۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۴۲۴۶۲۵
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

تشکیل مهم ترین ساز و کار حکومت اسلامی از سوی امام موسی کاظم

حجت الاسلام ریاضی با بیان اینکه امام موسی کاظم(ع) در زمان خودشان ساز و کار حکومت اسلامی را تشکیل دادند، گفت: این کار موجب شد تا جرقه های تشکیل حکومت اسلامی در مقابل حکومت جور و ظلم در زمان ائمه اطهار(ع) زده شود.
شهادت امام کاظم

حجت الاسلام باقر ریاضی بخشایش، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، دوران امامت ائمه را به سه قسمت تقسیم کرد و اظهار داشت: دوران امامت ائمه را می توان به دوران چهار امام اول، دوران امامت چهار امام دوم و دورن امامت چهار امام سوم تقسیم کرد.

 

وی ادامه داد: در دوران امامت چهار امام اول، ائمه با مشکلات زیادی مواجه شدند به طوری که حتی غدیرخم را نه اینکه فراموش کنند بلکه نادیده گرفتند، این دوران بسیار دوران تاریکی بود حتی قبر حضرت علی (ع) تا دوران امام ششم مخفی بوده است.

 

استاد جامعه المصطفی(ص) تبریز به دوران امامت چهار امام دوم اشاره کرد و گفت: در این دوران مقداری زمینه برای تبلیغ و ترویج دینی آماده شد و این نیز بر اثر انقراض بنی امیه و روی کار آمدن خلفای عباسی و درگیری ها موجود به خاطر انتقال قدرت بود.

 

وی با اشاره به اختناق دوران امام هفتم امام موسی کاظم (ع)، خاطرنشان کرد: فضای سیاسی اجتماعی و تبلیغی امام موسی کاظم در فضای اختناق بود و مردم و اجتماع به راحتی با امام عصر خودشان تعامل نداشتند و شیوه ارتباط به نوع دیگری بود.

 

معاون آموزش حوزه علمیه طالبیه تبریز مهم ترین رسالت امام موسی کاظم(ع) را بعد از تبلیغ و هدایت به خداوند متعال، تشکیل حکومت ذکر کرد و افزود: ایشان سعی داشتند، مبانی و بسترهای اولیه حکومت اسلامی را تعریف کنند و به مردم بشناسانند و حکومت ظالم زمان خودشان را به مردم معرفی کنند که مسیر این حکومت، اشتباه است و باید بر مبنای اهل بیت(ع) باشد.

 

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین کارهای ایشان تشکیل سازمانی با عنوان وکالت بود، هر چند برخی می گویند پیشینه این سازمان به امام ششم برمی گردد اما بنا، حرکت و ساز و کارهای اصلی آن در زمان امام موسی کاظم(ع) اتفاق افتاد و رسما این سازمان شکل گرفت و در حجاز و یمن و حتی در خراسان و مصر شروع به فعالیت کرد، این سازمان بحث اقتصادی، سیاسی و اداری حکومت را پیگیری می کرد.

 

این پژوهشگر جامعه المصطفی العالمیه با اظهار به اینکه امام موسی کاظم(ع) در زمان خودشان ساز و کار حکومت اسلامی را تشکیل داده بودند، تصریح کرد: این کار سبب شد تا جرقه های تشکیل حکومت اسلامی در مقابل حکومت جور و ظلم در زمان ائمه اطهار زده شود و مردم کم کم به فکر این باشند که به سوی ائمه روی بیاورند و افشاگری عملی از طریق ساز و کار حکومتی بود و این به نوبه خودش ابداع جدیدی بود.

 

وی به روش تبلیغ امام موسی کاظم(ع) اشاره کرد و گفت: روش تبلیغی ایشان متفاوت بود و به ظرفیت افراد هم توجه می کردند، گاهی اوقات نسبت به وکلای خودشان قضیه را جدی می گرفتند و یا به صورت زبانی اشاره و نهی می کردند. تبلیغ ایشان یا در قالب بیان بود یا ارشاد ایشان در قالب نامه ها بود و بنا به افراد، این کیفیت تبلیغ، متفاوت بود./854/303/ب2

ارسال نظرات