۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۴۲۳۵۶۶
معاون فرهنگی اجتماعی سپاه:

علوم انسانی موجود نفوذپرور است/ دلیل اهمیت یافتن نفوذ در پسابرجام، راهبردی شدن آن است

مقدم فر با اشاره به تأکید ویژه رهبر معظم انقلاب بر فتنه نفوذ به ویژه در پسابرجام، علت این امر را راهبردی شدن نفوذ دانست و گفت: نفوذ تاکنون گاهی به عنوان یک عملیات و گاهی به عنوان یک تکنیک مطرح بوده اما امروز به عنوان یک راهبرد در پسابرجام در دستور کار دشمن قرار گرفته است.
حميدرضا مقدم فر، معاون فرهنگي اجتماعي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حمیدرضا مقدم فر، معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عصر چهارشنبه در نشست بزم اندیشه که با عنوان «دشمن شناسی فرهنگی» در محل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: از آنجا که جنس انقلاب فرهنگی بوده دشمنی ها با آن نیز عموما ذات فرهنگی دارد.


وی با اشاره به این که دریچه نگاه ما به دشمن مبتنی بر قرآن و نهج البلاغه است، به بیانات رهبری درباره مراحل تشکیل جامعه اسلامی اشاره کرد و افزود: تاکتیک ها و راهبردهای دشمن تاکنون مطابق مراحل مختلف انقلاب تا جامعه اسلامی طراحی و اجرا شده است.


مقدم فر با بیان این که به فرموده رهبر معظم انقلاب اکنون در مرحله تشکیل دولت اسلامی هستیم، تصریح کرد: دولت باید مبتنی بر اصول و ارزش های اسلامی باشد و تا دولت اسلامی شکل نگیرد به مرحله جامعه سازی و امت سازی و تحقق سبک زندگی اسلامی نمی رسیم.


کارشناس مسائل استراتژیک اظهار کرد: این نکته در پیدایش انقلاب نیز مطرح و مورد اختلاف بود؛ امام خمینی(ره) معتقد بودند حتما باید نظام حاکم تغییر کرده و از جنس ولایت باشد و تا دولت تغییر نکند تغییر فرهنگی اتفاق نمی افتد اما برخی دیگر می گفتند نیازی به تغییر نظام نیست و باید کار فرهنگی کرد.


وی ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب به محض تصویب برجام در مسیر دشمن شناسی منحصر به فرد خود، نسبت به مسأله نفوذ هشدا دادند و این کلمه بیش از 80 دفعه در بیانات ایشان در سال گذشه تکرار شد اما سوال اینجاست که با این که نفوذ از ابتدای انقلاب هم وجود داشته چرا امروز مورد تأکید قرار می گیرد؟.


مقدم فر خاطرنشان کرد: دلیل این امر آن است که نفوذ تاکنون گاهی به عنوان یک عملیات و گاهی به عنوان یک تکنیک مطرح بوده اما امروز به عنوان یک راهبرد در پسابرجام در دستور کار دشمن قرار گرفته است و به فرموده رهبر معظم انقلاب، نفوذ فرهنگی و نفوذ سیاسی، دو عرصه راهبردی نفوذ و مهم تر از سایر عرصه ها است.


استاد دانشگاه یادآور شد: نفوذ فرهنگی و سیاسی ذیل جنگ نرم که خصوصا پس از جنگ تحمیلی تقویت شده است، قرار دارد و بنای جنگ نرم، استحاله نظام از درون است تا از انقلاب اسلامی یک جمهوری اسلامی مانند پاکستان بماند.


وی با بیان این که دشمن شناسی بدون شناخت نفوذ فرهنگی ممکن نیست، ادامه داد: نفوذ راهبردی به معنای نفوذی است که اگر محقق شود، پایه و بنیان های انقلاب را فرو می ریزد.


سطوح نفوذ فرهنگی


مقدم فر با بیان این که نفوذ فرهنگی هم مسؤولان، هم مردم وهم نخبگان را شامل می شود، گفت: آخرین حربه و تکنیک امریکا علیه انقلاب اسلامی، تحریم بود که بنا بود با برجام به اتمام برسد اما عملا  پس از برجام، راهبرد امریکا برای مقابله با نظام اسلامی روی نفوذ فرهنگی و سیاسی متمرکز شده است.


وی افزود: نمونه بارز نفوذ فرهنگی در سطح مسؤولان این است که با این که تاکنون الگوهای ایرانی اسلامی پیشرفت مبنا بوده امروز الگوهای توسعه غربی را مبنا می دانند و بر پایان مخاصمه ایران و امریکا تأکید دارند این در حالی است که امام خمینی و رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به ماهیت شیطانی امریکا هشدار داده اند.


معاون فرهنگی اجتماعی سپاه درباره نفوذ فرهنگی در سطح مردمی، اضافه کرد: تز آمریکا در دنیا این است که باید از طریق جداکردن فکر و عقل افراد از بدنشان، غیرامریکاییِ امریکایی پرورش دهیم و از این روست که می بینیم به نحوی افکار و ارزش ها را در جامعه ما طبق منافع خود تغییر داده اند که دختر محجبه مذهبی ما از این که با چادر در دانشگاه یا خیابان حاضر شود، شرمسار است.


مقدم فر با بیان این که دربخش نخبگانی نیز نفوذ با تغییر عقیده اتفاق می افتد، گفت: نفوذ سیاسی نیز در دو بعد تغییر منطق محاسباتی مسؤولان و تصمیم گیری و تصمیم سازی جلوه گر می شود.


وی تصریح کرد: این که رهبری می فرمایند جز با الگوی اقتصاد مقاومتی نمی شود روی پای خود بایستیم اما مسؤول یا مسؤولانی این را باور نداشته و راه توسعه را در توسل به دیدگاه های امانیستی و تعامل با غرب بدانند، یه معنای نفوذ سیاسی و تغییر منطق محاسباتی است.


وی تأکید کرد: «ما می توانیم» که امام خمینی(ره) مطرح کردند از سال 1358 دکترین نظام ما است اما با این وجود امروز برخی دم از ما نمی توانیم ونیاز به دشمن می زنند.


تعصب خواندن دفاع از دیدگاه های دیدنی و انقلابی، مصداق نفوذ است/علوم انسانی موجود، نفوذپرور است
استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: نفوذ می تواند از سوی دانش اموختگان مکاتب غربی در اروپا و آمریکا صورت گیرد چنان که امروز برخی از این دانش آموختگان در منصب مشاور عالی یا استاد دانشگاه، دفاع از عقاید و دیدگاه دینی و انقلابی را تعصب خوانده و به روشنفکری و دوستی با غرب دعوت می کنند.


وی بزک کردن چهره امریکا و مثبت جلوه دادن او، جذب نخبگان، اندیشمندان و روشنفکران به غرب تحت عناوینی چون بورسیه، استحاله فکری اساتید نخبه و جذب آن ها به عنوان مبلغان نفوذ فرهنگی را از اهداف نفوذ سیاسی عنوان و اظهار کرد: برای نفوذ لازم نیست حتما عامل مستقیم وجود داشته باشد بلکه با مواردی همچون افرادی  که در داخل کشور سر سفره علوم انسانی غربی نشسته اند می تواند از راه دور اهداف خود را اجرا و کنترل می کند چرا که اصولا علوم انسانی موجود نفوذپرور است./201/930/ب1

ارسال نظرات