۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۴۲۴۷۷۶
همزمان با بیست و هفتم رجب؛

جشن مبعث رسول اکرم در جوار امامزادگان شاخص خراسان شمالی برگزار می‌شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی گفت: همزمان با بیست و هفتم رجب، سالروز بعثت نبی مکرم اسلام (ص)، جشن‌های مبعث در جوار 9 امامزاده شاخص شهرستان‌های مختلف این استان برگزار می‌شود.
مبعث

حجت‌الاسلام سیف‌الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با تبریک به مناسبت فرارسیدن سالروز بعثت نبی مکرم اسلام (ص)، اظهار کرد: با هدف گرامیداشت این مناسبت، پنج‌شنبه هفته جاری، مصادف با بیست و هفتم رجب، جشن‌های مبعث در 9 امامزاده شاخص شهرستان‌های هشت‌‌گانه خراسان شمالی برگزار می‌شود.

 

وی ادامه داد: این جشن‌ها در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری با حضور مردم و مسؤولان و با سخنرانی روحانیان دعوت شده و مولودی‌خوانی مداحان استانی و کشوری خاندان عصمت و طهارت (ع) در آستان مقدس امامزادگان شاخص استان برگزار می‌شود.

 

حجت‌الاسلام سهرابی خاطرنشان کرد: مراسم محوری بزرگداشت مبعث نبی مکرم اسلام (ص) شامگاه چهارشنبه در مرکز خراسان شمالی و در حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر (ع) برادر گرامی امام رضا (ع) پس از اقامه نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه در این مراسم حجت‌الاسلام براتیان سخنران و حسین محراب مداح خواهند بود، اضافه کرد: افزون بر این مراسم، جشن مبعث عصر روز پنج‌شنبه نیز در حرم مطهر حضرت سیدعباس (ع) با سخنرانی حجت‌الاسلام یحیی حسام و مداحی خوش‌نویس برگزار خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام سهرابی گفت: جشن مبعث در شهرستان شیروان شامگاه چهارشنبه پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در محل امامزاده حمزه رضا (ع) زیارت برگزار می‌شود که سخنران این مراسم حجت‌الاسلام حسینی و مداح آن آقای اسماعیلی خواهد بود.

 

وی با اشاره به اینکه همچنین جشن مبعث در شهرستان شیروان عصر روز پنج‌شنبه در محل امامزاده عبدالرحمان (ع) توده برگزار می‌شود، اضافه کرد: در این مراسم نیز سخنران حجت‌الاسلام محرابی و مداح ایزانلو خواهد بود.

 

حجت‌الاسلام سهرابی اظهار کرد: جشن مبعث در شهرستان فاروج شامگاه چهارشنبه پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در محل امامزاده عبدالرحمان (ع) خرق با سخنرانی حجت‌الاسلام سجادی و مداحی خرمدل برگزار می‌شود.

 

به گفته وی این مراسم در شهرستان اسفراین شامگاه چهارشنبه پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در محل امامزاده سیدجعفر (ع) با سخنرانی حجت‌الاسلام حسینی و مداحی آقای حسینی و هم‌زمان با این مراسم نیز در امامزاده سیدجعفر (ع) کوشکی با سخنرانی حجت‌الاسلام گل‌محمدی و مداحی کیان‌نژاد برگزار خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام سهرابی افزود: جشن عید مبعث در شهرستان جاجرم شامگاه چهارشنبه پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در حرم مطهر امامزاده زین‌العابدین (ع) سنخواست با سخنرانی حجت‌الاسلام سعیدی و مداحی کارگر مقدم و در شهرستان گرمه نیز شامگاه چهارشنبه پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در امامزاده فخرالدین (ع) ایور با سخنرانی حجت‌الاسلام نیازی و مداحی غلامی برگزار می‌شود.

 

وی اظهار کرد: جشن عید مبعث در شهرستان مانه و سملقان عصر پنج‌شنبه در محل امامزاده دلاور (ع) شهر آشخانه با سخنرانی حجت‌الاسلام صادق‌پور و مداحی میرشکاری برگزار خواهد شد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی گفت: در جشن‌های مبعث در امامزاده‌های شاخص استان، مسابقات فرهنگی و مذهبی مختلفی برگزار شده و به برندگان هدایای ارزشمندی اهدا می‌شود.

 

گفتنی است، حضرت محمد (ص) روز بیست و هفتم رجب سال 40 عام‌الفیل، هم‌زمان با 13 سال پیش از هجرت به مدینه، در غار حرا توسط جبرییل و از سوی خداوند متعال به پیامبری نائل و مأمور شد تا پیام وحی را به مردم برساند، شرک و بت‌پرستی را از روی زمین بردارد و خداپرستی را رواج دهد.

 

شیعیان سالروز مبعث پیامبر گرامی اسلام (ص) را جشن می‌گیرند و افزون بر این اعمال مستحبی نظیر دعا، نماز، غسل و دیگر موارد را انجام می‌دهند اما در نزد اهل سنت تاریخ دقیق بعثت پیامبر اکرم (ص) مشخص نیست و به دلیل نامعلوم بودن تاریخ، روز مبعث نزد اهل سنت جشن گرفته نمی‌شود اگرچه بعضی از علمای اهل سنت معتقدند که این واقعه در شب 21 ماه رمضان روی داده است./302/9314/ب1

ارسال نظرات