۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۴۲۴۳۳۴
استاد سطح عالی حوزه مطرح کرد؛

سه ویژگی‌ شهید مطهری الگوی معلمان و مربیان موفق

رییس کمیسیون تحقیقات علمی مجمع نمایندگان طلاب‌ از اندیشه پاک، عالم به زمان بودن و جسارت و شهامت بیان اندیشه به عنوان سه ویژگی‌ منحصر به فرد شهید مطهری که برای معلمان و استادان موفق الگو است، نام برد.
حجت الاسلام سید موسوی

حجت الاسلام سید موسی موسوی، دبیر علمی کمیته های تخصصی مدارج علمی حوزه های علمیه، در گفت‏گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه حوزه علمیه باید روی شخصیت های ذی نفوذی که در گذشته بودند یک سرمایه گذاری برای معرفی و آشنایی طلاب جوان با این نیروها داشته باشد، بیان کرد: حوزه علمیه در معرفی شخصیت هایی مثل مرحوم شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید مفتح و دیگر افرادی که حوزوی بودند و در انقلاب نقش داشتند تلاش کند.

 

وی ادامه داد: شخصیت شهید مطهری جامع تمام خوبی ها و زیبایی ها و محاسن بوده اما اگر با یک نگاه خاص بخواهیم به شخصیت ایشان نگاه کنیم سه ویژگی برتر داشتند که این ویژگی ها یک سه ضلعی را برای یک معلم و استاد موفق  تشکیل می دهد، که این سه ضلع عبارت اند از: اول اندیشیدن پاک، دوم عالم به زمان و سوم جسارت و شهامت بیان اندیشه پاک خود.

 

استاد حوزه و دانشگاه افزود: اولا اندیشه پاک یعنی در واقع تمرکزمان روی فکر و اندیشه و ایده باشد و ثانیا عالم به زمان بودن است؛ مرحوم شهید بهشتی عالم به زمان بودند.

 

وی افزود: امروز وقتی صحبت از عالم به زمان بودن می‏‌شود متأسفانه طلبه های جوان فکر می کنند که عالم به زمان یعنی آشنایی با ابزار است آن هم هست ولی فقط آن نیست.

 

محقق و پژوهشگر دینی با بیان اینکه عالم به زمان بودن یعنی با افکار زمانه و ایدئولوژی های زمانه آشنا شویم، تصریح کرد: اینکه بدانیم بعد از 10 سال، بعد از پانزده سال چه ایدئولوژی حاکم خواهد شد و بعد برایش برنامه ریزی کنیم این را عالم به زمان گویند.

 

حجت الاسلام موسوی افزود: مرحوم شهید مطهری عالم به زمان بود یعنی در زمانی زندگی کرد و مطالبی را گفت که الان بعد از سی سال که از شهادت ایشان می گذرد باز هم از کتب و مطالبی که بیان کردند استفاده می شود یعنی در واقع عالم به زمان بود و می اندیشید که در آینده چه اتفاقی می خواهد بیفتد و چه فکری می خواهد غالب شود و در مقابل این فکر چه ایده اسلامی داریم.

 

وی با اشاره به اینکه شهید مطهری از طرفی هم جسارت در بیان داشتند، خاطرنشان کرد: شاید باشند افرادی در داخل حوزه علمیه اندیشه خوب داشته باشند، عالم به زمان هم باشند ولی شهامت بیان ندارند.

 

نماینده طلاب شهرستان میاندوآب و شاهین دژ اضافه کرد: شهید مطهری این جسارت بیان را داشت با صدای بلند فریاد هم می‏ زد علمی که به زمانه داشت اندیشه پاک خودش را بیان می کرد؛ بنابراین حوزه علمیه باید در این زمینه تلاش کند و  برنامه های آموزشی برای ترویج این سه ضلع در بین طلاب داشته باشند.

 

عضو مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه با بیان اینکه استادان حوزه طلبه ها را برای اندیشیدن، عالم به زمانه بودن، تبیین حقیقت ها و بیان اندیشه های پاک ترغیب کنند، ابراز داشت: اگر بتوانیم اینها را به طلبه های جوان انتقال دهیم موفق هستیم در غیر این صورت کار یک مقداری سخت تر می شود.

 

وی افزود: یک عالم دینی باید چند سال از جامعه خودش جلوتر باشد دقیقا سبک علمی شهید مطهری اینگونه بود یعنی شهید مطهری فقط آن زمانی را که در آن زندگی می کرد را نمی دید.

 

مبلغ بین المللی با بیان اینکه علم و دانش شهید مطهری جامع بود، تصریح کرد: در واقع شهید مطهری فلسفه، کلام، فقه و اصول فقه خوانده بود ولی سیره علمی شهید مطهری این بود که نیاز جامعه را متوجه شد.

 

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه نیاز سنجی برای کسب دانش بسیار مهم است، افزود: در واقع شهید مطهری می دانست امروز چه حرفی را باید بزند و نیاز جامعه در خصوص علم و دانش چیست.

 

رییس کمیسیون تحقیقات علمی مجمع نمایندگان طلاب با تاکید بر نقش طلاب و حوزه های علمیه گفت:  طلبه ها و حوزه علمیه باید به این امر توجه کنند که نیاز علمی امروز جامعه چیست و با توجه به نیاز،  سرمایه گذاری کنند.

 

حجت الاسلام موسوی ابراز کرد: اگر نیاز علمی جامعه امروز ما فقه و اصول است بر فقه و اصول سرمایه گذاری شود ولی واقعیت این است که نیاز جامعه امروز ما فراتر از فقه و اصول است.

 

وی با بیان اینکه امروز در جامعه اندیشه‏‌های دیگری تبلیغ و ترویج و عرفان های نو ظهور پدید می آید، خاطرنشان کرد: اگر کسی نباشد مانند شهید مطهری که عالم به زمان باشد و با توجه به مناسبت زمان خودش دانش را ارئه دهد و دانش را فرا بگیرد جامعه با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: شهید مطهری فقط دانش را ارائه نمیکرد بلکه دانش را هم فرا می گرفت هم دانش اندوز و دانشجو بود و هم معلم بود، شهید مطهری در همان زمان که دانش خود را ارائه می داد در همان زمان هم دانش جویی می کرد در همان زمان از متون دینی ما دانش افزایی می کرد و دانش افزایی که می کرد، یک معلم به روز شد، بنابراین سبک زندگی شهید مطهری این بود که دانش اندوزی می کرد تا معلمی کند.

 

حجت الاسلام موسوی در پایان گفت: دانشی که فرا می گیریم باید متناسب با مقتضیات زمان باشد، مقتضیات جامعه خودمان را بشناسیم و بدانیم که چه اندیشه ای و چه فکری نیاز جامعه ما است و آن را تقویت کنیم./875/ت302/ی

ارسال نظرات