۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۴۲۴۴۲۱

چند خبر کوتاه فرهنگی از خراسان رضوی

ثبت نخستین وقف چناران با نیت ساخت مسجد ام البنین(س)، ثبت وقف جدید در بجستان با نیت افطار روزه داران، ثبت پنج وقف جدید از سوی پنج خواهر در شهرستان جغتای و تشرف شیعیان مقیم آمریکا به بقاع متبرکه نیشابور عناوین مهم ترین خبرهای کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، نخستین وقف شهرستان چناران از سوی واقف خیر اندیش پرویز میرشمسی به ثبت رسید.

 

بر اساس این گزارش این موقوفه شامل یک قطعه زمین به مساحت 500 متر مربع می باشد و با نیت ساخت مسجد ام البنین(س) وقف شده است.

 

ارزش این موقوفه 50 میلیون ریال برآورد شده است.

 

گفتنی است سال گذشته 6 وقف جدید در چناران شامل وقف زمین، درخت ،باغ ،آب و راضی کشاورزی و منزل مسکونی با نیات احداث مسجد، روضه و اطعام عزاداران امام حسین(ع)، صرف احداث و مخارج ضروری حسینیه، اطعام و عزاداری در ماه محرم و صفر در مسجد صورت پذیرفت.

 

ثبت وقف جدید در بجستان با نیت افطار روزداران

حسن عبدالله زاده، سرپرست اداره اوقاف شهرستان بجستان گفت: ورثه مرحومین عباس و غلامرضا قادری یک قطعه زمین در شهر بجستان را جهت تهیه افطار روزداران در ماه مبارک رمضان وقف کردند.

وی افزود: علي اكبر و عبدالجواد قادري به نمايندگي از ورثه با حضور در محل اداره اوقاف این شهرستان اقدام به ثبت این وقف کردند.

 

سرپرست اداره اوقاف شهرستان بجستان تصریح کرد: ارزش این موقوفه را 160 میلیون ریال برآورد شده است.

یادآور می شود از ابتدای سال جاری یک وقف در شهرستان بجستان به ثبت رسیده و این وقف دومین وقف این شهرستان در سال 95 است.

 

حضور جمعی از فرزندان و خانوده های شهدای صدا و سیمای خراسان رضوی در مراسم « پدران آسمانی »

جمعی از فرزندان و خانواده های شهیدان صدا و سیمای خراسان رضوی با شرکت در آئین پدران آسمانی و حضور بر مزار شهدا یاد و خاطره آنان را گرامی داشتند.

 

در مراسم پدران آسمانی که به مناسبت سالروز میلاد مولی الموحدین علی بن ابیطالب (ع) و با حضور جمع کثیری از خانواده های شاهد در حسینیه مزار شهدای بهشت رضا (ع) برگزار شد، استاندار خراسان رضوی گفت: شهدا پدران امتند چرا که ریشه هویتی نظام مدیون آنهاست.

 

رشیدیان افزود: شهدا فقط پدران فرزندان خود بودند. آنها جایگاه پدری برای امت دارند. وی با اشاره به ضرورت شناخت مشی حب و بغض، محبت و سلوک معنوی حضرت علی (ع) تأکید کرد: در سال جاری که اقدام و عمل شاخصه اصلی آن است باید امر رهبری که حکم پدری بر سر امت اسلامی دارند، به منصه ظهور برسد.

 

رشیدیان خاطر نشان کرد: خدمت به شهدا و خانواده ای آنان افتخاری بزرگ است لذا بر خود وظیفه می دانیم که در ترویج شعائر و ارزشهای هشت سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ایران از هیچ کوشش دریغ نکنیم.

 

در این مراسم مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خراسان رضوی هم آسمانی شدن را افتخاری دانست که نصیب هر کس نمی شود.

 

عابدی مقدم گفت: نخستین بار آیین پدران آسمانی در استان خراسان رضوی پا گرفت و پس از دو دهه خوشحالیم که این مراسم اینک فرا گیر شده و اکثر استان های کشور با برپایی این مراسم، یاد و خاطر شهیدان را گرامی می دارند.  

 

ثبت دومین وقف جوین در سال 95 با نیت خیرات و مبرات

حجت الاسلام ابراهیم سردارآبادی رئیس اداره اوقاف جوین گفت: نیکوکار خیراندیش محمد نعمتیان یک ساعت آب را با نیت خیرات و مبرات در روستای احمدآباد ملک وقف کرد.

 

وی افزود: ارزش این موقوفه 150 میلیون ریال برآورد شده است.

