۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۴
کد خبر: ۴۲۳۳۳۴
رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال:

نباید در فضای مجازی منفعل عمل کرد

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با بیان این‌که نباید در فضای مجازی منفعل عمل کنیم، گفت: اگر حواسمان به فضای مجازی نباشد بی‌حرکت و منفعل خواهیم شد و اگر در تولید محتوا غفلت نکنیم از محتواهایی باطل که برای ما درست می‌شود پیشی می‌گیریم.
موسویان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مرتضی موسویان رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد ظهر امروز در دومين جشنواره رسانه هاي علوي با محوريت غدير، امامت و ولايت اميرمومنان(ع) كه در مجموعه فرهنگي شهداي انقلاب اسلامي برگزار شد با اشاره به اينكه فضاي مجازي جاي خاصي در جامعه پيدا كرده است اظهار داشت: با توجه به موضوع فضاي مجازي استراتژي ما براين است كه جشنواره‌ها دايمي شود و به داوري‌هاي مكرر گذاشته بشود، زير ساخت اين موضوع در مركز انجام گرفته و علاوه بر اين جشنواره سعي كرديم ساير جشنواره‌ها از جمله جشنواره سواد رسانه‌اي و جشنواره پويا نمايي را نيز به سوي دايمي بكشانيم.

 

وي در ادامه با بيان اينكه فضاي مجازي شامل انواع رويكردهها است خاطرنشان كرد: ابتدا رويكرد آسيبي است كه دستاوردهاي تهديدي زيادي در برداشته است، بعد از اين رويكرد زير ساختي مهم است كه بايد به آن توجه ويژه‌اي كرد.

 

موسويان در ادامه گفت: يكي ديگر از اين موارد رويكرد ابزاري است كه به صورت ابزار فناوري اطلاعات بايد به آن دقت كرد و از آن بهره جست، رويكرد دو فضايي شدن از موارد خيلي مهم است به طوري كه فضاي مجازي را به جزه‌ای از زندگي ما مبدل كرده و ما را به سمتي  مي‌برد كه اگر با آن همراه نشويم منفعل هستيم.

 

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‎‌های دیجیتال  با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري كه فرمودند "در فضاي مجازي منفعل عمل نكنيد و بعد از وقوع اتفاقات كاري انجام ندهيد" يادآور شد: اگر حواسمان به فضاي مجازي نباشد بي‌حركت و منفعل خواهيم شد و اگر در توليد محتوا غفلت نكنيم از محتواهايي باطل كه براي ما درست مي‌شود پيشي مي‌گيريم.

 

وي با بيان سخنان امام راحل مبني بر طرح ايجاد الگوي امام امتي گفت: وقتي در زمان امام راحل به ايشان عنوان امام داده شد ايشان ممانعت نكردند زيرا معتقد بودن الگو شيعه امام امتي است و اين الگوي كه تجربه مي‌كنيم در زمان ظهور امام عصر(عج) يك الگوي رايج خواهد بود، امروزه همين الگو است كه توجه دنيا را به رهبر عالي‌قدر كشورمان معطوف مي‌كند.

 

موسويان در ادامه افزود: امام خامنه‌اي در حكمي كه به اعضاي شوراي عالي فضاي مجازي دادند به آنها دستور دادند كه بايد قدرت برخورد و مقابله نسبت به ديگر رقيبان خود در فضاي مجازي را پيدا كنيد، قدرت فعلي ما در فضاي سايبري كم مي‌باشد، براي فضاي مجازي در اصل  به اندازه‌ي انقلاب اسلامي بايد ارزش قائل شد پس اگر اين امر را باور نداشته باشيم به انفعال رفته‌ايم.

 

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با اشاره به پنج فراروند موجود در دنيا كه با آن مواجه هستيم اظهار داشت: ابتدا هوش مصنوعي مورد نظر دنيا است به نحوي كه مغز انسان را شبيه سازي مي‌كنند، سپس شبكه زير ساخت مطرح است كه با استفاده از آن سعي مي‌كنند تمام اشياء دنيا را به هم متصل كنند و به طوری كه با اينترنت تمام دنيا به هم متصل می‌شود.

 

وي در ادامه گفت: قدرت پردازش و شبيه سازي محيط به عنوان سومين و چهارمين فراروند دنيا به شمار مي‌روند كه در آن سعي مي‌كنند با بازي يا برنامه‌هاي مختلف سعي مي‌كنند با شبيه سازي فضاها ذهن انسان را به موضوع خاصي نقش بندند، در اين محيط با شبيه سازي حواس سعي مي‌كنند رابطه انسان را در فضاي مجازي از طريق مغز بازسازي كنند و بدين ترتيب اگر مغز قدرت خود را از دست بدهد با جسم ديگر ارتباط برقرار مي‌كند كه ساخته و پرداخته فضاي مجازي است.

 

موسويان با اشاره به سخن حضرت آیت‌الله جوادي آملي در سال گذشته بيان كرد: اين عالم بزرگ معتقد است كه چيزي به اسم فضاي مجازي وجود ندارد و هر چه در ذهن شما بتواند تصور شود واقعيت می باشد، بدين ترتيب هرچه در حال رخ دادن است با اين پنج روند در حال اتصال به هم است.

 

وي در پايان گفت: همانگونه كه حضرت آیت‌الله جوادي آملي بيان كردند بايد از فضاي مجازي به عنوان يك فرصت استفاده كنيم و در طول تاريخ اسلام چنين فرصتي براي ما فراهم نشده است، بدين ترتيب اين امر مهم است كه مسؤولان ما در فضاي مجازي تلاش خود را بكنند تا فضاهاي باطل از بين برود و بايد بتوانيم افراد را در فضاهاي خود پرورش دهيم./202/816/ب1

ارسال نظرات