمار عملكرد مجموعه 3 هزار و 459 فقره كاهش موجودي بوده است.

وي از رشد 10 درصدي پرونده هاي وارده به شعب حقوقي سال گذشته نسبت به مدت مشابه آن در سال 93  خبرداد و افزود: آمار پرونده هاي وارده به شعب حقوقي در سال گذشته يكهزار و 359 فقره پرونده بوده است ضمن اين كه در شعب كيفري نيز 5 درصد رشد پرونده هاي وارده بوده است كه نسبت به سال 93 تعداد 532  فقره پرونده افزايش داشته است.

 

افزايش 5 درصدي پرونده هاي وارده به شوراي اختلاف سال گذشته

آقايي همچنين از افزايش 5 درصدي پرونده هاي وارده به شوراي اختلاف سال گذشته نسبت به سال 93 خبر داد و يادآور شد: سال گذشته 16 هزار و 318 فقره پرونده وارده به شوراي حل اختلاف بوده است كه از اين تعداد 16 هزار و 493 فقره پرونده مختومه شده است.

به گفته وي، در مجموع عملكرد شوراي حل اختلاف، دادسرا و دادگاه مثبت بوده است و از موجودي سال 93 دادگستري كاسته شده است.

رييس دادگستري كاشان با اشاره به كميت رسيدگي به پرونده ها به ويژه در برخورد با اراذل و اوباش و مزاحمين نواميس مردم گفت: دادسري عمومي شهرستان كاشان و شعب جزايي عملكرد خوب و قابل قبولي داشتند و امنيت نسبي را براي مردم فراهم كردند.

وي افزود: درزمينه مبارزه با مفاسد اجتماعي و زمين خواري، بين ادارات ذيربط  ومجموعه دادگستري تعاملي خوبي برقرار بوده است و در رسيدگي با پرونده ها و برخورد با متعرضين به اراضي ملي  دادگستري عملكرد خوبي و  قاطعانه داشته است./1307/201/ب3

ارسال نظرات