۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۴۲۴۵۳۷
استاد دانشگاه تربیت مدرس:

رعایت حقوق انسان دستور دین اسلام است

استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: بر اساس فرمایشات امیرمومنان علی(ع) در نهج‌البلاغه حقوق فردی هر انسان به ما هو انسان باید رعایت شود زیرا انسان کرامت ذاتی دارد.
روحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام کاووس روحی استاد دانشگاه تربیت مدرس، شامگاه دوشنبه در همایش میثاق علوی 3 که در این مرکز برگزار شد، گفت: حقوق فردی در برابر حقوق اجتماعی نیست حقوقی است که باید حکومت و افراد دیگر آن رعایت کنند.

 

وی افزود: به‌عنوان‌مثال حق حیات مساله ای است که هیچ‌کس حق تعرض به آن را ندارد اما حق آزادی بیان، انتخاب مسکن، دین یا همسر ازجمله حقوق فردی است که بیشتر جنبه اجتماعی دارد، آزادی بیان یکی از اعتباریات است که در اجتماع خود را نشان می‌دهد بنابراین بسیاری از حقوق فردی حیطه اجتماعی دارد.

 

استاد دانشگاه تربیت مدرس، با اشاره به تفاوت اخلاق و حقوق عنوان کرد: ارزش‌های اخلاقی به شکل فردی است اما حقوق در ساحت اجتماع معنا پیدا می‌کند بنابراین حقوق مساله ای تناقض نما بوده که از یک‌سو فردی و از سوی دیگر اجتماعی است.

 

حجت‌الاسلام روحی با اشاره به اینکه از ابتدا تا آخر نهج‌البلاغه موارد حقوق فردی زیادی برشمرده شده است، اظهار داشت: در منشور حقوق بشر سازمان ملل به بسیاری از حقوق انسانی همچون امنیت فردی، شکنجه نشدن، حق حیات، تحت آزار قرار نگرفتن، تبعید نشدن، انتخاب محل زندگی یا همسر اشاره‌شده است.

 

وی افزود: اما باید توجه داشت که به لحاظ عقلی آزادی مطلقی که در منشور حقوق بشر به آن اشاره‌ شده است با آزادی فرد دیگر تعارض پیدا می‌کند، اگر حقوق افراد به‌صورت یله و آزاد اجرا شود در بسیاری از موارد با افراد اجتماع تزاحم پیدا می‌کنند بنابراین عقلا نمی‌توان آزادی مطلق را قبول کرد و باید قیدهایی زده شود تا حق آزادی فردی به مصالح و حقوق اجتماعی افراد دیگر ضرر نزند.

 

استاد دانشگاه تربیت مدرس، بیان داشت: حق هر فردی است که در اجتماع مواجه با فتنه نباشد درحالی‌که بسیاری از اهل سیاست حقوق مربوط به فتنه را رعایت نمی‌کنند.

 

حجت‌الاسلام روحی گفت: اگر به حاکم درستکار و عادلی رأی داده نشود حقانیت او از بین نمی‌رود ممکن است این شخص مقبولیت را در بین مردم به دست نیاورده باشد اما دست نیاورد‌ن مقبولیت دلیل بر از دست دادن مشروعیت نیست.

 

وی افزود: اجرای عدالت حق هرکسی است که مجری آن حاکم است حق هرکسی است که زندگی متعادل در حد رفاه نسبی داشته باشد.

 

استاد دانشگاه تربیت مدرس، ابراز کرد: حق هدایت، حق امنیت جانی و روحی و حفظ حریم خانواده ازجمله حقوق فردی است که در نهج‌البلاغه به آنها اشاره‌ شده است که درجاهای دیگری مانند منشور حقوق بشر به آن اشاره نشده است.

 

حجت‌الاسلام روحی عنوان کرد: بر اساس فرمایشات امیرمومنان علی (ع) در نهج‌البلاغه حقوق فردی هر انسان به ما هو انسان باید رعایت شود زیرا انسان کرامت ذاتی دارد، برخی از احکام اسلام جهانی و انسانی است نگاه نمی‌کند که شخص مسلمان یا کافر است هر انسانی به‌عنوان انسان حقوقی دارد که باید رعایت شود./202/807/ب1

ارسال نظرات