 

سردار آبادی با بیان اینکه محمد نعمتیان از همکاران اداره اوقاف جوین می باشد، تصریح کرد: این دومین وقف جوین در سال جاری می باشد.

 

یادآور می شود سال گذشته نیز در شهرستان جوین دو وقف ثبت شده است.

 

نخستین جلسه تربیت مربی استانی مربیان طرح ملی حفظ ازچهار شهرستان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد

با هدف ارتقاء مهارت های مربیان طرح تربیت حافظان قرآن کریم و به منظور توجیه برنامه های کمیته طرح حفظ مسابقات قرآن کریم در سی و نهمین دوره مسابقات قرآن اولین جلسه تربیت مربی استانی مربیان طرح تربیت حافظان قرآن کریم برگزار شد.

 

بنا بر این گزارش  در این جلسه که در محل دانشکده علوم قرآنی مشهد برگزاز شد 118 نفر از مربیان طرح تربیت حافظان قرآن کریم از چهار شهرستان مشهد، طرقبه شاندیز، سرخس و فریمان از حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی رجبی حافظ بین المللی قرآن کریم مستفیض شدند.

 

این گزارش می افزاید در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین رجبی به بیان شیوه های موثر در تدریس، نحوه کلاسداری و مباحث آموزشی  و قرآنی پرداخت و تجربیات خود در سالهای تدریس را در اختیار مربیان قرار داد.

 

این جلسه آموزشی و توجیهی طی چهار ساعت در دو گروه 58 و 60 نفره ازمربیان طرح حفظ قرآن  شهرستانهای سرخس، فریمان، طرقبه شاندیز و مشهد برگزار شد و هر گروه با حضور به مدت دو ساعت در این جلسه ازمباحث آموزشی استاد رجبی بهره مند شدند.

 

گفتنی است پس از جلسه تدریس استاد رجبی مربیان نیز سوالات خود را در خصوص موضوعات آموزشی و همچنین مسابقات قرآن بیان کرده و پاسخ خود را دریافت کردند.

 

یادآور می شود با توجه به اینکه یکی از کمیته های مسابقات قرآن کریم کمیته حفظ می باشد در پایان جلسه فرم ثبت نام در سی و نهمین دوره مسابقات قرآن بین مربیان حاضر در جلسه توزیع شد.

 

احیای حقوق موقوفات از منظر شرعی و حقوقی انجام می شود

حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد مدیر کل اواقاف خراسان رضوی شب گذشته با حضور در برنامه "اشاره" شبکه تلویزیونی خراسان رضوی، ضمن تبریک فرارسیدن ماه پر برکت رجب و ولادت پنجمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت گفت: به برکت وجود مقدس حضرت علی بن موسی الرضا(ع) استان خراسان رضوی به عنوان پایتخت موقوفات ایران محسوب می شود.

 

 وی افزود: واقفین به عنوان شریک دردها و انیس مردم و امدادگر جامعه، نام نیک را از خود بر جای گذاشته و می گذارند.

 

گنابادی نژاد در خصوص چگونگی احیای حقوق موقوفات بیان داشت: امر احیای حقوق موقوفات که شامل مواردی از قبیل خرید و فروش و نقل و انتقال است از دو منظر شرعی با توجه به نظرات مراجع و آیات عظام و به لحاظ حقوقی و قانونی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

مدیر کل اوقاف خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به اینکه اجازه اداری و مدیریتی در امور وقفی امکان پذیر نیست اما تسهیلاتی درباره افرادی که غیر عمد در اراضی وقفی مستقر بودند یا افرادی که حتی امکان پرداخت قسطی را ندارند با اجازه از ریاست سازمان اوقاف در نظر گرفته شده است.

 

وی گفت: ساخت و سازهای بدون اجازه متولی در اراضی وقفی مشهد، کاشمر و سایر شهرستانها غیر شرعی و خلاف قانون است ومواردی از این قبیل تخریب شده است.

 

گنابادی نژاد در پاسخ به سوال که "آیا باغات اوقافی قابل فروش هستند؟" تصریح کرد: در خصوص موقوفات دو مورد وجود دارد که یک مورد فقط عرصه وقف است و یک مورد عرصه و اعیان هر دو وقف می باشد در صورتی که عرصه وقف باشد و اعیان جزء موقوفه نباشد فروش ممکن است.

 

وی اضافه کرد: در مورد باغات نیز اگر زمین وقفی باشد و باغ توسط مستاجر ایجاد شده باشد حق فروش وجود دارد.

