۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۱
کد خبر: ۴۲۳۷۰۸
استاد دانشگاه:

دروغ، غیبت و دورویی خارج از ادب بندگی است

استاد دانشگاه گفت: انسان باید مراقب آلودگی‌های روحی مثل دروغ، غیبت و دورویی باشد تا به ‌آن‌ها مبتلا نشود زیرا این امر خارج از ادب بندگی خدا است.
بندگی

به گزارش خبرنگار خبرگاری رسا، محمد نیکنام، استاد دانشگاه، شامگاه پنجشنبه در کلاس اخلاق که در حسینیه اثنی عشری شهرری برگزار شد، گفت: امیرمومنان علی(ع) فرمودند قیمت انسان به اندازه ادب اوست.

 

وی افزود: انسان باید به ارزش و قیمت خود توجه ویژه داشته باشد و باید بداند که امور دنیوی سبب ارزشمندی آدمی نیست بلکه وجود انسان زمانی با ارزش می‌شود که از آلوده شدن به گناه پرهیز کند.

 

استاد دانشگاه بیان داشت: دین به اندازه‌ ادب انسان ارزشمند می‌شود و پرستیدن خداوند متعال، اطاعت و پیروی از پیامبر(ص) و انجام اوامر و نواهی قرآن برای انسان ادب به شمار می‌آید.

 

نیکنام درباره ادب اولیا نسبت به فرزندان، گفت: انتخاب نام نیکو برای فرزندان، از آداب و حقوقی است که پدران و مادران باید به آن توجه کنند و همچنین آنها باید در طول زندگی مشترک به گونه‌ای زندگی کنند که موجب خوشنامی و احترام دیگران به فرزندان آنان شود.

 

وی حوزه ادب را بسیار گسترده دانست و ابراز کرد: ادب همه زندگی مادی و معنوی انسان را در بر می‌گیرد و امیر مومنان علی(ع) فرمودند ادب را باید به حلم و بردباری زینت داد؛ این بدان معناست که انسان در حالت عادی بسیار مودب و خوش برخورد است اما مهم آن است که در زمان‌های بحرانی ادب با صبر زینت داده شود.

 

استاد دانشگاه نظافت و رفتار مناسب را نوعی ادب برای انسان دانست و اظهار داشت: کسی حق ندارد دیگران را با رفتارهای ناپسند و پوشش نامناسب آزار دهد شالوده اسلام بر پایه نظافت بوده و بسیار به پاکیزگی تاکید شده است.

 

نیکنام تأکید کرد: انسان باید مراقب آلودگی‌های روحی مثل دروغ، غیبت و دورویی و غیره باشد تا به آن‌ها مبتلا نشود زیرا این امر خارج از ادب بندگی خدا است./202/813/ب1

ارسال نظرات