۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۴۲۴۳۵۴
آیت الله مکارم شیرازی در دیدار نماینده سازمان ملل در امور عراق:

غرب رفتار دوگانه خود در مبارزه با تروریسم را اصلاح کند/ کمک ایران نبود داعش بغداد را تصاحب می کرد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که نمی توان برای حل بحران داعش فقط متوسل به مذاکره و قدرت نظامی شد، گفت: داعش یک تفکر است که باید از میان برداشته شود و اگر کمک های ایران به عراق و سوریه نبود امروز باید با داعش در بغداد می جنگیدیم.
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یان کوبیش نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور عراق به همراه جمعی از معاونان خود پیش از ظهر امروز با حضور در بیت حضرت آیت الله مکارم شیرازی با این مرجع تقلید دیدار و گفت و گو کرد.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در این دیدار اظهار داشت: از سخنان شما مشخص شد که شما دردهای مردم عراق را درک کرده اید و این مسأله می تواند کمک زیادی به حل مشکلات بکند، اما ذکر چند نکته در این جا ضروری است؛ نخست این که سازمان ملل مرکزی جهانی است و مردم دنیا به آن امید دارند تا بتوانند مشکلات خود را به وسیله آن حل کنند.

 

وی افزود: اگر شما بتوانید مشکل عراق را حل کنید هم عراق و مردم آن را کمک کرده اید و هم ابهت سازمان ملل را حفظ می کنید و این کار منفعت دوجانبه دارد که نباید از آن غافل شد.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به پدیده شوم داعش و گروه های تکفیری خاطرنشان کرد: داعش نه دشمن شیعه، نه سنی و نه عراق و سوریه است بلکه دشمن همه بشریت است و حوادثی که از سمت این گروه در دو کشور اورپایی اتفاق افتاد مشخص شد داعش محدود به جایی نیست؛ چه خوب است آقای بان کی مون هم بر این مسأله تأکید کند که داعش دشمن همه مردم جهان است و این سبب عوض شدن رفتار با داعش می شود.

 

وی با اشاره به نقش دولت های منطقه در قدرت مند شدن داعش نیز عنوان کرد: داعش یک جمعیت محدود است ولی کمک های خارجی به آن ها قدرت می دهد؛ اگر برخورد دو گانه عوض شود عمر داعش تمام شده و از بین می رود هرچند اصلاح آثار زیان بار آوارگان و خرابی ناشی از داعش ده ها سال طول می کشد و باید شما و سازمان ملل روی این مسأله تأکید کنید.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: الان مسأله آوارگان مسأله ای پیچیده است و اروپایی ها نمی توانند همه این ها را قبول کنند و نمی توانند آن ها را به شهرهای خود برگردانند؛ باید روی این مسأله دقت کرد که مسأله داعش تنها از طرق سیاسی از قبیل مذاکره حل نمی شود؛ مذاکره و کارهای نظامی لازم است ولی کافی نیست؛ داعش تفکر است که از عربستان و وهابیت برخاسته است و وظیفه علمای جهان اسلام این است که با دست در دست هم گذاشتن ریشه این فکر را بسوزانند تا فلان جوان فکر نکند با پیوستن به داعش به حضور پیامبر می رسد.

 

وی با اشاره به دو کنگره جهانی در مورد جریانهای تکفیری و داعش یادآور شد: گزارش این دو کنگره موجود است؛ ما امروز اجماعی از علمای اسلام تشکیل داده ایم که همگی تفکر تکفیری را ضد مبانی اسلام می داند و این در کنار کارهای نظامی و سیاسی و همراه با برخورد صادقانه مشکل را حل می کند.

 

این مرجع تقلید ابراز تأسف کرد: غربی ها در مورد ریشه داعش و تکفیری ها مطالعه ای نمی کنند در حالی که مسأله مهمی است و از طرفی پرچم مبارزه با تکفیر را ما در ایران برداشته ایم با این حال ما را حامی تروریسم و طرفدار آن می دانند؛ این عجیب است که این همه سرمایه گذاری کرده و اجماعی از خودمان و علمای همه کشور ها را برای از بین بردن این تفکر جمع کرده ایم ولی باز هم ما تروریست هستیم!

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با بیان این که اختلافات سیاسی زیاد عراق نباید شما را به خود مشغول کند، ابراز کرد: مشکلات سیاسی به زودی حل می شود ولی باید بیشتر فکر را مورد مسائل مهم تر به کار بگیرید.

 

وی در پایان با انتقاد از رفتار غربی ها که مرتب به ایران ایراد می کنند که ایران حامی تروریسم است و دخالت در کشور های دیگر می کند، خاطرنشان کرد: آیا اگر حمایت های ایران نبود امروز داعش در بغداد نبود؟ بنابراین غرب باید روی کمک های ایران حساب کند و بداند بدون ایران نه مشکل داعش در عراق حل می شود و نه در سوریه ولی متأسفانه همیشه در یک تضاد واقعیت ها و منافع سیاسی قرار داریم که واقعیت ها فدای ملاحظات سیاسی می شود./1330/پ202/ج

ارسال نظرات