 

گنابادی نژاد یکی از مشکلات در خصوص اراضی وقفی را معاملات قولنامه ای برشمرد و به پرهیز مستاجرین از هرگونه معامله وکالتی و قولنامه ای زمین های اوقافی تاکید کرد.

 

وی گفت: یکی از عارضه های معاملات وکالتی این است که در صورت فوت فردی که وکالت را داشته ورثه پاسخگو نیستند.

 

مدیر کل اوقاف خراسان رضوی در خصوص حق انتقال عرصه های وقفی بیان داشت: از مستاجری که صاحب حق تملک اعیان است ما به تفاوت زمان معامله قبلی و کنونی، 15 درصد به عنوان حق انتقال گرفته می شود.

 

وی با بیان اینکه موقوفات به دو دسته خاص و عام تقسیم می شوند افزود: در وقف عام منفعت شخصی وجود ندارد و شامل وقف برای مسجد، نیازمندان، کتابخانه و مواردی از این قبیل می شود اما در وقف خاص منفعت شخصی وجود دارد و فرد به عنوان مثال برای فرزندان خود وقفی انجام می دهد که موقوفات خاص زیر نظر اوقاف نیست.

 

وی در پایان ضمن تشکر از کارکنان اوقاف و کلیه کسانی که در زمینه اوقاف و بقاع متبرکه فعالیت می کنند، افزایش همبستگی ها و ارتقاء روحیه خدمت و ایثار دراین زمینه ها را خواستار شد.

 

تشرف شیعیان مقیم آمریکا به بقاع متبرکه نیشابور

حجت الاسلام جعفر نوائیان، رئیس اداره اوقاف نیشابور بیان کرد: محمد بیگ، مدیر حوزه علمیه ایالت کالیفرنیا و 20 نفر از همراهان به قدمگاه رضوی در نیشابور مشرف شدند و مسیر عبور امام رضا(ع) در خراسان برای آنان شرح داده شد.

 

وی افزود: مراسم استقبال رسمی توسط حجت الاسلام گرمابی، امام جمعه شهرقدمگاه، بخشدار، رئیش شورای شهر، شهردار و رئیس اداره اوقاف در قدمگاه رضوی انجام شد.

 

این مقام مسئول در خصوص این گروه زیارتی عنوان کرد: اعضای این کاروان پاکستانی و هندوستانی های شیعه مقیم آمریکا هستند.

 

حجت الاسلام نوائیان افزود: کاروان زیارتی بعد از بازدید و زیارت قدمگاه رضوی، به زیارت بقعه متبرکه امامزادگان محمد محروق و ابراهیم(ع) و بقعه متبرکه فضل بن شاذان مشرف شدند و سپس به سمت مشهد الرضا(ع) حرکت کردند.

 

شایان ذکر است از طرف مدیریت قدمگاه رضوی هدایا و تبرکی به این زائران داده شد.

 

ثبت پنج وقف جدید توسط پنج خواهر در شهرستان جغتای


احمد محمدیان مسئول اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جغتای از ثبت 5 وقف جدید در شهرستان جغتای خبر داد و افزود: تعداد وقف های جدید این شهرستان از ابتدای سال 95 به 13 وقف رسید.

 

مسؤول اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جغتای گفت: یکی از راههایی که می توان به زائران بقاع متبرکه خدمات رسانی بیشتری کرد، بهره گیری از توانمندی های موقوفات است.

 

وی گفت: وقف دری است از درهای آسمان که خداوند به روی بندگان خاص خود گشوده است و انسان با وقف راه خود به بهشت را هموار می کند.

 

 محمدیان افزود: خواهران نیکوکار و خیراندیش ابویسانی به نام های خدیجه، ربابه، صغری، کبری و رقیه ابویسانی هر کدام یک قطعه زمین به مساحت 190 متر مربع واقع در روستای ابویسان شهرستان جغتای را هر کدام به ارزش 15 میلیون ریال را جهت توسعه و ترویج فرهنگ قرآن کریم وقف کردند .

 

محمدیان گفت: پیش از این در طلیعه سال 95، هشت  وقف جدید در این شهرستان توسط واقفان خیراندیش به ثبت رسید.

گفتنی است شهرستان جغتای غربی ترین شهرستان استان خراسان رضوی و 48هزار نفر جمعیت دارد.

