۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۴۲۴۰۱۲
آیت الله غروی در گفت وگو با رسا:

جناح بازی قداست خبرگان را از بین می برد/ موضع گیری های خبرگان باید انقلابی باشد

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که مجلس خبرگان نهادی است که انقلابی بودن نظام و حفظ اصالت ها مبتنی بر تصمیمات درست این نهاد است، گفت: خبرگان تشکیلاتی است که اعتبار خاصی دارد و در شرایط گوناگون و مورد نیاز باید موضع گیری کند؛ موضع گیری ها نیز باید در راستای حفظ نظام، انقلاب و اصالت های انقلاب باشد، این جهات ایجاب می کند که خبرگان انقلابی باشد.
آیت الله سید محمد غروی آیت الله سبد محمد غروی آیت الله سبد محمد غروی آیت الله سبد محمد غروی

آیت الله سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزه های علمیه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر انقلابی بودن و انقلابی عمل کردن خبرگان گفت: شأن مجلس خبرگان این است که در صورت خلأ، رهبری را انتخاب کند؛ رهبری که متناسب با نظام و انقلاب باشد.

 

اگر روح انقلابی بر خبرگان حاکم نباشد در مسأله تعیین رهبری دچار خطا می شود

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: اگر روح انقلابی بر خبرگان حاکم نباشد در مسأله تعیین رهبری دچار خطا می شود، چون وظیفه خبرگان این است که در خلأ رهبری، رهبر انقلاب را انتخاب کند باید خود انقلابی باشد، شاخص های انقلابی بودن را بداند و به آنها ملتزم باشد تا بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که رصد کردن شرایط رهبری موجود از وظایف مجلس خبرگان است، اظهار داشت: این رصد باید صورت گیرد تا شرایطی که در قانون بیان شده همواره محفوظ بماند، خبرگان باید این منش را داشته باشد تا وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.

 

وی ادامه داد: مجلس خبرگان نهادی است که انقلابی بودن نظام و حفظ اصالت ها مبتنی بر تصمیمات درست این نهاد است، خبرگان تشکیلاتی است که اعتبار خاصی دارد و در شرایط گوناگون و مورد نیاز باید موضع گیری کند؛ موضع گیری ها نیز باید در راستای حفظ نظام، انقلاب و اصالت های انقلاب باشد، این جهات ایجاب می کند که خبرگان انقلابی باشد.

 

شخص انقلابی باید از اصالت های انفلاب دفاع کند

آیت الله غروی با بیان این که انقلابی بودن این است که انسان به ایده ها و افکاری که سبب شده نظام به وجود آید ملتزم بوده و دید درستی نسبت به آن داشته باشد، ابراز داشت: انسان باید دید صحیحی درباره ولایت فقیه داشته باشد، شخص انقلابی باید بتواند اصالت ها را حافظ بوده و از آن دفاع کند؛ همچنین خطراتی را که امکان دارد متوجه اصالت ها شود شناسایی کرده و در پی مقابله با آن باشد.

 

وی عنوان کرد: یکی از ویژگی های انقلابی بودن که غالبا کمتر به آن توجه می شود خطر کردن است، البته خطر کردن به این معنا نیست که آدم بی گدار به آب بزند و بدون دوراندیشی عمل کند بلکه به معنای این است که منافع خود و گروهش را نبیند و فقط آنچه را که اسلام می گوید و وظیفه شرعی است عمل کند، همچنان که امام مصالح شخصی خود را نمی دیدند بلکه به مصالح اسلام توجه داشتند.

 

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: دیدن مصالح اسلام، محوریت آنها و در صورت نیاز در مسیر مصالح خطر کردن خصوصیت انقلابی بودن است، انقلابی بودن به این معنا نیست که صبر و عقلانیت وجود نداشته باشد.

 

مجلس خبرگان جای مسائل جناحی و گروه بازی های سیاسی نیست

وی اضافه کرد: گاهی برخی در رابطه با انقلابی بودن دچار اشتباه می شوند و خیال می کنند که انقلابی بودن به معنای بی تقوایی، تندی و برچسب زدن است، حرکت باید در چارچوب انجام گیرد و آنچه محور به شمار می رود اسلام و نظام اسلامی به همراه درایت، تعقل و اخلاق اسلامی است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ویژگی های رییس آینده مجلس خبرگان رهبری گفت: رییس خبرگان باید شاخصه های بیان شده را بیشتر و بهتر از دیگر اعضا داشته باشد، رییس آینده خبرگان باید جایگاه ریاست و مقبولیت عامه را نیز دارا باشد.

 

وی با تأکید بر این که مجلس خبرگان جای مسائل جناحی و گروه بازی های سیاسی نیست، افزود: همانگونه که رهبر برای امت اسلامی و همه جامعه است و در جناح خاصی قرار نمی گیرد خبرگان نیز باید این گونه باشد، ممکن است جناحی به رهبر نزدیک تر باشد اما رهبر نقش پدری را ایفا می کند و وارد بازی های سیاسی نمی شود.

 

جناح بازی سبب از بین رفتن قداست مجلس خبرگان می شود

آیت الله غروی جناح بازی را سبب از بین رفتن قداست مجلس خبرگان دانست و اظهار داشت: با این کار خبرگان نقش پدری خود را از دست می دهد و نمی تواند نقش خود را در ارتباط با وظایف و مسائل مهم ایفا کند، اگر خبرگان جناحی عمل کند عده ای می گویند فلان مسأله باید این گونه باشد چون مربوط به فلان جناح است و کار به بازی های سیاسی و جناح کشی می رسد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: خبرگان باید مبرای از جناح و جناح بازی باشد تا همه احساس کنند که مجلس خبرگان متعلق به همگان است البته این مسأله با ایفای نقش آنها منافات ندارد، یکی از نکات مهم درباره نمایندگان خبرگان این است که باید مراقب باشند در دامن یک جناح نیفتند هر چند که آن جناح را به خود نزدیک تر ببیند.

 

نباید احساس شود که جهت گیری های خبرگان جناحی است

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که نمایندگان خبرگان نباید به گونه ای عمل کنند که تلقی این باشد که جهت گیری ها جناحی است، ابراز داشت: گاهی جهت گیری هایی صورت می گیرد که ممکن است نزدیک به یک جناح باشد اما باید احساس شود که این جهت گیری جناحی نبوده بلکه جهت گیری بر اساس مطلبی معقول و صحیح است که می بایست صورت می گرفت؛ این مسائل نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد./1323/ت301/ج

ارسال نظرات