 

ثبت نخستین وقف مشهد در سال 95 توسط بانوی نیک اندیش مشهدی

همزمان با ایام با سعادت ولادت حضرت زهرا(س) نخستین وقف مشهد در سال 95 توسط بانوی نیک اندیش مشهدی به ثبت رسید.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف خراسان رضوی،حجت الاسلام محمد ذاکری، رئیس اداره اوقاف ناحیه یک مشهد گفت: طاهره خوش گفتار، نیکوکار خیراندیش مشهدی روز گذشته همزمان با ولادت با سعادت حضرت زهرا(س) و در سیزدهمین روز از اجرای طرح آرامش بهاری یک واحد مسکونی به مساحت 128 متر مربع را جهت صرف در امور حوزه علمیه وقف کرد.

 

وی افزود: ارزش این موقوفه 3 میلیارد ریال برآورد شده است.

 

یادآور می شود سال گذشته 61 وقف جدید در مشهد به ثبت رسید.

 

تأکید بر ضرورت همکاری رسانه استانی با پدافند غیر عامل استانداری خراسان رضوی

هدایت گری و آرامش بخشی و تولید برنامه های مناسب مهمترین کارکرد صدا و سیما در مدیریت بحران هاست.

 

مدیر کل صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی در نشست مدیر کل و اعضای کار گروه های 11 گانه پدافند غیر عامل استانداری خراسان رضوی که در رسانه استانی برگزار شد گفت: پیرو بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند « پدافند غیر عامل همواره یک اصل خواهد بود برای همیشه نه یک مقطع خاص»، صدا و سیمای استانی در دراطلاع رسانی و ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه از هیچ تلاشی فرو گذاری نمی کنند.

 

محسن نصر پور پایدار بدون تولید و پخش برنامه ها، کمک به مدیریت استان و فرهنگ سازی را 3 محور کلی مأموریت صدا و سیما اعم از سطوح ملی و استانی بر شمرد و افزود: جایگاه حساس صدا و سیما در کشورها به ویزه در مقاطع بحرانی بر کسی پوشیده نیست از این رو است که حمایت و صیانت از این نهاد فرهنگی بسیار فراگیر و حساس باید همواره لحاظ شود تا به کار کرد مؤثر رسانه اعم از کارکرد پیشگیرانه و تدافعی خود در بحران ها خدشه ای وارد نشود.

 

مدیر کل رسانه استانی با تشریح جوانب جنگ نرم دشمن و تأکیدات مقام عظمای ولایت به کارگزاران رسانه تصریح کرد: شش اصل از 24 اصول دکترین دفاعی کشور از جمله مدیریت افکار عمومی، اعتماد و انسجام دولت و ملت، ارتقای استانه تحمل عمومی و خنثی سازی جنگ نرم معطوف به صدا و سیماست؛ لذا استراتژی مقابله با حملات دشمن در فضای روانی سایبری و فرهنگ عمومی نیازمند تعامل سه جانبه مسئولان، رسانه و مردم است.

 

نصر پور زمینه سازی برای تحقق منویات مقام معظم رهبری، ایجاد اعتقاد و مشارکت عمومی، فرهنگ سازی و ارتقای دانش عمومی نسبت به پدافند غیر عامل، پوشش خبری فعالیت و دستاوردهای عوامل پدافند غیر عامل را نیز از دیگر وظایف صدا و سیما دانست و معرفی کارشناسان این حوزه و ارائه طرح های مشارکتی را خواستار شد.

 

مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری خراسان رضوی هم گفت: مصون سازی کشور در مقابل تهدیدات طبیعی و غیر طبیعی تعریفی عام از پدافند غیر عامل است که اعضا در قالب 11 کار گروه از جمله فن آوری و اطلاعات، بهداشت و سلامت، رفاهی –امنیتی، امداد و نجات و فرهنگی –آموزشی در استان فعالند.

 

بابایی با ابراز نا خرسندی از وجود هراس نسبت به استنباط نظامی از واژه پدافند غیر عامل در بین مردم گفت: آگاه سازی و ارائه اطلاعات صحیح به مردم پیشبرد در اهداف ما بسیار مؤثر است لذا نیازمند اهتمام مسئولان رسانه استانی هستیم.

 

وی عملکرد دستاوردهای پدافند غیر عامل را در حوزه زندگی مردم و به نفع معیشت عمومی ارزیابی کرد و گفت: فعال سازی برنامه هایی با محتوا، حجم و رویکردهای مفید برای مردم و همچنین برنامه هایی با اهداف پیشگیرانه مهمترین مطالبه ما از رسانه استانی است که امیدواریم با همکاری مجموعه دست اندرکاران رسانه و پدافند غیر عامل شاهد کنترل و بهبود وضعیت رفاه آرامش عمومی باشیم./101/930/ب1

ارسال نظرات